C3
5-deurs, hatchback, 2010-2013
- Nieuw vanaf€ 12.990
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
We maakten kennis met de tweede generatie Citroën C3 in 2010. Je herkent het eerste type C3 er nog altijd goed in terug, al groeide deze generatie wel een stukje. Zijn comfort, opties en fijne zitpositie maken de C3 nog altijd een geliefde keuze als occasion.
We hebben alle mogelijkheden om een Citroën C3 te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 2.699 - € 11.950 |
Citroën zette met de C3 vooral in op comfort. Het onderstel is zacht geveerd en filtert oneffenheden netjes uit het wegdek. Wat dat betreft heeft de tweede generatie C3 stappen gezet ten opzichte van zijn voorganger, die soms nog wat bonkerig aanvoelde. Dynamisch is hij in ieder geval niet, dus introduceerde Citroën voor de liefhebber ook een sportieve driedeursvariant van de C3: de Citroën DS3.
Niet alleen het onderstel draagt bij aan een prettige rit, ook het interieur van de C3 draagt hieraan bij. Door de uitgebreid verstelbare stuurkolom vind je gemakkelijk de juiste zitpositie en ook de ergonomie is dik in orde. De stoelen zijn zacht en zitten erg lekker, al bieden ze helaas weinig zijdelingse steun.
Daarnaast maakt Citroën gebruik van mooie materialen in het interieur van de C3 – iets wat in die tijd niet vanzelfsprekend was in het B-segment. Als optie leverde Citroën de C3 ook met Zenith-ruit. Dat is een extra hoge voorruit die zorgt voor een ruimtelijk gevoel en veel licht in de auto.
Die Zenith-voorruit werd alleen standaard geleverd op hogere luxeniveaus, net zoals veel andere opties. Hoewel de basisuitrusting van de C3 vrij kaal is, hebben luxere uitvoeringen verwennerijen zoals navigatie en klimaatregeling.
In 2013 kreeg de Citroën C3 een facelift. Exemplaren vanaf dit bouwjaar zijn voorzien van led-verlichting aan de voorzijde, anders gevormde achterlichten en een gemoderniseerd interieur. Ook de aandrijflijn ging op de schop, want vanaf nu verschenen de welbekende PureTech-benzinemotoren onder de kap van de C3. Daarnaast voegde de fabrikant een aantal nieuwe diesels aan het gamma toe.
Je komt de Citroën C3 tegen met verschillende benzine- en dieselmotoren. Tot de facelift van 2013 stond er een aantal viercilinder benzinemotoren op de prijslijst: de 61-pk 1.1i, de 75-pk 1.4i en de 120-pk 1.6 VTi. Deze kregen gezelschap van twee driecilinders: de 82-pk VTi 82 en de 95-pk 1.4 VTi. In 2013 werden al deze motoren geschrapt en vervangen door 1,2-liter driecilinder PureTech-motoren. Als je op zoek gaat naar een gefacelifte C3, kun je kiezen uit de 68, 82 of 110-pk 1.2 PureTech.
Wil je liever een diesel? Dan valt er ook aardig wat te kiezen, al zijn alle dieselmotoren wel per definitie viercilinders. De instappers zijn de 70-pk 1.4 HDi of e-HDi, voor een versie met lagere uitstoot stap je in de 75-pk BlueHDi.
Een trede hoger vind je de 90-pk 1.6 HDi, 92-pk 1.6 e-HDI en 99-pk BlueHDi. De sterkste dieselmotoren die in de C3 werden geleverd zijn de 112-pk 1.6 HDi of e-HDi en de 115-pk e-HDi.
Qua binnenruimte is de Citroën C3 een typische B-segmenter. Op de voorstoelen zit je prima en heb je voldoende beenruimte, maar achterin is het toch een stukje krapper. Lange medereizigers kunnen het beste achter de voorpassagier plaatsnemen, aangezien deze stoel verder naar voren kan dan de bestuurdersstoel.
De kofferbak van de C3 meet 287 liter. Als je geen achterpassagiers hebt, kun je er voor kiezen om de achterbankleuning om te klappen. Dan neemt die laadruimte toe naar 1.120 liter en is het ook mogelijk om grotere spullen te vervoeren.
Afhankelijk van de motorisatie die je kiest, kent de Citroën C3 een aantal mankementen. Het bekendste probleem van de C3 is de natte distributieriem van de 1.2 PureTech-motoren. De riem van deze motoren wordt blootgesteld aan motorolie. Door slijtage kunnen er brokstukken van de riem in de olie terechtkomen, wat motorschade tot gevolg kan hebben. Dit mankement komt dus alleen voor bij de faceliftmodellen met benzinemotor van na 2013.
Een minder desastreus probleem waarvan de C3 soms last heeft, is een storing in de remlichten. Dit kan ertoe leiden dat deze lampen altijd blijven branden, ook als je niet remt. Soms komt het ook voor dat de brandstofpomp van de C3 vroegtijdig de geest geeft. Als je een kapotte brandstofpomp hebt, dan kun je de auto niet meer starten.
Nog een punt waarover C3-rijders zo nu en dan klagen is gekraak uit het onderstel. Zet bij het maken van een proefrit de radio dus even uit als je een drempel over moet om goed te luisteren naar eventuele kraakjes.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Citroën C3.
Ook nog even kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn aan de Citroën C3? Misschien vind je deze auto’s interessant:
- Audi A1
- Kia Rio
- Mazda 2
5-deurs, hatchback, 2010-2013
5-deurs, hatchback, 2013-2016