Polo
5-deurs, hatchback, 2009-2014
- Nieuw vanaf€ 14.040
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Als je om je heen kijkt op de weg, kom je al vrij snel een Volkswagen Polo tegen. Er zijn er nogal wat van in Nederland. Met name de vijfde generatie was populair. Dat is niet voor niets: zijn degelijkheid, comfort en ruimte maken hem een praktische en fijne auto. Dat maakt hem als occasion interessant.
We hebben alle mogelijkheden om een Volkswagen Polo te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 2.000 - € 15.995 |
Er zijn tal van redenen om voor een Volkswagen Polo te kiezen. Het grootste voordeel is misschien wel de ruimte die hij biedt. Zeker voor een B-segmenter heeft hij veel plek vanbinnen. Op stap met meerdere volwassen passagiers is geen probleem, en er kan ook nog wat bagage mee in de 280 liter kofferbak. Dat maakt het een prima compacte gezinsauto, zeker als je kiest voor de vijfdeurs in plaats van de driedeurs.
Ook wat betreft rijeigenschappen is de Polo geen typische B-segmenter. Hij voelt volwassen en degelijk aan, terwijl het comfort goed voor elkaar is. Dagelijkse of langere ritten zijn geen straf.
Hoewel de instapmodellen van de Polo - de EasyLine en TrendLine - vrij kaal zijn, zijn er ook rijk uitgeruste exemplaren te vinden. Zo hebben de EasyLine en Trendline geen airco, maar is de HighLine onder andere voorzien van lichtmetalen wielen, stoelverwarming en parkeersensoren. Zo is er voor iedereen wel een Polo naar wens te vinden.
Ga je toch liever voor een wat stoerdere look? Dan kan je ook nog kiezen voor een cross-over: de CrossPolo. Die heeft een verhoogd onderstel en is voorzien van verbrede wielkasten en robuuste bumpers. Helaas is de CrossPolo niet uitgebracht met vierwielaandrijving en kan je er nog steeds niet offroad mee rijden. Je koopt de CrossPolo puur voor zijn uiterlijk.
Als je gaat kijken voor een tweedehands Volkswagen Polo, zul je de 1.2 TSI het vaakst tegenkomen. Dit is een 1,2 liter benzinemotor, maar dat is zeker niet de enige krachtbron. Er zijn naast de andere benzineversies ook nog uiteenlopende diesels verkrijgbaar, waardoor de Polo voor verschillende categorieën automobilisten interessant is.
Of je nu een benzineauto of een diesel wilt: in de Polo kan het allebei. Hij is immers geleverd met verschillende krachtbronnen voor beide brandstofsoorten.
Het instapmodel van de benzine-Polo heeft 60 pk. Vóór de facelift in 2014 haalde hij dit vermogen uit een 1,2 liter, na de facelift werd hij voorzien van een 1.0. Dit zijn beide driecilinder motoren. De dikste versie is de welbekende GTI (kort voor Gran Turismo Injection). Dit was voor de facelift een 1.4 turbo met mechanische compressor met 180 pk, die vanaf 2014 plaats maakte voor een 1.8 met 192 pk. Tussen het instapmodel en de GTI zitten ook nog verschillende tussenstappen, zoals de eerder genoemde 1.2 TSI.
Bij de diesel-Polo's zijn de vermogens iets minder uiteenlopend. De basisdiesel heeft een vermogen van 75 pk. In de exemplaren van vóór 2014 haalde hij dit vermogen uit een 1,2 liter turbomotor, na de facelift maakte deze krachtbron plaats voor de 1.4 TDI met dezelfde pk’s. De dikste diesel lag eerder in de 105 pk sterke 1.6 TDI. In de latere modellen was ook de sterkste diesel een 1.4 TDI, alleen was dit de 90-pk versie.
We hadden het eerder al over de ruimte in de Polo. Het model is namelijk vrij ruim voor een auto in het B-segment. Zowel voor volwassenen als kinderen is er genoeg hoofd- en beenruimte om comfortabel op de achterbank te kunnen zitten.
Ook de kofferbak biedt aardig wat ruimte voor zo’n compacte auto. Deze heeft een inhoud van 280 liter. Wil je een keer wat meer spullen vervoeren? Dan biedt de Polo nog de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen. Hiermee neemt de bagageruimte toe naar 952 liter.
Hoewel de Volkswagen Polo over het algemeen een betrouwbare auto is, zijn er zo nu en dan wel eens problemen geweest. Het meest voorkomende - en tevens vrij grote - probleem is de distributieketting van de TSI-motoren. Let er bij het kopen van een occasion dus op of deze reparatie al eens is uitgevoerd. De kans is groot dat dit inmiddels is gebeurd, maar als dit niet het geval is, kan het vrij prijzig zijn om dit te laten uitvoeren.
Ga je kijken bij een Polo met DSG-bak? Let dan tijdens een proefrit goed op of deze naar behoren schakelt. Deze automatische versnellingsbakken willen zo nu en dan wat problemen opleveren. Doorschietende toerentallen bij het opschakelen duiden onder andere op slijtage of een defect.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Volkswagen Polo V 6R/6C.
Toch nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Volkswagen Polo? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A1
- Kia Rio
- Mazda 2
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2009-2014
3-deurs, hatchback, 2009-2014
5-deurs, hatchback, 2014-2017
3-deurs, hatchback, 2014-2017