Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2006)
Vlot, maar zó saai
We kunnen moeilijk ontkennen dat de Corolla Wagon een vrij saaie auto is. Daar zit nu werkelijk geen sjeu aan! Het valt niet mee om iets spannends aan de Toyota Corolla Wagon te ontdekken, zelfs niet als deze is uitgemonsterd als meest luxueuze Linea Sol Anniversary. Nee, deze Japanner koop je niet om z'n uiterlijk. 'Maar het gaat om het innerlijk', wordt dan vaak als excuus aangevoerd om een niet zo florissante buitenkant te rechtvaardigen.
Is die dan zo interessant? Nee, eigenlijk ook niet. Ja, alles zit op z'n plek en werkt logisch en met de kwaliteit van de materialen is ook weinig mis, maar van het donkere, saaie dashboard raken we echt niet in een feeststemming. Gelukkig zorgt de zilverkleurige afwerking op de middenconsole en de portieren voor afwisseling. Zeldzaam voor Toyota zijn de kleine missertjes die we tegen-komen; delen van het dashboard sluiten niet mooi op elkaar aan.
De zitpositie is in orde, het leren driespaaksstuur is goed axiaal verstelbaar, maar de stoelen zijn wat aan de zachte kant en blinken niet uit in het verschaffen van zijdelingse steun. Vering en demping staan afgesteld op comfortabel en daarin lijkt Toyota een beetje doorgeschoten, want de Corolla doet af en toe deinerig aan. Dat verklaart ook het onderstuurde karakter van de auto.
Snelste sprinter
Met een gewicht van 1.180 kg heeft de Corolla een relatief laag gewicht, met een positief effect op de sprintcapaciteiten. Met een 0-100-tijd van 10,6 seconden is 'ie een snelle sprinter en ook bij de tussenacceleraties laat de Corolla zich van z'n goede kant zien. Het vage stuurkarakter en de eerdergenoemde soepele onderstelafstemming beletten dat we 'm kunnen bestempelen als een sportieve auto. Lekker vlot, dat wel. Schakelen gaat soepel, maar je moet vrij lange slagen maken, niet in de laatste plaats omdat de pook een flink eind de cabine in priemt. Het valt op dat je flink wat kracht moet zetten op het rempedaal om de auto tot vertragen te dwingen.
De Corolla heeft 'echte' hoofdsteunen voor de achterpassagiers in plaats van geïntegreerde exemplaren. Het nadeel hiervan is dat je ze moet verwijderen wanneer je de leuning naar voren wilt klappen om de laadruimte te vergroten, anders krijg je de leuning niet achter de al eerder omgeklapte zitting gepropt. De Toyota heeft een bagagecapaciteit van maximaal 1.480 liter. Als het meubilair achterin weer rechtop staat, zul je de achterpassagiers niet horen juichen over een surplus aan beenruimte. Zij zitten al snel met hun benen tegen de voorstoelen.
Gunstig prijskaartje
Ons oog valt op het prijskaartje: nog geen 22.500 euro! En als je ziet wat er voor dat geld allemaal op en aan deze Linea Sol Anniversary zit... Standaard voorziet Toyota deze versie van zaken als dakrails, lichtmetalen wielen, cruise control, automatische airco, vier elektrisch te bedienen zijruiten, een met leer afgewerkt stuur en een dito pookknop en zijairbags voor en achter. Dit, de vlotte prestaties en Toyota's bewezen betrouwbaarheid, zijn de sterke punten van de Corolla Wagon, die moeten opboksen
tegen een aantal zaken waar we minder enthousiast over zijn.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.925 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.410 mm / 1.710 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 450 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 8,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 172 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Lees ook
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.