Volkswagen I.D. - Eerste rijtest

Elektrogolf

Volkswagen I.D.
AutoWeek 04 2019
AutoWeek 04 2019

Je leest het in AutoWeek 04 2019

De Volkswagen I.D. laat lang op zich wachten, maar het is een veelbelovende nieuwkomer. Vanaf eind dit jaar wordt het een elektroauto voor het grote publiek: compact, ruim en zonder overbodige frutsels. En het belangrijkste: hij wordt niet duurder dan een Golf diesel. Op het moment test VW prototypes in Zuid-Afrika en wij mochten de testrijders vergezellen.

De Volkswagen I.D. laat lang op zich wachten, maar het is een veelbelovende nieuwkomer. Vanaf eind dit jaar wordt het een elektroauto voor het grote publiek: compact, ruim en zonder overbodige frutsels. En het belangrijkste: hij wordt niet duurder dan een Golf diesel. Op het moment test Volkswagen prototypes in Zuid-Afrika en wij mochten de testrijders vergezellen.

De Volkswagen I.D. heeft indrukwekkende specificaties. Geen wonder, hij is ontwikkeld door de grootste autofabrikant ter wereld. Tijdens onze exclusieve kennismaking met VW’s elektroauto gaan we naarstig op zoek naar zwakke plekken, naar steekjes die de ontwikkelingsafdeling heeft laten vallen. Dat is immers ons werk. Maar na afloop van de circa 90 minuten lange testrit met het prototype van de VW I.D., intern Neo genaamd, blijft de pagina die is ingeruimd voor minpunten leeg. Het woord ‘fascinerend’ zien we echter ook nergens staan. Echt een Volkswagen, kortom.

Frank Welsch, ontwikkelingshoofd van Volkswagen, zit op de passagiersstoel en hij kan leven met die conclusie. “We openen niet de aanval op Tesla, zelfs niet op auto’s als de Hyundai Kona”, zo legt hij rustig uit. “We willen elektromobiliteit aanbieden voor iedereen.” Het doel: een prijs die vergelijkbaar is met die van een Golf diesel, zodat de elektroauto voor veel klanten een interessante optie wordt. Volgend jaar staat de nieuwe VW in de showroom, op dit moment wordt er nog druk met de I.D. getest in Lapland en Zuid-Afrika. De prototypes zijn voor circa 75 procent gelijk aan de latere productiemodellen. Qua buitenmaten is dat percentage zelfs 98 procent.

INDUCTIEF LADEN

De I.D. is gecamoufleerd. Het formaat komt ongeveer overeen met dat van de Golf, het interieur is daarentegen ruwweg net zo ruim als dat van de Passat. De I.D. is 4,25 meter lang, de overhang voor en achter is kort, de voorklep is al net zo kort en de steil afgesneden achterzijde is voorzien van een dakspoiler. De Cw-waarde? Een indrukwekkend lage 0,27. De auto staat op 20-inch wielen. De componentenset Modulare Elektrobaukasten (MEB), die de basis zal vormen voor alle elektroauto’s van het concern en die de auto’s relatief betaalbaar maakt, maakt montage van wielen in de maat 18 tot 21 inch mogelijk. De I.D. is iets hoger dan een Golf, maar net zo breed. Rechtsachter zit de laadaansluiting voor het CCS (combined charging system) met een laadvermogen van maximaal 125 kW.

Dat betekent dat je, afhankelijk van de maat van het accupakket, 30 tot 45 minuten bezig bent om het pakket voor 80 procent op te laden. Het MEB-platform is ook voorbereid op draadloos inductief laden. Het interieuris door het ontbreken van een verbrandingsmotor circa tien centimeter langer, en dat verschil is zowel voorin als achterin goed te merken. Het dashboard mag nog niet worden gefotografeerd. De eerste indruk: duidelijk, compact, modern en getooid met weinig knoppen. In de middenconsole zit alleen maar opbergruimte. De startknop heeft schuin onder het stuur een plekje gekregen. Vervolgens selecteer je met een draaischakelaar naast de digitale weergave de rijmodus. De knop doet erg denken aan die van de BMW i3. In het midden van het dashboard zit een tweede display, waarmee je door de menu’s kunt scrollen. Op deze plek kun je later ook een selectie maken uit de rijmodi Eco, Comfort, Sport en Individual. Tegen meerprijs zal een groot augmented reality head-up display beschikbaar zijn. Uiteraard werken alle systemen in de I.D. met een maximale connectiviteit. Het is tijd om te gaan rijden, dus we draaien de knop naar D en gaan op pad.

Drie dingen vallen al snel op: de I.D. is geen sprintwonder, daarvoor is hij met een gewicht van bijna 2 ton (alleen al de accu weegt 500 kilo en materialen als aluminium en koolstofvezel waren simpelweg te duur) te zwaar. De 125 kW-motor (170 pk) achterin moet dan ook flink aan de bak. Ten tweede: de I.D. is in het interieur extreem stil. Dat was een belangrijke eis van VW. Ten derde: de motor reageert nog heel abrupt op het gaspedaal, zowel bij het accelereren als bij gas lossen. Daar zijn de ingenieurs zich ook van bewust en er wordt nog aan gewerkt. Overigens, er vindt geen recuperatie plaats als het rempedaal niet wordt ingetrapt. Daar is de rijmodus B echter perfect op toegesneden. Als je die selecteert, vertraagt de I.D. als je voet het rechterpedaal loslaat. Dat moet in een later stadium zelfs tot stilstand aan toe mogelijk zijn, aldus Frank Bekemeier, bij Volkswagen technisch directeur op het gebied van elektromobiliteit. In dat geval kun je dus rijden met slechts één pedaal.

EXTREME DRAAICIRKEL

Sowieso maakt de I.D. het de bestuurder gemakkelijk. Hij beschikt bijvoorbeeld niet over stuurflippers voor het instellen van het recupereerniveau. Daar zit geen mens op te wachten en het kost alleen maar geld, zo zijn ze bij het Duitse merk van mening. Wel heeft de fabrikant gekozen voor montage van een CO2-airconditioning met warmtepomp. Zodoende is voorin geen opbergruimte voorhanden. De bagageruimte zal ruwweg even groot zijn als die van de Golf en zal een inhoud van 380 tot 1.270 liter hebben. Aan het einde van de testroute moeten we keren. Als gevolg van de grote hoeveelheid ruimte die de wielen hebben om te bewegen, is de draaicirkel extreem klein; circa tien meter. Over het verbruik of de actieradius in praktijkomstandigheden – vooral bij aanzienlijk lagere temperaturen dan in Zuid-Afrika – kunnen we echter nog geen uitspraken doen. Eén ding is wel zeker: in een later stadium volgen een 4x4en een Sport-versie.

“En?”, vraagt Frank Welsch nieuwsgierig na onze terugkomst. “Viel hij in de smaak?” Na alle schandalen en horrorberichten uit de afgelopen jaren snakken ze bij Volks wagen naar goed nieuws. Welnu, de I.D. wordt waarschijnlijk niet de meest fascinerende, fraaiste of origineelste elektroauto, maar het kon best eens de verstandigste keuze worden. En vooral: hij is geschikt voor het grote publiek. Volkswagen heeft iets goed te maken; in het recente verleden heeft de fabrikant immers flink wat steken laten vallen. Deze auto moet gaan waarmaken wat Volkswagen belooft: betaalbare elektromobiliteit voor iedereen. Na een eerste kennismaking met deze auto, een jaar voor de marktintroductie, kunnen we stellen dat de auto de verwachtingen waarmaakt. Als de I.D. inderdaad ongeveer net zo duur wordt als een Golf diesel, zou dat goed nieuws zijn voor iedereen die overweegt om over te stappen naar een elektroauto. En het is tegelijkertijd slecht nieuws voor alle startups die ook aan de ontwikkeling van elektrische instapmodellen werken.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum