Peugeot 208 I (2012-2019)

Peugeot 208 1.0 VTI Active

Plus & Min

  • +Goede rijeigenschappen
  • +Brandstofverbruik
  • +Zitpositie
  • -Technische problemen
  • -Vage besturing
  • -Problemen infotainment

In 2012 maakt de eerste 208 zijn intrede. De nieuwe compacte B-segmenter van Peugeot lost daarmee de 207 af. In tegenstelling tot zijn voorganger is de 208 er niet meer als cabriolet en stationwagon: je kunt alleen kiezen tussen de drie- en vijfdeurs hatchback.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een Peugeot 208 te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 2.490 - € 17.950

Vergelijk Peugeot 208 occasions

Is de Peugeot 208 een goede keuze?

De Peugeot 208 is geliefd om zijn goede rijeigenschappen. Hij stuurt fijn en vrij direct, wat zorgt voor veel rijplezier. Ook biedt de 208 een mooie mix van dynamiek en comfort, al hangt de mate van comfort deels af van de wielen. Zo zijn exemplaren met 15-inch wielen veel comfortabeler dan hun soortgenoten die op 17 inch staan. 

Ook de zitpositie is prettig als je achter het stuur kruipt. Wat dat betreft heeft de 208 een flinke sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van zijn voorganger, de 207. Dat is niet de enige vernieuwing in het interieur. Zo heeft de Fransman ook een zogenaamde i-Cockpit: een laag stuurtje dat onder het digitale instrumentarium is geplaatst. De meeste functies van de auto zitten in het centrale scherm, wat volgens Peugeot bijdraagt aan een goede ergonomie. 

De Peugeot 208 zit goed in zijn opties. Alleen de goedkoopste uitvoeringen hebben geen airco en cruisecontrol, maar bijna ieder exemplaar dat je tegenkomt heeft deze luxe wel. Dat zijn niet de enige opties die op dit model zitten. Zo vind je de 208 onder andere ook met panoramadak, lederen bekleding en sfeerverlichting. 

In 2015 kreeg de 208 een facelift. Het model werd opgefrist met een nieuwe bumper, andere wielen en extra kleurenopties. Bijzondere kleuren zijn de matkleurige textuurlakken, die in plaats van een gladde laklaag een korrelige structuur hebben. Verder vulde Peugeot de optielijst aan. Zo zijn 208’s vanaf 2015 ook uitgerust met parkeerhulp, achteruitrijcamera en de mogelijkheid om het scherm van je telefoon op de auto te projecteren. 

Ook degenen die een automaat willen kunnen het beste op zoek naar een 208 van na de facelift. In 2015 werd de oude gerobotiseerde handbak vervangen door een soepele volautomaat, die aanmerkelijk fijner rijdt. 

Helaas heeft deze eerste generatie Peugeot 208 regelmatig last van technische problemen, afhankelijk van het type motor. Hier komen we later uitgebreid op terug. 

Prestaties

Tijdens de zoektocht naar een eerste generatie Peugeot 208 kom je twee smaken tegen: diesels en benzinemodellen. Volledig elektrische- en mild hybride aandrijflijnen worden pas een generatie later aan het gamma toegevoegd. 

Alle dieselmotoren die in de 208 geleverd zijn, zijn viercilinders. Tot 2015 was het instapmodel de 68-pk 1.4 HDi en was de sterkste variant de 120 pk 1.6 BlueHDi. Hier zaten nog drie stappen tussen: de 92-pk 1.6 e-HDi, de 100-pk 1.6 BlueHDi en de 115-pk 1.6 e-HDi. In 2015 werden de meeste van deze motorisaties uit de prijslijst geschrapt en bleven er twee opties over: de 75-pk 1.6 BlueHDi en de 100-pk 1.6 BlueHDi

Er is ook aardig wat keuze in de benzinemotoren. Tot 2016 was het instapmodel de 68-pk 1-liter, later maakte deze plaats voor de 68-pk 1.2 PureTech. Ook de krachtigste benzinemotor, de 120-pk 1.6 VTi, maakte in 2015 plaats voor een alternatief: de 110-pk 1.2 PureTech. Natuurlijk zitten ook hier weer enkele stappen tussen. Zo kun je nog kiezen voor de 95-pk 1.4 VTi of de 82-pk 1.2 PureTech. De VTi-motoren zijn viercilinders, de rest allemaal driecilinders. 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Over het algemeen zijn auto’s uit het B-segment geen ruimtewonders en de Peugeot 208 vormt hierop geen uitzondering. Hoewel de hoofdruimte achterin prima is, zitten langere passagiers al snel met hun knieën tegen de voorstoelen aan. Voor kinderen is de beenruimte achterin wel goed te doen. 

Hetzelfde geldt voor de kofferbak: de ruimte is voor zijn segment voldoende, maar zeker niet groot. Je kunt er in ieder geval 285 liter bagage in kwijt en als je extra spullen wilt vervoeren kun je de achterbank nog neerklappen. Dan neemt de bagageruimte toe naar 1.076 liter. 

Betrouwbaarheid en problemen

Afhankelijk van het motortype heeft de Peugeot 208 een aantal veel voorkomende technische problemen. Het bekendst zijn de distributieproblemen van de driecilinder PureTech-motoren. De distributieriem loopt bij deze motor in de olie en bij slijtage kunnen brokstukken van de riem verstopping in de oliekanalen veroorzaken. Dit kan leiden tot een kapotte motor. Daarnaast hebben deze driecilinders vaak last van een hoog olieverbruik. 

Ga je kijken voor een Peugeot 208 met een PureTech-motor? Controleer dan of de distributieriem tijdig is vervangen. Het liefst gebeurt dit zelfs eerder dan het voorgeschreven interval van 100.000 kilometer om problemen te voorkomen. 

De viercilindermotoren hebben een ander probleem. Deze hebben immers geen distributieriem maar een ketting, die nog wel eens kan oprekken. Ook dit kan leiden tot motorschade. Controleer dus of de werkzaamheden aan de distributieketting en kettingspanners al zijn uitgevoerd als je bij een tweedehands exemplaar gaat kijken.

Naast motorische problemen zijn de toplagers van de Peugeot 208 slijtagegevoelig. Dit onderdeel is verbonden met de vering van de auto en zorgt bij slijtage voor een bonkend of krakend geluid als je over drempels rijdt. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Peugeot 208

Wat zijn alternatieven voor de Peugeot 208?

Ook nog even verder kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn met de Peugeot 208? Misschien vind je deze auto’s dan interessant:

- Alfa Romeo Mito

- Audi A1

- Citroën C3

- Dacia Sandero

- Fiat Punto

- Ford Fiesta

- Honda Jazz

- Hyundai i20

- Kia Rio

- Mazda 2

- Mitsubishi Colt

- Nissan Micra

- Opel Corsa

- Renault Clio

- Seat Ibiza

- Skoda Fabia

- Suzuki Swift

- Toyota Yaris

- Volkswagen Polo

Video

Prijzen en specificaties Peugeot 208 I (2012-2019)

208

208

3-deurs, hatchback, 2012-2015

  • Nieuw vanaf€ 13.690
208

208

5-deurs, hatchback, 2012-2015

  • Nieuw vanaf€ 14.190
208

208

3-deurs, hatchback, 2015-2018

  • Nieuw vanaf€ 14.400
208

208

5-deurs, hatchback, 2015-2019

  • Nieuw vanaf€ 15.280