AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C3
29

Kleine marathonloper

Citroën C3 1.4 VTi Dynamique (2010)

De lichte kunststof in het C3-interieur ziet er mooi uit, maar het blijft hard plastic. Naast de 12-voltaansluiting heb je ook de beschikking over een aux-aansluiting voor bijvoorbeeld een iPod. De 1,4-liter VTi, die een vermogen van 95 pk produceert, is een fijne motor.
  • Autotest
6 augustus 2010 om 16:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een volwaardige auto waarmee je zonder grimas en spierpijn 40.000 kilometer per jaar kunt rijden, hoeft allang niet meer een bakbeest van een kar te zijn. Een B-segmentauto is voor niet-veeleisende mensen meer dan voldoende. Dat bewijst de Citroën C3.

Wanneer we onze test-C3 ophalen, is er toch enigszins sprake van een koude douche. Hij mist om te beginnen de panoramische voorruit die het model tot op heden op alle foto's juist zo'n extravagant uiterlijk bezorgde. Het ronde karakter blijft gelukkig wel. Dat geldt ook voor de opvallende achterlichten, die met een soort liggende V net even wat minder saai zijn. De grote voorlampen passen meer in de huidige mode.

De C3 is groter dan zijn voorganger, maar blijft ruim onder vier meter. Binnenin volgt eenzelfde teleurstelling als aan de buitenkant. Een nieuwe C3 met navigatie en klimaatregeling heeft gecombineerd met de vernieuwende vormgeving wel iets om te bewonderen, maar zonder die opties houd je eigenlijk te weinig over voor een gloednieuw

model. De zilverkleurige strook die over de volle breedte loopt, ziet er geinig uit, maar is wel erg aanwezig. Bovendien is het materiaal minder mooi dan het oogt.

Daarboven voelt het allemaal gelukkig wat beter aan. De middenconsole doet wat saai aan. Het stuur is opvallend dik en voelt wel erg goed, met een mooie pasvorm voor je handen. De klokken doen denken aan die van de C5 en hebben wel iets warms. De afleesbaarheid is echter niet ideaal. De stoelen zijn zeer Frans. De zitting is wat kort en de zijdelingse steun is verre van optimaal.

Zweven

Uiteraard is de nieuwe C3 leverbaar met relatief sterke benzine- en dieselmotoren, maar wij hebben gekozen voor de 1,4-liter VTi, die een keurige 95 pk produceert. De motor, die door BMW en PSA samen is ontwikkeld, doet het in de C3 zonder meer uitstekend. De gasrespons is erg goed, vooral bij lage snelheden. Als je vlot van je plek wilt komen, reageert de motor perfect op het gaspedaal. En dat is in deze klasse absoluut geen vanzelfsprekendheid.

Bij hogere snelheden blijft de respons op hetzelfde goede niveau. Wel groeit de lawaaioverlast op de snelweg, iets wat meer aan de (slechte) isolatie dan aan de motor lijkt te liggen. Een prima machine dus. Dat kunnen we niet zeggen van de versnellingsbak, die zeer week aanvoelt. Je voelt niet duidelijk waar je mee bezig bent en met name bij het schakelen naar de vijfde versnelling moet je altijd maar gokken dat de 'vijf' daadwerkelijkis ingelegd.

Het rijden is zoals je van een Citroën mag verwachten: zeer comfortabel. Er zit werkelijk geen greintje hardheid in. Hobbels worden gladgestreken en stadsverkeer over drempels wordt ineens een stuk minder vervelend dan in andere auto's. Vooral omdat de C3 niet meteen te ver doorslaat, wat bij weke vering nog wel eens het geval kan zijn. Toch zijn we niet onverdeeld tevreden over de wegligging.

Als je de stad verlaat, blijkt de Fransman namelijk bij hoge snelheden niet zo stabiel als wat tegenwoordig de norm is in dit segment. Vooral de koersvastheid is niet helemaal zoals wij die graag zien, en voor het betere bochtenwerk is de auto helemaal niet geschikt. Genoeg andere merken laten zien dat comfort echt niet te koste hoeft te gaan van degelijk weggedrag. Nu heb je in zware regenbuien het idee dat je niet altijd de controle hebt die je zou wensen. En dat maakt de C3 voor tienduizenden kilometers per jaar toch minder geschikt dan een aantal concurrenten.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 1.4 VTi Dynamique
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.397 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 136 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.941 mm / 1.728 mm / 1.524 mm
Wielbasis 2.466 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 526 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 570 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 16,0 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Fijne en pittige motor
  • +Rijdt comfortabel
  • -Gevoelloze en vage versnellingsbak
  • -Onderstel is te week voor strak sturen
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C3
Citroën Citroën C3

Uitgelicht aanbod

    1.4I DIFFERENCE

    Citroën C3 1.4I DIFFERENCE

    • 2004
    • 185.668 km

    € 2.200

    1.6 e-HDi Dynamique

    Citroën C3 1.6 e-HDi Dynamique

    • 2011
    • 306.208 km

    € 2.300

    1.2 PureTech Feel

    Citroën C3 1.2 PureTech Feel

    • 2017
    • 55.003 km

    € 12.440

Meer Citroën C3 occasions

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C3 specificaties
  • Citroën C3 occasions
  • Citroën C3 video's
Advies en informatie
  • Citroën C3 tests
  • Citroën C3 gebruikersreviews
  • Citroën C3 index
PREMIUM
Fiat Punto Evo 1.3 Multi-Jet - Citroën C3 1.6 eHDi

Fiat Punto Evo 1.3 Multi-Jet - Citroën C3 1.6 eHDi

Een paar jaar geleden was Nederland in de ban van de belastingvrije b-segmentdiesel. VW had...

Lees meer
Rij-impressie Citroën C3

Rij-impressie Citroën C3

86

Citroën stuurt in het eerste kwartaal van 2010 twee nieuwe modellen de weg op, de C3 en de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021
  • Review
    Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)

    Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)

    6
    • 11 oktober 2020
  • Review
    Citroen C3 PureTech 110 Shine (2020)

    Citroen C3 PureTech 110 Shine (2020)

    2
    • 29 september 2020
  • Review
    Citroen C3 VTi 82 Exclusive (2013)

    Citroen C3 VTi 82 Exclusive (2013)

    • 25 mei 2020
  • Autonieuws
    Prijzen vernieuwde Citroën C3 bekend

    Prijzen vernieuwde Citroën C3 bekend

    32
    • 10 maart 2020
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 Feel Edition (2019)

    Citroen C3 PureTech 82 Feel Edition (2019)

    3
    • 26 februari 2020
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 Feel Edition (2019)

    Citroen C3 PureTech 82 Feel Edition (2019)

    3
    • 18 februari 2020
Merk
Merk
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021

    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf...

    28
    • 31 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep