Volvo S40/V40
- Peter Fokker
- Eerste rijtest
De grootste primeur bij de presentatie van deze Volvo's leek in de testroute te zitten. We reden van Denemarken naar Zweden over de op 1 juli officieel te openen Öresund-brug, de monumentale oeververbinding tussen deze beide Scandinavische landen. Feitelijk een 4 km lange tunnel die pal naast het vliegveld van Kopenhagen begint, dan 4 km over een kunstmatig eiland, en tot slot de bijna 8 km lange brug die bij het Zweedse Malmö uitkomt. De voorlichting die we kregen over dit bouwproject nam meer tijd dan die over de S en V 40, hoewel Volvo erg zijn best deed uit te leggen dat deze serie wel degelijk belangrijk vernieuwd is.
Je ziet het nauwelijks: gemoderniseerde bumpers, een wat strakker en overzichtelijker middenconsole in het dashboard. Belangrijk - maar onzichtbaar - werk zit in de wielophanging, legt 'business concept manager' Hans van Gent uit. Op verzoek van vooral Amerikaanse en Scandinavische klanten is het comfort verbeterd, door gewijzigde afstemming en nieuwe voorwielophanging naar het voorbeeld van de V 70 en S 80. Van eminent belang zijn verder nieuwe common-rail diesels, voegt directeur Pieter van der Velden van Volvo Nederland er later nog aan toe. De S en V 40 zitten immers in het zakenauto-segment, dus heb je goede diesels nodig. 'En die hadden we nog niet', aldus Van der Velden, daarmee toegevend dat het vorig jaar ingevoerde Renault 1.9 dTi aggregaat niet best uit de verf kwam in de S/V40.
Veel verfijnder
We begonnen dan ook met een S 40 diesel, en wel de 115 pk versie. Die komt iets later in de verkoop (september) dan de 102 pk variant, leverbaar vanaf heden. Beide hebben als motorisch hart weer een Renault diesel, de 1.9 dCi uit de Scénic en Laguna. Vergeleken met de voorgaande S 40 diesel is de nieuwe aanzienlijk stiller, merk je meteen. Daarnaast trekt-ie veel machtiger vanaf laag toerental, waar je de oude diesel op toeren moest houden om vlot op gang te blijven. De dCi motor ratelt zachtjes bij acceleratie, maar enige hinder heb je er niet van. En hij loopt zomaar in alle rust 200 op de teller.
Een succesvolle operatie, hetzelfde geldt voor de aanpassing in het onderstel. Kleine oneffenheden en korte richels vangt de nieuwe S 40 stukken beter op dan de wat stugge voorgangers. Het gaat niet zo ver dat de vering deinerig wordt, wel hangt de vernieuwde Volvo meer in bochten. Dat doet niets af aan de stuurprecisie, behalve dat in opvolgende links/rechts bochten de auto wat onrustig wordt en niet snel genoeg van de ene naar de andere kant wil kantelen. Samengevat: een accentverlegging van de sportieve naar de comfortabele kant. Wat waarschijnlijk prima aansluit op de wensen van de meeste klanten voor deze Volvo.
Die doet het al prima in de zakenauto-markt, waar hij nu in populariteit de Ford Mondeo voorbij is. 'Helaas, moet ik zeggen', grijnst Pieter van der Velden - Ford is immers nu eigenaar van Volvo. 'Volgend jaar denken we wel derde of tweede te kunnen worden in onze klasse', vervolgt hij ambitieus. Vooral dankzij de diesels, dus. Openhartig kijkt hij verder: 'tot en met 2004 zal de 40-serie in Born gemaakt worden, daarna gaat die fabriek Smarts bouwen voor Mercedes, de nieuwe partner van Mitsubishi. Voor de opvolger van de 40-serie breidt Volvo zijn fabriek in Gent uit. De vervanger, op een nieuwe bodemgroep gebouwd, zal in vier modelvarianten verschijnen.'