Audi A5 Sportback 35 TFSI S edition competition (2021)

Audi A5 Sportback 35 TFSI S edition competition (2021)

UitvoeringA5 Sportback 35 TFSI S edition competition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Review Audi A5 Sportback

Na het lezen van vele reviews over verschillende merken auto’s, heb ik eindelijk besloten om zelf een stukje te schrijven over mijn nieuwe aanwinst, de Audi A5 Sportback.

Waarom nu pas?
Gewoon, omdat deze auto het simpelweg verdiend om eens in de schijnwerpers te worden gezet.

Auto historie:
Van mijn (Duitse) werkgever mag ik om de 3 jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Zoals een goede Duitse werkgever betaamt, beperkt de keuze zich enkel tot “Firmenwagen” van Duitse komaf.

Mijn eerste 3 leaseauto’s betroffen allemaal een Mercedes Benz C classe combi in diesel uitvoering, van zwart ( 200D), naar antraciet (180D), tot selenite grijze ( 220D). Stuk voor stuk erg fijne comfortabele reis auto’s waarmee ik jaarlijks tussen de 50.000 en 60.000 km heb afgelegd.
Alle Mercedessen werden overigens geleast bij MB Baan in Hengelo., puik bedrijf met een perfecte service graad .

In 2018 heb ik toch de overstap gemaakt van Mercedes Benz naar Audi.
Inmiddels kregen we binnen ons bedrijf te maken met vernieuwing ( verjonging ) van de directie met als prettige bijwerking dat de “ Vorschriften” wat betreft automerken, kleur en uitvoering werden verruimd. Moest nog wel Duits en diesel zijn.

Waarom geen Benz meer zul je zeggen na 9 jaren probleemloos autorijden?

Simpelweg omdat het toenmalige model eigenlijk van 2014 nagenoeg ongewijzigd bleef, en ik de Audi A4 Avant op dat moment toch iets spannender en sportiever vond, zeker in de S line uitvoering.
Van een comfortabele achterwiel aangedreven Benz, naar een wat stuggere voorwiel aangedreven Audi was best wel een overgang. Maar ja, het oog wil ook wat he?

De Audi avant betrof een 120 pk diesel automaat in de kleur wit, afgewerkt met een optisch zwart pakket ( raam lijsten, grill etc)

Qua luxe doen beide merken niet voor elkaar onder, de afwerking ligt ook op hetzelfde niveau.

Eind 2020 was het dus weer hoogste tijd voor een nieuwe leaseauto, maar welke wordt het dan?

Overstappen op een wat hogere Q3 Sportback, of misschien toch wel stiekem weer terug naar de Mercedes Benz C classe? Diesel was geen must meer ( bekende liedje inmiddels), en SUV of sedan/hatchback was ook ineens een optie…….de keuze is reuze!!!

De Q3 Sportback plug-in hybride viel net buiten het budget, althans in de uitvoering zoals ik hem geconfigureerd had ( S line). De nieuwe C classe kwam pas op z’n vroegst in juni 2021, dus net een paar maanden te laat voor mij.

Heb lang getwijfeld, en inmiddels zat ik al een paar maanden over mijn lease termijn heen.
De Audi leasemaatschappij was hier schappelijk in omdat de kilometers vanwege COVID een stuk lager uitvielen.

De nieuwe aangescherpte A 4 Avant was natuurlijk ook een optie, totdat de desbetreffende verkoper mij wees op een wel héél aantrekkelijke uitvoering van de Audi A5 Sportback S line competition.
Proefrit gemaakt met de daar aanwezige 190 pk benzine uitvoering, en ik was gelijk om.
Met dit competition pakket erop was het bovendien een actie prijs die ruim binnen mijn budget viel.
Samen met de verkoper ( Arnold, topgozer van Pouw Rijssen) de A 5 verder aangekleed met mooie 19 inch wielen, schuifdak en een prachtige kleur…..quantum grijs….helemaal af!!

Na 3 maanden levertijd op 11 mei 2021 de auto in ontvangst mogen nemen, en inmiddels staan de eerste 15.000 km al op de teller. Het interieur met de fantastische sportstoelen zijn idem aan de A4.
Geen minpunten dan?

Jawel hoor. Zoals velen met mij ( gezien de reviews en auto tests) is het nieuwe infotainment systeem niet echt een verbetering met al die touchscreen. Geef mij maar het oude systeem met de draaiknop.

Aangezien we hier in Nederland toch maar maximaal 100 of 130 mogen rijden leek mij een 150 pk uitvoering ruim voldoende. In de praktijk is dit dan ook echt zo, meer dan genoeg power , ook onderin de toeren pakt hij ( of zij?) goed op. Zal toch ook te maken hebben met die extra accu voor de mild hybride denk ik zo.
Retourtje Spanje ( 4.000 km) met een cruisesnelheid tussen 130-140 km per uur een verbruik van 1:15 vind ik zéér zuinig voor zo’n auto.

Misschien heeft het ook wel te maken met haar ranke vorm….??!
Windschlupfigkeit noemen ze dat met een mooi woord in Duitsland ( aerodynamisch)

De verhoudingen van deze auto kloppen gewoon precies en maakt het tot een strakke, sportieve, maar toch ook representatieve auto.

Ik zal proberen de komende 3 jaar de reviews bij te houden.

1e beurt

Even een korte update na de 1e inspectie. Ruim een half jaar na km stand 15 nu dus 30.500 op de teller. Met een gemiddeld verbruik van 6,8 l ben ik zeer content, veelal snelweg km’s ( 2 x Javea Spanje), en met een rustige rechtervoet.
Af en toe naar mijn Duitse werkgever lekker goed losgetrokken met pieksnelheden van >200 voelt de A5 zich thuis op die Autobahn, zonder zweethandjes aan het stuur.
Tijdens de inspectie kwam niets naar boven, alles werkt nog altijd perfect. Banden ( Bridgestone) vertoonde ook geen extreme slijtage, na 30.500 km nog 4,4 mm op de voorbanden. Kunnen dus nog wel 15 tot 20.000 km mee.
Vorige week de winterbanden laten monteren, Continental wintercontact TS 860 S. Was vroeger geen fan van dit merk ( cupgedrag), maar verbaas mij over het soepele winterrubber!! Eigenlijk voelen de winterbanden comfortabeler aan t.o.v. de zomerbanden…
Tot zover deze tussenstand na de 1 e beurt, op naar de 2e beurt ergens in juni 2022. ( 60.000 km)

2e beurt

Na een korte vakantie eind juni naar Italië moest de Audi volgens het inspectierapport een kleine beurt bij 60.000 km.
Enige extra is dat de automaatolie ververst wordt, voor de rest standaard procedure.
Gelijk maar week na de vakantie ingepland bij Pouw Rijssen. Kon er op wachten, zou Max 2 uur in beslag nemen. Prima, laptop mee en lekker rustig aan het werk aan de stamtafel met een lekker bakje koffie.
Tussendoor natuurlijk ook even rondlopen in de snoepwinkel ( showroom)……mooi spul hoor met name die GT e-tron…
Het leasecontract zit er binnenkort alweer voor de helft op, en met die giga lever tijden zou het betekenen dat ik begin volgend jaar alweer op zoek moet voor de opvolger van deze toch wel zeer goed uitziende bolide !
Denk er sterk over na om het leasecontract met nog 2 jaar te verlengen voor deze A5.
Deze auto gaat eigenlijk nooit vervelen en zal qua design ook over 10 jaar nog tot de verbeelding spreken.
Ben wel erg blij met de speciale protectie die er bij aflevering is opgebracht, scheelt enorm veel steenslag en insecten schade!
Denk dat ik deze nog eens voor de winter laat uitvoeren bij Pouw.
Voor overige niets te melden, geen olie verbruik of iets dergelijks, eigenlijk gewoon saai!!
Tot de volgende update ergens begin 2023.

PRIVATE LEASE Audi A5