Toyota Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 243.800 km |
Een glas water
Deze Belgische auto is mijn werkwagen sinds 2008. Bouwjaar 2005.
Toen ik hem kreeg van mijn baas was ik daar blij mee. Per maand moest ik daar 126€/maand voor betalen.
Toen de firma het moeilijk kreeg vroegen ze mij om de auto in te leveren en op professionele kilometer vergoeding te rijden.
Ik besloot om de wagen over te kopen in 2012 en de km-vergoeding is ruim.
Ik rij er vrolijk mee rond en elke maand komt er een mooie som op mijn rekening extra.
Toch was ik er in de beginperiode al snel op uitgekeken. Het is en blijft een saaie auto. Grijs buiten en zwart vanbinnen. Zelfs lijkwagens hebben leukere kleurencombinaties en er zitten nog chromen tierlantijntjes extra die de corolla niet heeft
.
De motor 1400cc turbo heeft weinig koppel onderin en op een druk kruispunt om snel in te voegen links of rechts moet je gas- koppeling doseren of je vertrekt trager dan je gewenst had. Je toeren zakken voor de stijgende koppelcurve. Je komt amper van je plaats en het hoofdverkeer neemt dit niet in dank af.
Als grote liefhebber en berijder van oude motoren en nog liefst modellen die de 24h racen (Japauto, Dholda, GodierGenoud,...voor de ingewijden) heeft deze auto de sensatie op mijn 5 zintuigen van.....een glas water!! Dit is tevens ook zijn koosnaampje.
Ik mag die vergelijking auto-motor misschien niet maken, maar dat is de “relatieve” macht van de schrijver.
Als u denkt aan een glas water, dan gaan uw smaakpapillen niet geprikkeld worden. U drinkt dit uit noodzaak als er niets anders is . Het staat vrij laag op de schaal van drinkbare leuke vloeistoffen.
Toch heb ik met de jaren mijn visie grondig moeten herzien. Een glas water kan enorme deugd doen na een zware inspanning. Na uren niets te drinken in de blakke zon. Een goede dorstlesser.
Zo ook deze auto. Na jaren arbeid doet dat ding het altijd. Het moet buiten staan en geen spatje roest. Wel hagelschade, deukjes, krassen.
Het is een auto die trouw is. Geen verassingen op technisch-sensationeel gebied. Wel op betrouwbaarheid. Het is een opluchting om telkens opnieuw zonder 1 opmerking door de jaarlijkse keuring te geraken. Het is telkens weer een leuk moment om van de garagist te horen dat er niets mis mee is.
Voor de autofielen, statistiek-fielen en ingenieurs-fielen is dit bijna een nachtmerrie want er is niets te melden.
Of toch 3 dingen als kanttekening.
1)Een barst in het raam. Wat kan de auto daar aan doen?
2)Rubber van het linker achterraam plakt aan het glas als deze naar beneden gaat. Deze trekt het hele rubber uit zijn behuizing. Dit komt omdat de achterste ramen bijna nooit open gaan. Ik herstel het niet. Als ik het niet gebruik, who cares.
Als ik de weg vraag of de péage betaal, dan doe ik dit nog steeds via mijn bestuurdersraam.
3) Versnellingsbak is wat zwak/vaag naar zijn 2. Ik heb de auto niet ingereden, maar verdenk de eerste eigenaar nogal brutaal gedrag in den beginne.
Verbruik? 4-5liter op 100km of +- 1op 22,5.
Olieverbruik noppes.
Koppeling, remschijven. Zullen wel flink versleten zijn, maar nog boven minimumwaarden.
Banden en blokjes die zullen wel slijten. Maar ik doe er lang over. Sorry, weet niet hoe lang. Boeit mij niet genoeg om dit bij te houden.
Comfort is wat zwak. De vele uren achter de computer doet mijn rug verzwakken met de jaren. En de autozetels kunnen beter. Moet dit eens aanpakken, maar is het de sop de kool nog waard?
Het binnenwerk is van goede kwaliteit, maar ziet zwaar af door het vaak volladen met zwaar materiaal.
Ik laat het motorblok elke 7500km vertroetelen op gebied van onderhoud. Is dit zo vaak nodig hoor ik u denken?
Eigenlijk niet, maar het gebruik is nogal ruig en zwaar. Omdat ik een scooter 250cc bezit voor de goede maanden rond te rijden (geen auto kan daar de werkkosten van verslaan en de km vergoeding blijft dezelfde) moet mijn arm “glas water” vaak rijden in de regen en de barre omstandigheden. Ook haat ik het om in panne te staan. Dit is dom tijdverlies en kun je vermijden door bvb wat vaker alles na te kijken.
Ook moet het beestje nogal wat trekken (motortrailers voornamelijk) en zwaar afgeladen met motorblokken, brandstof en onderdelen voor de motorwedstrijden. Naar alle buurlanden.
Ik ben gezegend met een zeer rustige rijstijl op de weg. Mijn vrouw vindt het zelfs te traag.( Ze zou eens moeten weten op circuit ;-)) Maar heb het liever zo. Ik ga de staat niet sponseren met boetes. Daar koop ik een mooie raceband voor….
De Corolla moet naar de 300000km als er geen ongelukken gebeuren.
We zullen zien.
het begin van het einde?
- 242.000 km
Inmiddels zitten we midden in de zomer en gebruik ik mijn scooter meer dan de auto.
Toch moesten we noodgedwongen onze grotere gezinswagen laten staan met een panne en hebben we onze trouwe corolla afgeladen om op reis te gaan.
In andere revieuws werd afgeraden om de bergen in te trekken met een 1400cc, maar we hadden geen keuze.
Dit was inderdaad zwaar voor de wagen. In haarspeldbochten was de 1e versnelling een must, want in zijn 2 zaten we nu nog te wachten op het nooit stijgende toerental. Maar we waren op vakantie en niet gehaast. Wel sprong de koelventilator aan om dan nooit meer af te slaan. (het was warm 30°C). 3000km verder en probleemloos terug thuis merk ik nu dat de koppeling stilaan ten einde is.
Samen met de goed versleten remschijven en de bijna doorgeroeste uitlaat weet ik niet hoe lang ik het financieel nog wil volhouden om 300000km te halen.
Het zijn allemaal slijtagekosten op 1 hoop en doet geen afbreuk op de betrouwbaarheid, maar het stemt wel tot nadenken.
capri c'est fini
- 243.800 km
Miljaar, het kan soms snel gaan in het leven.
Enkele dagen na de vlekkeloze reis in de bergen, ondervind ik een achtergrondgeluid dat niet zo koosjer is.
Het verdict van de dealer is hard.
Versnellingsbaklager(s) versleten. 800€ kosten.
De koppeling zou dan ook moeten vervangen worden...400€ kosten (weinig extra werkuren, de motor hangt dan toch al half uiteen.
Pffff 1200€ kosten op een geschatte waarde van 1500€ (heel mooi is de Toyota niet meer. Van binnen en van buiten goed gebruikt) dat kan ik er niet meer aan uitgeven.
Ik ben een beetje ontgoocheld. Ik heb altijd braaf gereden en nu reeds lagers versleten. Is dat vroeg?
Had graag de 300000km gehaald, maar is dus niet gebeurd.
Ik wenste al langer een automaat. (voor het pittigere werk ga ik wel op circuit )
Heb net een skoda octavia 1.6TDI gekocht tweedehands met 100000km.
Viel niet mee om een wagen te vinden van duitse makelij
Max 10000€
Max 100000km
automaat
break
diesel
cruise control
trekhaak
winterbanden incluis.
liefst een 1.9 of meer (dat is het dus niet geworden)
Heb ze gevonden, dus Toyota buiten.
Dag corolla.
Een vaste waarde zonder uitschieters
Opvallend onopvallend goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.