Audi A5 Sportback 40 TFSI Pro Line (2020)

autoreview

Audi A5 Sportback 40 TFSI Pro Line (2020)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 40 TFSI Pro Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10.500 km
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A5 Sportback 140KW TFSI, 15.000 km

  • 15.000 km

De tijd vliegt, dat blijkt maar weer eens. Opeens realiseerde ik me dat ik mijn A6 Avant al bijna acht jaar had en vond ik het tijd worden voor iets nieuws. Niet omdat de A6 niet goed meer was, maar omdat mijn (gezins)omstandigheden nogal veranderd zijn. De kinderen zijn het huis uit en onze (grote) hond is dood. Ook voor de zaak heb ik al die ruimte en het daarmee samenhangende extra gewicht en verbruik niet meer nodig. Dus ging ik naar iets kleiners op zoek. Gezien de zeer goede ervaringen met de A6 en met Audi in het algemeen en omdat het design van Audi me erg aanspreekt, moest het opnieuw een Audi worden. Ik ben niet zo van de SUV’s en ik vind de A4 wel mooi maar een beetje gewoontjes, dus mijn keuze viel al snel op de A5, een wat mij betreft erg mooi gelijnde auto met een erg chique uitstraling. De auto was niet helemaal nieuw, komt uit Denemarken en had er daar circa 10.000 km op zitten. Hij is van juli 2020, van net na de facelift. Ik heb de auto helemaal ondersteboven gekeerd en hard aan de tand gevoeld en niets gevonden dat duidde op fraude met de km-stand of schadeherstel.
Na 5.000 km, waaronder een trip naar Italië is mijn eerste indruk juist gebleken: deze A5 doet in niets onder voor een nieuwe auto. Intussen scheelt het wel een vijfcijferig bedrag op de nieuwprijs van deze A5 in Nederland, dus financieel was het erg interessant om niet voor een splinternieuwe te gaan.
Tja, waar moet je beginnen bij zo’n auto, met zoveel kwaliteiten en mogelijkheden. Ik zal me daarom in deze eerste review beperken tot de vier hoofdcategorieën waarop bij elke review beoordeling wordt gevraagd: betrouwbaarheid, prestaties, comfort en kosten.
Inzake de betrouwbaarheid kunnen we kort zijn. Die is honderd procent. Je verwacht natuurlijk ook niet dat er veel stuk gaat aan een auto van een ‘premium’ fabrikant met 10K op de teller, ook al omdat mijn A6 in die acht jaar ook een zeer trouwe bondgenoot was.
Wat de prestaties betreft: die zijn gewoon meer dan voldoende. Deze auto heeft 190 PK. De bak schakelt vlot tot heel vlot, afhankelijk van hoe je het instelt. De auto komt heel goed van zijn plek en ook rijdend hangt hij goed aan het gas, waardoor je in de praktijk gewoon heel snel onderweg kunt zijn. Hij heeft dezelfde motor als de A6 maar intussen zijn er 10 PK’s bijgekomen plus is deze A5 zo’n 150 kg lichter dan de A6 en dat merk je.
Vanuit een laag tempo accelererend in een scherpe bocht op nat wegdek wil een voorwiel nog wel eens doorslippen maar vaak komt dat niet voor. Verder kan de auto zijn vermogen heel goed kwijt.
De auto heeft een zeer stabiele wegligging. Ik mocht van mijn vrouw niet harder dan 180 maar je rijdt zo vlot naar die snelheid toe en dan ligt de auto nog zo rotsvast op de weg dat je bijna het idee krijgt dat je intussen iets anders kunt gaan doen (niet doen). Zowel in korte als in lange bochten is het weggedrag zeer vast en vertrouwenwekkend, waarbij je zelf kunt instellen hoe licht je de besturing wilt hebben.
De auto heeft met 8,5J x 18 velgen lagere banden dan de A6. Daarom was ik bang dat het comfort wat minder zou zijn, maar dat is niet het geval. De auto heeft geen magnetic ride maar de demping is in alle situaties prima. Ook met drempels heeft hij geen moeite, mits je met normale snelheid er overeen rijdt natuurlijk. Blijkbaar hebben ze bij de Evo-versie van het MLB-platform toch weer een aantal stappen kunnen zetten om zowel aan scherpte als aan comfort te winnen.
De A5 is een lage auto. Als je lang bent zoals ik en je schuift het stuur uit, dan is de ruimte om uit te stappen niet riant. Bij de driedeurs zal het anders zijn maar bij de Sportback zit je toch een beetje achter de B-stijl en stap je minder makkelijk uit. Na een lange rit schuif ik soms eerst het stuur in voordat ik uitstap, dan weet ik zeker dat het geen lachwekkende vertoning wordt. Overigens is er wel een manier om soepeler uit te stappen, namelijk door gebruik te maken van de heerlijke massagefunctie. Deze kun je in drie standen zetten en daarbij ook nog de intensiteit instellen op een schaal van drie. Als je op het knopje drukt, dan verschijnt een bedieningspaneel op het scherm. Als je dan niks doet, dan masseert hij in de eerder ingestelde stand. Dat voelt echt super. Ook de stoelverwarming (beide voorstoelen) kun je instellen op een schaal van drie. Ook dat is echt comfortabel, zeker nu het wat kouder begint te worden.
De auto heeft geen MMI-knop meer, Door de toename van het aantal functies zou dat ook tot een hoop geklik leiden. Nu swipe je razendsnel en makkelijk door het grote scherm. Voor een betere controle tijdens het rijden kun je het scherm het beste aan de bovenkant vasthouden en dan met je duim op de gewenste functie klikken. Werkt voor mij in elk geval perfect. Door de hoge positie kun je je ogen intussen ook op de weg houden.
Sommige dingen werken niet als je rijdt. Zo kun je niet plaats en straat intypen in de navigatie. Je kunt het wel kiezen uit de favorieten of laatste reisdoelen natuurlijk. Je kunt ook vooraf met de Audi-app een bestemming invoeren. Die wordt dan automatisch naar de auto gestuurd. Dat werkt prima. Met die app kun je trouwens nog een aantal andere dingen, zoals de auto afsluiten op afstand, je kunt de actieradius zien, de service-intervallen, etc.
Wat ook sterk bijdraagt aan het comfort is de goede achteruitrijcamera. Deze heeft een flinke groothoek, zodat je wel echt je best moet doen om achteruitrijdend iets over het hoofd te zien. De auto heeft natuurlijk ook piepers. De combinatie is handig omdat het camerabeeld wel een beetje bedriegt en je door de snelle of doorlopende piep wordt gewaarschuwd als je echt dichtbij komt.
Wat ik vooral niet moet vergeten te melden is de uitstekende adaptieve cruise control. Wat hebben we daar op weg naar Italië en terug veel plezier van gehad. Je zet de CC bij voorbeeld op 150 en op een vrije baan houdt hij dat natuurlijk aan. Nader je een auto die vóór je rijdt, dan remt hij heel geleidelijk af tot de gewenste afstand, die je zelf tot op zekere hoogte kunt instellen. Komt de baan weer vrij, of kies je zelf een vrije baan, dan versnelt hij kordaat maar ook weer heel geleidelijk naar de eerder ingestelde snelheid. Met name het afremmen gaat zeer gedoseerd, veel mooier dan je het zelf zou kunnen. Kom je in een zone met een lagere max, dan gaat hij vanzelf naar die snelheid, zonder de ingestelde snelheid te vergeten. Geeft de navigatie aan dat je een afslag moet nemen, dan gaat hij ook vanzelf naar een lagere snelheid ter hoogte van de afslag. Het grappige is dat als je de CC uit hebt staan, er dan een rood lampje brandt, dat aangeeft dat je zelf aanrijdingen moet voorkomen. Al met al een heel veilig en relaxed systeem.
Verder werkt van alles natuurlijk automatisch, zoals het licht, de coming home functie, de spiegels, de regensensor, de start-stop automaat, de prima side assist (mits je die instelt) en de oranje waarschuwingslampjes voor verkeer naast je, hetgeen ook allemaal sterk bijdraagt aan het gevoel van comfort en veiligheid.
Een wisser op de achterruit ontbreekt. Als je vaart maakt, dan waait de ruit wel droog maar bij lage snelheid blijven er veel druppels op liggen en dat is even wennen. Maar nou ben ik echt aan het zoeken naar een minpuntje.
Een Audi is natuurlijk niet goedkoop en deze ook niet. Maar zoals reeds gezegd scheelt het als de kop eraf is en zeker bij een auto uit het buitenland. Ook verwacht ik een lage afschrijving. Op de A6 Avant heb ik slechts rond de 3.000 euro per jaar afgeschreven en dat is gewoon heel weinig voor een auto uit het E-segment. Het scheelt natuurlijk dat ik ook die niet helemaal nieuw had gekocht, waardoor ook daar de kop al af was. Van de A5 verwacht ik ook dat hij zijn waarde goed vasthoudt, zolang er geen hele gekke dingen gebeuren op het gebied van auto’s, overheidsmaatregelen of brandstofprijzen.
Verder krijg je gewoon ontzettend veel waar voor je geld. Alles voelt aan als gegoten, je hoort geen piepje, kraakje of rammeltje, het is allemaal van een zeer goed materiaal en design en ook heel chique, zonder ordinair te zijn. Het is meer een koele chiqueheid met een geraffineerde, technische uitstraling. Veel mensen vinden de auto ook mooi, je wordt veelvuldig nagekeken, meer dan met de A6. Ik zit daar natuurlijk niet op te wachten (tenzij mensen me daardoor eerder voorrang geven natuurlijk), maar het geeft wel aan dat de auto opvalt door zijn goede design. En voor een mooie auto wil je ook wat meer betalen.
Ik ben geen kilometervreter. In mijn woonplaats pak in vrijwel altijd de fiets en voor de zaak hoef ik ook niet heel veel te rijden. Het zal dus wel een jaartje duren voordat ik de 30.000 aantik. Dan lijkt het me tijd voor een vervolg op deze eerste ervaringen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens