Volvo V40 1.9 D 115pk (2000)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 115pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf389.000 km
KM-stand laatst389.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 389.000 km

LANGE INTRO! SKIP EEN PAAR ALINEA'S VOOR DE ECHTE RECENSIE!

Het was tijd. Een tijd die ik dacht dat nooit zou komen, maar toch was hij daar. Al vanaf mijn achttiende, bijna zes jaar lang, gebruikte ik een oude Mazda MX-5 van 1992 als mijn dagelijks verkeer. Het was mijn eerste auto; mijn jeugdliefde op wielen. Elk ritje gaf me plezier, of het nou naar de supermarkt of naar de Nürburgring was.

Maar begin dit jaar kreeg ik een nieuwe baan, en opeens moest ik elke dag 140km rijden over auto- en snelwegen. De eerste maanden genoot ik nog van de MX-5. Ik vond het leuk om in een unieke auto te rijden tussen alle saaie Volvo's (ironisch) en BMW's, en ik vond het mooi dat ik het dak eraf kon gooien als de zon sporadisch scheen. Maar na een tijdje begon ik mijn roadster zat te worden. Het ding was laag, luid, krap en enigszins prijzig qua brandstof. Daarnaast was ik die jeugdliefde nu opeens als simpel werktuig aan het gebruiken. De kilometerstand liep op en de onderhoudskosten namen toe. Ik genoot niet meer van de ritjes; ik zag er tegenop. Er moest iets veranderen.

Er moest een diesel bij komen, en na een lange zoektocht en veel twijfelen ben ik toch bij de Volvo V40 geëindigd. Na enkele zeer afgetrapte exemplaren te hebben bekeken, liep ik een perfecte V40 mis. Een paar Roemenen waren 2 minuten voor mij bij de verkoper aangekomen, en ondanks mijn telefoontje van uren geleden, werd de auto aan hun verkocht. Chagrijnig en teleurgesteld keerde ik terug naar huis. Enkele weken later verscheen er opeens een V40 diesel voor 600 luttele euro's. Die middag nog reed ik erheen, maakte ik een testritje en kocht ik de auto.

ECHTE RECENSIE INCOMING!

Een Nederlands gebouwde Volvo met Frans blok met bijna 400.000 kilometer ervaring, en dat voor 600 euro. Wat kan er fout gaan? Het was een eerlijke auto, met redelijk wat historie erbij, waaronder ook wel verzekeringspapieren over ongelukjes hier en daar. Maar ik zocht een goedkoop werkpaard, en het ding reed nog foutloos. Ik besloot de gok te wagen.

Op de terugweg was ik al aan het genieten van het comfort en het verbruik van de V40. 1:17 is bijna automatisch, maar beter is ook simpel te halen met een iets meer ingetogen rijstijl. Het comfort van de stoelen is fantastisch, en de auto is heerlijk stil. De Volvo werd direct mijn nieuwe dagelijkse vervoer, en ik merkte bijna instant dat ik minder moe aankwam op mijn werk, en dat de ritten van en naar werk minder lang leken. Een lekker muziekje aan, de cruise control op 110 en heerlijk wegzakken in die fijne stoelen, dan vliegen de kilometers zo voorbij.

Na een paar weken wist ik zeker dat ik deze auto wel wou houden, en besloot ik de distributieriem te laten vervangen. Het was onzeker wanneer die gebeurd was, dus ik ging voor een preventieve wissel. De kosten waren 240 euro inclusief montage, exclusief waterpomp, wat me nog aardig meeviel. Even later bleek ik een lekke turbopakking te hebben, waardoor ik een beetje turbodruk verlies. De auto rijdt er verder prima onder, en ik ben er door tijdgebrek nog steeds niet aan toegekomen dit te vervangen. Het is semi-lastig om onderdelen te vinden voor de V40. Voor mijn MX-5 was dit nooit een probleem, maar ik vermoed dat het komt omdat minder V40 eigenaren zelf aan hun auto werken. Verder is de auto qua betrouwbaarheid top gebleken tot nu toe. Hij verbruikt of lekt geen olie, hij start altijd en loopt soepel.

Het verbruik is nog wat variabel. 1:20 is mogelijk, maar soms heeft de Volvo er opeens een dagje geen zin in en is 1:16 zelfs maar lastig te halen op hetzelfde stuk. Eventueel ligt dit aan weersomstandigheden of tegenwind, maar ik ga binnenkort even wat filtertjes vervangen om dat in ieder geval uit te sluiten. Over het algemeen ligt mijn gemiddelde per tank rond 1:18 tot 1:19 met voornamelijk auto- en snelweg, maar ook redelijk wat stadsverbruik, wat ik zeer acceptabel vind voor een toch semi-oude diesel stationwagon. Momenteel kan ik voor €1,00 per liter mijn tank volgooien, wat de V40 veel voordeliger maakt dan mijn MX-5.

Over de komende maanden zal ik alleen nog maar meer met de auto gaan rijden, en zal ik deze recensie proberen up-to-date te houden met betrekking tot onderhoudskosten en verbruik. Ik zal proberen zoveel mogelijk zelf aan de auto te werken, wat tot nu toe makkelijker is gebleken dan ik had gedacht. Alles komt zo los en is makkelijk bereikbaar, tegen mijn verwachtingen in. Hopelijk kan ik zo de kosten zo laag mogelijk houden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens