Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)

autoreview

Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)
Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)Volvo V40 1.8i Europa Sports (2001)

Signalement

UitvoeringV40 1.8i Europa Sports
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf285.390 km
KM-stand laatst292.133 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Volvo

  • 288.797 km

Datum eerste tenaamstelling 20 april 2001
Datum mijn tenaamstelling 3 augustus 2016

Gekocht voor € 1125, grote beurt incl. nieuwe banden en specifieke Volvo herstellingen zoals slot linker voordeur, besuurdersgordel, aandrijfashoes.
Inclusief APK tot december 2017 en pollenfilter brengt het totaal op € 2750,--.

Auto was voorzien van keurig ingevuld serviceboekje:
180.000 Nokkenasriem vervangen
270.000 Distributieriem vervangen

De auto heeft cruisecontrol maar het is opvallend makkelijk om zonder toch je snelheid te behouden, vooral bij 50 en 30 km-beperkingen.

Het is een betrouwbare auto die weliswaar minder ruimte biedt dan de V70 maar in alle opzichten aanzienlijk goedkoper is dan deze grote broer.
Met het trekgewicht van 1200 kg kan ik in incidentele gevallen de laadcapaciteit van de V70 overbluffen.

Motorcode: B4184SJ
Merk: VOLVO S40 of V40 Motortype: 1.8i GDI. (1.8-16v)
Cilinderinhoud: 1834 cc
Vermogen: 90 kW (122 pk)
Dim- en grootlicht: xenon D2R (original xenarc) 35 W

MILIEU
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 9,1 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,7 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km
Energielabel B
Emissienorm Euro 3
Uitlaatgasrecirculatie (EGR)
NOx-opvang

Het is opvallend dat er weinig soortgelijke V40's zijn met energielabel B.
Gemiddeld verbruik: 6,9 l/100km (1 op 14,5)
Fabrieksopgave: 6,9 l/100km (1 op 14,5)
Geen gesjoemel dus.

Deze Volvo heeft dezelfde onverwoestbare versnellingsbak als de V70 van 1436 kg. Deze zware bak heeft dus een korte 1e versnelling in de ca. 200 kilo lichtere V40.
Door het snel moeten schakelen naar de 2e is de V40 1,8i als een 'slow train coming': bij hogere snelheden is er acceleratie genoeg voor een vlotte inhaalmanoeuvre.

Het Zweedse concept van een V70-light is welhaast perfect uitgevoerd door v/h Volvo Car, thans VDL NedCar in Nederland.

Gewicht versus verbruik

  • 290 km

De V40 1,8i is de zuinigste in zijn klasse.
Door zijn gewicht van 1255 kg. niet de goedkoopste in MRB.
Omdat ik relatief weinig kilometers rij, zou de vervanging van de MRB naar een kilometerheffing in mijn geval voordelig kunnen uitpakken!

Gasklephuis

  • 292.133 km

Gever, klephuis en pakking vervangen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens