Volvo V40 2.0 - 1998 - 430.000 km - Klokje rond
Vergroeid met een V40
17 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Al vanaf de allereerste dag is deze Volvo V40 in het bezit van de familie Huisman. Vader Roelf telde er destijds de lieve som van 73.000 oudhollandse florijnen voor neer. Vandaag de dag maakt zoon Stefan zijn kilometers met dit Nederlandse product. Hij is er duidelijk meer aan verknocht dan zijn vader.
Altijd bij dezelfde eigenaar geweest en het onderhoud is nooit ergens anders uitgevoerd dan bij de Volvo-dealer. De sterren staan goed voor deze Volvo V40. Als je de auto ziet staan, valt je mond zowat open. Terwijl de meeste V40’s hun dagen slijten als vijfdehands budgetoccasion, wordt deze gekoesterd als een klassieker. “Wil je ook even onder de motorkap kijken?”, dringt Stefan aan. Als hij hem vol trots openzwaait, blinkt de 2.0 ons tegemoet. “Hij wordt niet alleen aan de buitenkant goed bijgehouden, maar ook elke week onder de motorkap gepoetst”, zegt Stefan, die deze taak op zich neemt. “Ik ben inmiddels ook degene die er het meest mee rijdt. Ik rijd 33.000 kilometer per jaar voor mijn werk van Zuidlaren naar Meppel.”
Over de kilometerstand is ook iets te melden: “In de beginjaren is het instrumentenpaneel kapot geweest. Toen kregen we onze auto terug met 20.000 à 25.000 kilometer minder op de teller. Bij de 409.000 van vandaag moet dus nog wat worden opgeteld.” Hij vervolgt de rond leiding: “We hebben de antenne voet onlangs laten vervangen. Die begon van ouderdom te scheuren en ik was bang dat die poreus werd.” Zozo, over secuur onderhoud gesproken ... De wang van de bestuurdersstoel staat er daarentegen niet meer zo mooi bij, maar dat mag natuurlijk wel na al die jaren en dik 400.000 kilometer. “Ik zou er het liefste een nieuwe in zetten, maar mijn vader wil niet meer zo veel in deze auto investeren.” En daar zijn we beland bij het pijnpunt binnen de familie.
ROESTBULTEN
Aan de achterschermen van de Volvo zitten namelijk flinke roestbulten. “Er ligt thuis een offerte van ongeveer € 3.000 om dat weer netjes te laten maken. We zijn hier vandaag om te kijken of de auto deze reparatie nog waard is.” Overigens is de roest twee jaar geleden al eens aangepakt, maar inmiddels piept het net zo hard weer door het plaatwerk heen. “Een flinke tegenvaller”, vinden vader en zoon Huisman. “Ook het schadeherstel is namelijk via de Volvo-dealer gegaan. Daar hadden we meer van verwacht. In het algemeen merk je dat over de jaren de kennis van deze auto bij de dealer minder is geworden”, zeggen de mannen. “En je hoeft zijn naam ook al niet in het artikel te vermelden. We kregen toch geen korting op de beurt toen we vertelden dat we naar Klokje Rond gingen”, aldus een teleurgestelde Stefan. Geen naamsvermelding dit keer, dus.
Als Joep terugkomt van zijn proefrit, merkt hij op dat de auto wel lui is. “Ik denk dat er wel 25 pk is verdwenen.” Als hij de motorkap opentrekt, is het niet het fraai gepoetste blok dat de aandacht trekt. “Bij deze auto’s moet je altijd goed opletten dat je de kap niet tegen de ruitenwisser aan schaaft. Daarvan verslijt het mechanisme namelijk en ook komt de wisser iets omhoog. Dat is hier ook het geval. Je merkt het meteen doordat de wisser niet meer het gehele raam meeneemt in zijn slag.” Kijk, dat soort dingen moet je maar net weten. Verder komt er geen commentaar over de motor zelf. Sterker nog: Joep geeft een complimentje over de verse airco condensor en het ontbreken van steenslag op de motorkap.
HALVEMAANTJES
Als we de onderkant van de auto bekijken, blijkt opnieuw dat dit niet de eerste keer is dat Joep zo’n auto onder handen heeft. “Er lekt wat olie uit de versnellingsbak. Dat zie je vaker bij deze auto’s. De transmissie is van Renault en de selectoras zit onder in het transmissiehuis geboord. Het rubber dat er omheen zit, gaat scheuren door de ouderdom. Officieel moet de bak er dan onderuit om het rubber te kunnen vervangen. Daarvoor staat anderhalve dag sleutelen. Menige auto wordt daar op afgeschreven. Er is echter een slimmerik geweest die een rubber heeft gemaakt dat bestaat uit twee halvemaantjes die je er zo omheen schuift. Dan is het nog maar een uurtje werk.”
Als we de auto beter bekijken, zien we dat er wel meer roest opduikt. Op de voor schermen achter de dorpels bijvoorbeeld en ook begint het rijkelijk gebruikte bodembehandelingsmiddel onder de auto te scheuren. “Als je nog twintig jaar met deze auto wilt doen, moet je wel gaan ingrijpen nu”, waarschuwt Joep. Ook zijn lijst met gebreken groeit gestaag. Niet dat er ernstige zaken mis zijn met deze auto, maar er is zeker wel een aantal zaken die spoedig aandacht verdienen. Opvallend is dat één van de voorbanden in het midden bijna versleten is en aan de buitenkant nog heel goed oogt. “Dat komt doordat jullie met een te hoge spanning rijden.” En zo gaat er weer wat bij de aantekeningen van Joep.
Al met al komt er een aardige lijst uit waarvoor de Huismannetjes binnenkort de portemonnee moeten trekken. “Voor de volgende apk ben je al zo’n € 2.000 kwijt”, schat Joep in. “Helemaal niet erg voor een auto van deze leeftijd en met deze kilometerstand. Maar ik denk niet dat hij ‘t waard is om ook het laswerk te laten doen. Zelfs als je de lelijke plekken laat repareren, ga je de strijd daartegen op termijn namelijk niet winnen. Bepaal voor jezelf welk bedrag je jaarlijks in de auto wilt steken en als het daarboven komt, moet je er afscheid van nemen. Dat is de manier om zo’n auto te rijden.”
En daar heeft Joep een gevoelig punt te pakken. De oude Huisman lijkt al tien keer afscheid te hebben genomen van zijn V40. Grote investeringen doet hij niet meer. Junior lijkt het daar echter niet mee eens. “Ik ben zo met die auto vergroeid, ik ga er alles aan doen om hem nog jaren te kunnen rijden.” Dat wordt nog een interessante strijd tussen vader en zoon, schatten wij in.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Volvo ziet er voor zijn leeftijd en kilometerstand zeer mooi uit. Hij krijgt duidelijk aandacht van zijn bazen. Desondanks was hij tijdens onze inspectie niet in goede staat. ”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V40 2.0 Exclusive-Line |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.342 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.948 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 183 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.483 mm / 1.717 mm / 1.413 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 195/55HR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
Lezersreacties (17) (gesloten)
Wel opzoek naar een andere dealer, want een dealer onderhouden auto hoort geen verdroogde remslangen te hebben.
Jaren geleden heb ik er mee gereden, het onderstel en wegligging vond ik niet bepaald indrukwekkend, de stoelen en uitrusting waren wel heel goed.
Die 400 serie roestte ook al pittig, dus ik vraag me af wat ze daar in Born deden qua roestpreventie.
Hier in Zweden is overigens de 2.0 T de meest gangbare uitvoering.
Ik snap niet waar Joep die 2000 EUR aan onderhoud uit haalt. Remslangetjes en de achterste demper?
Mijn ervaring met de 400 serie was dat roest wel een serieus probleem vormt, maar de techniek was simpel en taai. Hier zit een Volvo motor in met een Renault versnellingsbak en zolang die bak niet droogloopt vanwege olie lekkage is het best taai spul. Die motor is van Volvo en ook taai. Kortom: houdt die roest in toom. Flink volblaffen met lijnolie (dat bindt de roest) en je kan het nog best even uitstellen.
Nu dan een VW Polo, ook op leeftijd met best wel eens een kwaaltje. Maar dat is te overzien. Roesten zal hij ook, maar nog niet zichtbaar.
Roest - tja, ik zou het ook niet te rigoreus aanpakken voor een dergelijk ouwetje. Mijn A4 was 18 jaren oud en technisch na 3.5 ton op de teller moe van al het geploeter (geen roest) en toen ik een Corolla van achteren aantikte betaalde mijn verzekering me ineens 8 maal de straatwaarde voor het wrak. Nee, geen verwijzingen maar die auto mis ik ook niet.
.
Alleen wel andere garage cq monteur zoeken. Zonde v/d roest, maarja......
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.