Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2006)

Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2006)

UitvoeringCorolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers.
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2019

Aankoop en eerste maanden

In juni 2019 deze Toyota Corolla station gekocht bij Toyota dealer Louwman in Haarlem. In verband met de komst van onze eerste dochter hebben we meer ruimte nodig. Een driedeurs auto waarvan de passagiersairbag niet uit kan, is zeer onhandig met een maxi-cosi (dit twee maanden gedaan).

De zoektocht was al een tijdje bezig (veel tijd voor aangezien mijn dochter 2 maanden in het ziekenhuis lag). Mijn voorkeur was 5deurs, automaat, trekhaak voor evt een toekomstige caravan en liever geen station. Lijstje bestond uit een corolla, avensis, urban cruiser, ford focus, honda civic en mazda 3.
En dan koop je dus een handgeschakelde corolla station...

De auto was op vrijdag ingeruild in Haarlem, zaterdag kijken, rijden en onderhandelen. Bij de proefrit viel ons een technische goede auto op (volledig onderhouden bij de Toyota dealer) met alleen een hoog aangrijpende koppelingspedaal. Volgens een monteur was dit zoals het hoort (wordt vervolgd). Daarnaast een deukje en krasje (niet storend voor ons). De 'oude Corolla e11' ingeruild voor een mooi bedrag (en pijn in het hart na 8 jaar trouwe dienst). In de onderhandeling overeengekomen dat de auto met nieuwe Vredestein alltrack vierseizoensbanden, een parrot MI9000, afleverbeurt, APK en 6 maanden garantie afgeleverd zou worden. En natuurlijk gepoetst en van binnen gereinigd (hard nodig). Eenmaal op de dag van aflevering 4750 euro overgemaakt, en de oude auto leeg gehaald. Met dochter en vrouw naar Haarlem. Auto stond keurig klaar.
Eenmaal onderweg naar huis op de ring Haarlem, slippende koppeling. Direct rechtsomkeer en het probleem voorgelegd. Volgens de dealer was ik een maand later aan de beurt...Daar uiteraard niet mee akkoord gegaan en met wat discussie (met hulp van het hoofdkantoor), mocht de auto een dag later naar Louwman Hoofddorp om er een nieuwe koppeling in te laten zetten.
Auto rijdt nu prima. Heeft voor mij persoonlijke fijne opties zoals CC, trekhaak, regensensor, alle ramen elektrisch, isofix, climatronic (hoewel airco vaak uit is en op handmatig staat).
Pluspunten (ook persoonlijke):
- Ruimte
- Verbruik (1:14-15 gecombineerd)
- Rijcomfort (soepele vering)
- Stoelen
- Climatronic
- Cruise control
- Regensensor werkt erg goed
- Dubbele bodem met plek voor bijv. paraplu, witte kentekenplaten en reserve lampjes.
- Distributieketting

Minpunten:
- Geluid van motor en banden boven de 120 km/h
- Stuurbekrachtiging voelt erg 'plakkerig'. Gevoelsmatig veel corrigeren.
- Doorhangen bij belading (achterveren) zie foto

Daarnaast extra zonwering besteld (privacy shades van Laitovo) voor achterin, blinderen was een optie echter nu kan ik het ook weer weghalen voor de donkere periodes.
Rit naar Frankfurt met een maat van mij ging prima. 130-140 km/h is een mooie kruissnelheid waarbij verbruik en geluid nog redelijk acceptabel is.
Auto is buiten het koppelingverhaal nog terug geweest voor de passagiersairbag ontsteker (terugroepactie) en de geleidepennen van de remklauwen (garantie).
Al met al blij met de aankoop. December aanstaande laat ik parkeersensoren monteren. Hulpveren is eventueel ook nog een optie voor de toekomst.

Garantie en parkeersensoren

Afgelopen december zijn er parkeersensoren ingebouwd in de achterbumper. Netjes gemonteerd en ze werken prettig.
In december begon de auto ook een 'fluittoon' te produceren. Navraag bij mijn eigen garage gedaan en het zou mogelijk de drukgroep kunnen zijn. Geluid is eentonig en bij het bedienen van het koppelingspedaal verdwijnt het. Als dit het zou zijn, zou het betekenen dat de versnellingsbak er wederom onder vandaan moest.
Na wat speurwerk, bleek het de hoofdcilinder van het koppelingspedaal te zijn. Netjes opgelost door Louwman Hoofddorp, zelfs onder garantie (was namelijk al verlopen).
Ik ben nog steeds content met de auto. Ivm de kortere ritjes is het verbuik wel iets opgelopen (1:14).

Grote beurt en apk

Weer een jaar verder. Afgelopen week de corolla voor een grote beurt en apk naar Toyota Bruijn en Blokker in Heiloo gebracht. Daar kwamen geen bijzonderheden uit naar voren. Wel hoorde ik sinds een paar weken links voor een rammel als ik naar rechts stuurde. Uiteindelijk bleek dat er metalen stukjes tussen de kiezelvanger en remschijf zaten. Bijzonder. Maar gelukkig geen versleten homokineet of aandrijfas.
Tevens heb ik in april ‘rubbers’ tussen de achterveren gemonteerd. Hierdoor zakt de auto minder door bij belading en is het weggedrag iets stabieler (zo voelt het voor mij).
Heel veel spannender kan ik het niet maken. Geen olieverbruik en benzineverbruik blijft 1 op 14,5.
Een andere auto blijft aantrekkelijk, maar met een jonge dochter en al haar toebehoren (speelgoed, loopfiets etc) is het wel zo makkelijk en hoef ik me niet zo heel druk te maken als er een keer een krasje extra op komt. Ik ben namelijk zuinig op mijn spullen en zorg er goed voor.
O ja, klein irritatiepuntje is de regensensor, die is net te ijverig. Dus die gaat vaak uit.

En door…

En weer een jaar verder. Auto weggebracht voor een beurtje en apk. Oliewissel en vloeistoffen aanvullen en weer klaar.
Tijdens het rijden en stationair lopen van de motor, is er wel een piepgeluid waarneembaar. Komt zeer waarschijnlijk van de drukgroep (het lager). Tijdens de beurt hebben ze rond de kabels en het lager silliconenspray gespoten. Piep is nu even weg. Het is uiteraard symptoombestrijding. Maar voorlopig werkt het.
Verder maar blijven rijden met deze auto. Ik kijk zeer regelmatig naar wat nieuwers/mooiers. Maar ja, nu met twee kids is het een prima auto die al een deukje, krasje heeft. Het rijdt prima, nee, niet snel of spannend (daar heb ik m’n Harley en werk voor). Ruimte is prima, niet meer dan dat. Alle accessoires werken nog (o.a. cruise, airco). O ja 1 ding niet; de spiegelverwarming rechts. Nou ja, doe ik niks aan. Van binnen en buiten hou ik de auto gewoon netjes bij. Inruilwaarde? Nihil? Verbruik? 1 op 14,5.
Financieel loop ik er zeker niet op leeg. Trekhaak bewijst regelmatig z’n nut met een fietsendrager of aanhanger.
Even afwachten wat er gaat gebeuren met de drukgroep. Tot zo ver.

3,0

PRIVATE LEASE Toyota Corolla