AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V40 2.0 - 1998 - 430.000 km - Klokje rond

Vergroeid met een V40

17 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 16 2019
AutoWeek 16 2019

Je leest het in AutoWeek 16 2019

Al vanaf de allereerste dag is deze Volvo V40 in het bezit van de familie Huisman. Vader Roelf telde er destijds de lieve som van 73.000 oudhollandse florijnen voor neer. Vandaag de dag maakt zoon Stefan zijn kilometers met dit Nederlandse product. Hij is er duidelijk meer aan verknocht dan zijn vader.

Altijd bij dezelfde eigenaar geweest en het onderhoud is nooit ergens anders uitgevoerd dan bij de Volvo-dealer. De sterren staan goed voor deze Volvo V40. Als je de auto ziet staan, valt je mond zowat open. Terwijl de meeste V40’s hun dagen slijten als vijfdehands budgetoccasion, wordt deze gekoesterd als een klassieker. “Wil je ook even onder de motorkap kijken?”, dringt Stefan aan. Als hij hem vol trots openzwaait, blinkt de 2.0 ons tegemoet. “Hij wordt niet alleen aan de buitenkant goed bijgehouden, maar ook elke week onder de motorkap gepoetst”, zegt Stefan, die deze taak op zich neemt. “Ik ben inmiddels ook degene die er het meest mee rijdt. Ik rijd 33.000 kilometer per jaar voor mijn werk van Zuidlaren naar Meppel.”

Over de kilometerstand is ook iets te melden: “In de beginjaren is het instrumentenpaneel kapot geweest. Toen kregen we onze auto terug met 20.000 à 25.000 kilometer minder op de teller. Bij de 409.000 van vandaag moet dus nog wat worden opgeteld.” Hij vervolgt de rond leiding: “We hebben de antenne voet onlangs laten vervangen. Die begon van ouderdom te scheuren en ik was bang dat die poreus werd.” Zozo, over secuur onderhoud gesproken ... De wang van de bestuurdersstoel staat er daarentegen niet meer zo mooi bij, maar dat mag natuurlijk wel na al die jaren en dik 400.000 kilometer. “Ik zou er het liefste een nieuwe in zetten, maar mijn vader wil niet meer zo veel in deze auto investeren.” En daar zijn we beland bij het pijnpunt binnen de familie.

ROESTBULTEN

Aan de achterschermen van de Volvo zitten namelijk flinke roestbulten. “Er ligt thuis een offerte van ongeveer € 3.000 om dat weer netjes te laten maken. We zijn hier vandaag om te kijken of de auto deze reparatie nog waard is.” Overigens is de roest twee jaar geleden al eens aangepakt, maar inmiddels piept het net zo hard weer door het plaatwerk heen. “Een flinke tegenvaller”, vinden vader en zoon Huisman. “Ook het schadeherstel is namelijk via de Volvo-dealer gegaan. Daar hadden we meer van verwacht. In het algemeen merk je dat over de jaren de kennis van deze auto bij de dealer minder is geworden”, zeggen de mannen. “En je hoeft zijn naam ook al niet in het artikel te vermelden. We kregen toch geen korting op de beurt toen we vertelden dat we naar Klokje Rond gingen”, aldus een teleurgestelde Stefan. Geen naamsvermelding dit keer, dus.

Als Joep terugkomt van zijn proefrit, merkt hij op dat de auto wel lui is. “Ik denk dat er wel 25 pk is verdwenen.” Als hij de motorkap opentrekt, is het niet het fraai gepoetste blok dat de aandacht trekt. “Bij deze auto’s moet je altijd goed opletten dat je de kap niet tegen de ruitenwisser aan schaaft. Daarvan verslijt het mechanisme namelijk en ook komt de wisser iets omhoog. Dat is hier ook het geval. Je merkt het meteen doordat de wisser niet meer het gehele raam meeneemt in zijn slag.” Kijk, dat soort dingen moet je maar net weten. Verder komt er geen commentaar over de motor zelf. Sterker nog: Joep geeft een complimentje over de verse airco condensor en het ontbreken van steenslag op de motorkap.

HALVEMAANTJES

Als we de onderkant van de auto bekijken, blijkt opnieuw dat dit niet de eerste keer is dat Joep zo’n auto onder handen heeft. “Er lekt wat olie uit de versnellingsbak. Dat zie je vaker bij deze auto’s. De transmissie is van Renault en de selectoras zit onder in het transmissiehuis geboord. Het rubber dat er omheen zit, gaat scheuren door de ouderdom. Officieel moet de bak er dan onderuit om het rubber te kunnen vervangen. Daarvoor staat anderhalve dag sleutelen. Menige auto wordt daar op afgeschreven. Er is echter een slimmerik geweest die een rubber heeft gemaakt dat bestaat uit twee halvemaantjes die je er zo omheen schuift. Dan is het nog maar een uurtje werk.”

Als we de auto beter bekijken, zien we dat er wel meer roest opduikt. Op de voor schermen achter de dorpels bijvoorbeeld en ook begint het rijkelijk gebruikte bodembehandelingsmiddel onder de auto te scheuren. “Als je nog twintig jaar met deze auto wilt doen, moet je wel gaan ingrijpen nu”, waarschuwt Joep. Ook zijn lijst met gebreken groeit gestaag. Niet dat er ernstige zaken mis zijn met deze auto, maar er is zeker wel een aantal zaken die spoedig aandacht verdienen. Opvallend is dat één van de voorbanden in het midden bijna versleten is en aan de buitenkant nog heel goed oogt. “Dat komt doordat jullie met een te hoge spanning rijden.” En zo gaat er weer wat bij de aantekeningen van Joep.

Al met al komt er een aardige lijst uit waarvoor de Huismannetjes binnenkort de portemonnee moeten trekken. “Voor de volgende apk ben je al zo’n € 2.000 kwijt”, schat Joep in. “Helemaal niet erg voor een auto van deze leeftijd en met deze kilometerstand. Maar ik denk niet dat hij ‘t waard is om ook het laswerk te laten doen. Zelfs als je de lelijke plekken laat repareren, ga je de strijd daartegen op termijn namelijk niet winnen. Bepaal voor jezelf welk bedrag je jaarlijks in de auto wilt steken en als het daarboven komt, moet je er afscheid van nemen. Dat is de manier om zo’n auto te rijden.”

En daar heeft Joep een gevoelig punt te pakken. De oude Huisman lijkt al tien keer afscheid te hebben genomen van zijn V40. Grote investeringen doet hij niet meer. Junior lijkt het daar echter niet mee eens. “Ik ben zo met die auto vergroeid, ik ga er alles aan doen om hem nog jaren te kunnen rijden.” Dat wordt nog een interessante strijd tussen vader en zoon, schatten wij in.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De Volvo ziet er voor zijn leeftijd en kilometerstand zeer mooi uit. Hij krijgt duidelijk aandacht van zijn bazen. Desondanks was hij tijdens onze inspectie niet in goede staat. ”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model V40 2.0 Exclusive-Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.342

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 183 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.717 mm / 1.413 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden195/55HR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km

Lezersreacties (17) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
De roestplekken herken ik van mijn 19 jarige V40, die morgen door de "recycler" wordt opgehaald. De laatste 3 jaar uitbundig veel korte stukken gereden, een kapotte drukgroep deed hem economisch de das om. Erg leuk om naar iets nieuws op zoek te gaan.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 3
Ik zou er tot de APK mee doorrijden en dan een andere zoeken voor 2 tot 5000€ is er genoeg te koop.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 2
Inderdaad geen halve restauratie waard. Maar wel mooi om te zien dat een goed onderhouden auto toch ruim 20 jaar mee kan. Zeker in het achterhoofd houdend dat Joep geen geweldig sterke Volvo vindt. Hoop voor het gezin dat de crematie nog een paar jaar duurt.
RB 68
RB 68
  • 0
Die auto is wel netjes onderhouden geweest maar zou er geen bakken met geld tegenaan gooien het hoog nodige en kijken hoelang hij door de APK kan komen.
rw54
rw54
  • 1
Toch zie je dit model nog regelmatig rondrijden. Had de huidige bezitter de roestplekken toch maar iets eerder laten aanpakken, dan zou het nu een keurige auto zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Auto naar de sloop brengen en dan voor die 5000 euro wat anders kopen, een auto gaan zien als een familielid is de grootste fout die je kan maken.
Wel opzoek naar een andere dealer, want een dealer onderhouden auto hoort geen verdroogde remslangen te hebben.
ak2
ak2
  • 1
Als de huidige eigenaar zelf nog heel goed de roest kan behandelen dan is er nog hoop voor deze Volvo. Voor € 3.000 laten repareren is natuurlijk economisch niet meer verantwoord. Je ziet aan de auto dat er goed voor gezorgd is. Ik vind het nog altijd een mooi model, de 2.0 Volvo motor staat bekend als een goede en degelijke motor.
Jaren geleden heb ik er mee gereden, het onderstel en wegligging vond ik niet bepaald indrukwekkend, de stoelen en uitrusting waren wel heel goed.
turbod12
turbod12
  • 5
Hele nette V40 voor de leeftijd, maar die roest is helaas een bekend gegeven. Hier in Zweden rijden zeker exemplaren van voor de facelift in deplorabele staat rond, vol met gaten. De roest op de dorpels wordt nog enigszins uit het zicht gehouden door plastic, maar daar roest het niet minder hard door.
Die 400 serie roestte ook al pittig, dus ik vraag me af wat ze daar in Born deden qua roestpreventie.
Hier in Zweden is overigens de 2.0 T de meest gangbare uitvoering.
Ik snap niet waar Joep die 2000 EUR aan onderhoud uit haalt. Remslangetjes en de achterste demper?
Mijn ervaring met de 400 serie was dat roest wel een serieus probleem vormt, maar de techniek was simpel en taai. Hier zit een Volvo motor in met een Renault versnellingsbak en zolang die bak niet droogloopt vanwege olie lekkage is het best taai spul. Die motor is van Volvo en ook taai. Kortom: houdt die roest in toom. Flink volblaffen met lijnolie (dat bindt de roest) en je kan het nog best even uitstellen.
Carpe
Carpe
  • 5
3.000 euro voor laserk aan de spatbordranden, dat is dik betaald. Zeker nu de roest er al weer doorheen komt.
pandabeer
pandabeer
  • 1
Inderdaad auto niet te veel als "familielid" gaan zien. Zeg maar binnen de familie nu een een 5 tal auto's gereden vanaf 1996. Had met alle auto's wel iets van "leuk". Maar op een gegeven moment is de 1e auto te klein i.v.m. de toen groter wordende kinderen. De 3e auto (Mazda Demio) gekocht toen die al op leeftijd was. Daarin hebben de kinderen het auto rijden geleerd. Maar na een Total-los en 260000 kilometer was het einde oefening. Ondanks het ouwbollige imago was die Demio gewoon een tof ding. Ook omdat deze je nooit liet staan. Binnen de familie hoorde ik dan van een motorschade van meer dan € 3000 bij het Beierse merk
Nu dan een VW Polo, ook op leeftijd met best wel eens een kwaaltje. Maar dat is te overzien. Roesten zal hij ook, maar nog niet zichtbaar.
pandabeer
pandabeer
  • 3
2 collega's rijden ook in een 40 serie. Volgens mij 1 sedan en 1 station. En dat zijn auto's op leeftijd Dacht 2000 en 2002. Die auto's worden ook massaal aan gort gereden bij " de slechtste chauffeur ". Zal ook te maken hebben met " het kost geen drol ". Auto's worden m.i. nogal eens te snel af geschreven. Ik heb zelf het geluk om een (dorps) garagist te hebben die dan zegt: "alles is te repareren". Dat heeft vaak goed uitgepakt. Dat zal met deze V40 ook vast zo zijn geweest. Hij is 21 jaar oud. Dat zegt genoeg.
Pero
Pero
  • 0
Bij Carrec is altijd wel 5 tot 10 keer zo duur als iets anders. Ik weet niet wat het lijstje is maar een euro of duizend ertegenaan als het moet is toch niet erg?
Clioot
Clioot
  • 5
Onvoorstelbaar dat de auto wel nieuwe remklauwen heeft gekregen maar dat ze niet gelijk nieuwe remslangen hebben geplaatst. Die waren overduidelijk al slecht.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 0
Destijds de fabriek bezocht in Born zag er goed uit. In dezelfde tijd, maximaal een jaar eerder ook de Ford fabriek te Genk BE bezocht (Mondeo) dat was veel minder ( met de hamer en een breekijzer alsmede plamuur aan de carrosserie). Denk in 1995 en 1996.
xxx001
xxx001
  • 0
Twintig jaar geleden was zo'n V40 helemaal actueel.... ik zie ze zelfs hier aan de westkust van de VS nog met regelmaat. Werd hier geleverd met een Mitsubishi 2 liter blok met 160 peekaas. Mijn (Zweedse) buurman had een S40 in precies dezelfde kleur blauw maar hij vond het maar povertjes allemaal en ging daarna weer in een Passat rijden.
Roest - tja, ik zou het ook niet te rigoreus aanpakken voor een dergelijk ouwetje. Mijn A4 was 18 jaren oud en technisch na 3.5 ton op de teller moe van al het geploeter (geen roest) en toen ik een Corolla van achteren aantikte betaalde mijn verzekering me ineens 8 maal de straatwaarde voor het wrak. Nee, geen verwijzingen maar die auto mis ik ook niet.
BillytheKid
BillytheKid
  • 3
Er zit helaas wat onderhoud aan de auto. Ik denk dat de zoon de auto gewoon moet overnemen en met de tijd de problemen een voor een moet aanpakken. Het kost alleen wat geld, maar oud of nieuw, autorijden kost gewoon geld.
.
Alleen wel andere garage cq monteur zoeken. Zonde v/d roest, maarja......
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 0
Niet een al te best exemplaar deze aflevering, Joep heeft het over een bijna smetteloos interieur. Das op zich leuk, maar het zijn de motorruimte, buitenkant en onderkant die echt tellen. Als je echt een auto als youngtimer/oldtimer gaat houden na 'actieve dienstjaren' zul je zelf aan de slag moeten. Doe ik ook met de 26 jaar oude S124, die had echt wel wat roest maar best schitterend weggewerkt dan wel plaatdeel vervangen met origineel. Lak reinigen en polijsten + degelijk onderhoud aan alles uitvoeren. Ik bestel onderdelen en doe bijna alles zelf, houdt het betaalbaar voor waarschijnlijk de laatste 6-in-lijn motor die ik zal rijden. Stuk geschiedenis en rijdt nog heerlijk. Zo een V40 is ok een stuk geschiedenis, die zijn makkelijk in goede staat te houden. Niet helemaal te vergelijken met andere 'echte' Volvo's qua kwaliteit maar het was wel een meesterzet dat deze wagen op de markt kwam, skoon ding.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.