
Fiat Grande Punto 1.2 8v Edizione Lusso (2008)
Begin januari ben ik begonnen met de zoektocht naar een relatief goedkope auto. Ik had wel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Fiat Punto kwam in 1993 op de markt als opvolger van de Fiat Uno. De eerste generatie Fiat Punto heeft de modelcode 176. Hij was te koop als een drie- en vijfdeurs hatchback en er bestond een cabrioletversie van. Bijzonder aan de eerst Fiat Punto was dat die leverbaar was in 6-speed uitvoering. Daarbij was de 55 pk 1.1-liter motor gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Dat was in die tijd ongekend in die klasse. In 1997 kreeg de Punto een facelift.
De tweede generatie Fiat Punto verscheen in 1999 en heeft de modelcode 188. Het uiterlijk lijkt sterk op de eerste Punto. Er zijn opnieuw een drie- en een vijfdeurs versie. De cabriolet vervalt. De Punt is te koop met 1,2- en 1,4-liter FIRE-motoren een 1,8-liter met 130 pk die ook te vinden is in de barchetta. Het dieselaanbod is een mengeling tussen klassieke diesels en de toen hoogmoderne common rail diesel. Die 1.9 JTD is te koop met vermogens van 80 en 85 pk. In 2003 was er een facelift voor de Punto. Die valt met name op door zijn door wijzigingen aan eisen voor voetgangersveiligheid, flink gewijzigde neus. Na de komst van de derde generatie Punto wordt de Punto 188 nog geleverd als Punto Classic tot 2009. Leuke wetenswaardigheid: deze Fiat Punto is ook gebouwd in Servië onder de naam Zastava 10.
De derde generatie Fiat Punto zien we in 2005 en heet officieel Fiat Grande Punto. Ook hiervan zijn weer een drie- en vijfdeurs versie te koop. De interne code van deze auto is Fiat 199. De motoren waarmee de Grande Punto te koop is geweest zijn de 1,2-liter FIRE-motor met 65 pk, de 1,4-liter met 95 pk, Multijet diesels met 75 en 90 pk en een 1,9-liter diesel met 120 en 130 pk. Vanaf 2007 was er ook de Abarth Grande Punto te koop, die valt in het segment van de hot hatches.
De veelgeroemde Maserati-achtige neus van de Grande Punto verviel bij de facelift in 2010. Dan wordt de auto ook omgedoopt tot Fiat Punto Evo. Bij de benzinemotoren doet de Multiair-techniek zijn intrede en er is het Blue&Me-navigatiesysteem. In 2012 wordt de Punto nogmaals gefacelift en heet de auto gewoon weer Fiat Punto. Belangrijkste wijziging is dat de auto vanaf die tijd ook met de tweecilinder Twinair-motor te koop is. Vanaf 2015 is de Fiat Punto alleen nog maar als vijfdeurs leverbaar. In 2019 stopt de productie van de Punto.
De Fiat Punto is een auto die valt in het segment van de
Citroën Saxo
Citroën C3
Dacia Sandero
Ford Fiesta
Honda Jazz
Hyundai Getz
Hyundai i20
Kia Rio
Mazda 2
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 206
Peugeot 207
Peugeot 208
Renault Clio
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Starlet
Toyota Yaris
Volkswagen Polo
Begin januari ben ik begonnen met de zoektocht naar een relatief goedkope auto. Ik had wel...
1op16 of 1op20 ben een sportief rijder kom overal stad of buiten of snelweg maar een keer...
De nieuwe BMW iX3 heeft een uitrustingsniveau dat verbazingwekkend rijk is.
Een diesel is uit de gratie, want die wordt bestempeld als niet zo vriendelijk voor het milieu....
Na 90.000 kilometer vandaag op de teller gehaald te hebben wil ik toch graag met mijn mede...
Eind 2021 was het tijd voor een nieuwe baan, en bij een nieuwe baan hoorde deze keer helaas...
Dit is mijn 3e Punto diesel. De eerste 2 waren een 1.9 MultiJet 130 pk Sport, de laatste heb...
Fiat Grande Punto 1.4 8v Dynamic (2008)
Koop je nieuwe set Michelin banden en laat ze deskundig monteren bij Euromaster.
Wij hebben met veel plezier 160.000 probleemloze kilometers afgelegd in deze leuke auto. Hij...
De Punto 1.3 multiJet was m'n eerste diesel, die had ik ook wel nodig omdat een retourtje werk...
Door mijn werkomstandigheden ben ik opzoek gegaan naar een andere auto aangezien onze peugeot...
Fiat's modellenaanbod is naast dat van andere volumemerken van Stellantis vrij beknopt. Sinds...
Vandaag is het einde van mijn tijdperk met mijn 1e wagen. Dit was een zeer leuk en geweldig...
Ik heb deze auto in 2017 gekocht voor ongeveer 6000 euro. Daarvoor kreeg ik een auto die 3...
Na 6 jaar geleased te hebben, besloten, om zelf weer een tweede auto(otje) aan te schaffen...
Welkom allemaal, bij het gebrek aan andere reviews ga ik jullie de komende tijd meenemen in...
3 jaar terug al eens een Fiat Grande Punto gereden. In verband met het maken van minder kilometers...
Tijd voor een nieuwe auto. De regelingen zijn gunstig en de beloftes van de politiek ook. Maar...
Ik bezit de auto nu ruim negen jaar en ben er zeer over te spreken. Afgezien van problemen...
Mijn eerste auto was een Citoën AX 1.1. Een prima auto om mee te beginnen, maar ik wilde graag...
Begin zomer 2019 had ik mijn rijbewijs gehaald. Paps werkt elke dag en in de slome Kia van...
Na een zoektocht waarbij we een opvolger voor onze Ford Focus zochten, hadden we de volgende...
2 Jaar Punto komt ten einde. Destijds overgenomen van familie omdat de woon-werk afstand 120km...
Ik lees al lang reviews op Autoweek, en vond het wel eens tijd zelf een bijdrage te leveren....
- Vooraf Omdat ik mijn 14 jaar oude Opel Astra H op benzine wat duur vond in gebruik met het...
Na ruim 2 jaar in een Volvo S40 2.4 te hebben gereden, met heel veel plezier, overgegaan naar...
na de afgelopen 8 jaar met veel plezier in twee fiats mutijetts 1.3 gereden te hebben is het...
Deze Fiat Punto is een auto om aan te bevelen. Als ik nog eens de keuze had zou ik de auto...
7-06-2019: Na de eerste bijna 4000 kilometers in mijn Fiat Punto te hebben doorgebracht vond...
Altijd met veel plezier in deze auto gereden. Nooit veel onderhoud aan gehad behalve de standaard...
Als het aan mij gelegen had was deze review nooit geschreven maar had ik een nieuw hoofdstuk...
Na een paar alfa's 156 en 147 dacht ik het kan wat goed koper kwa kosten. Ik rijd ongeveer...
Nadat mijn Fiat 500 helaas total loss was verklaard (zie mijn review), met spoed gaan kijken...
Een bijzondere aflevering van De Tweeling deze week. AutoWeek-lezer Daniël Spoelder stuurde...
Het hing al tijden in de lucht, maar nu is het écht zover: Fiat haalt een streep door de Punto....
De Punto is als 2e auto aangeschaft. De prijs bij aanschaf in 2015 bedroeg 5k wat ik acceptabel...
Omdat de zakelijke auto niet langer privé gebruikt gaat worden en een vierdeurs wagen al enige...
Sinds eind 2015 is de Punto niet meer met een dieselmotor te krijgen. Daar brengt Fiat nu verandering...
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar geworden van een Fiat Punto 1.2 8v. De auto bij een...