Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Sunny

Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

Met brandstofinjectie meer mans

Nissan Sunny 1.4 LX (1994)
  • Autotest
11 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tijdens de RAI '93 presenteerde Nissan de vernieuwde Sunny-serie, waarvan de 1.4 en 1.6 motoren waren voorzien van multipoint-injectie. Reden voor een uitgebreide test.

Terwijl veel concurrenten van de Sunny al enige tijd beschikten over motoren met mono- of multipointinjectie, waren de 1.4 en 1.6 motoren van Nissan kennelijk nog niet klaar voor die ingreep. Zelfs toen er in "91 een aanzienlijk vernieuwd Sunny-gamma op de markt verscheen, waren die auto"s nog steeds voorzien van carburateurs, die elektronisch samenwerkend met de Lambdasonde, op klassieke wijze voor het juiste gasmengsel moesten zorgen. Dat deed gedateerd aan en bovendien was die mengselbereiding minder geschikt om de volle potentie van de zestienkleppers aan het daglicht te brengen. Maar Nissan zat niet stil, want tegenwoordig worden de Sunny"s geleverd met een prima multipoint-injectie en motormanagement. Daardoor zijn de prestaties flink opgeschroefd en bij een rustige gaspedaalbehandeling kan ook nog eens op een beter verbruik worden gerekend.
Al met al betekent die elektronisch gedoseerde benzinetoevoer een uitstekende aanvullingop de toch al tamelijk levendige 1.4 zestienklepper. De motor draait mooi rond, toont zich over het hele toerenbereik erg soepel en is daarbij opvallend stil. Dat laatste geldt trouwens voor de meeste Nissans, want bijvoorbeeld ook de Micra valt op door zijn weldadige rust in het interieur. De Sunny 1.4 zet bij 120 km/h in "5" niet meer dan 70 dB op de meter; dat is een waarde die menige luxueuze, forse middenklasser graag zou halen.

Betere prestaties
Zoals gezegd zijn ook de prestaties van de ingespoten vierpitter merkbaar verbeterd. Vergeleken met de in 1992 geteste Sunny sedan liep de kleine 3-deurs hatchback ruim 5 km/h harder en accelereerde hij meer dan een seconde sneller vanuit stilstand naar de 100. Ook de inhaalproef op de snelweg legde hij rapper af dan zijn nota bene twintig kilo lichtere voorganger: van 80-120 scheelde dat in "5" toch mooi 4,5 tellen. En zelfs het testverbruik, dat bij pittige testauto"s meestal aan de hoge kant is, kwam zowaar ééntiende kilometer per liter gunstiger uit.
In overeenstemming met de Wet van de Stimulerende Achter-stand heeft Nissan zijn kleine motoren in één keer van de middenmoot naar de kopgroep gebracht en dat vinden we uiteraard terug in de totale rijprestatie. Met zijn 1392 cc was de testwagen natuurlijk geen recordbreker, maar mede door een prima aanvoelende stuurbekrachtiging en een heel vanzelfsprekend bochtgedrag waren op de stille, secundaire wegen toch mooie gemiddelden te halen. Kennelijk is er bij de laatste vernieuwing ook iets aan het onderstel gedaan, want de kleine Sunny laat zich vooral op een bochtig parcours ongegeneerd hard de hoek om zetten. Dat alles speelt zich af zonder overdreven stuurcorrecties: met een gevoelige rechtervoet kan de Sunny over het hele traject van onder- tot overstuur netjes op de ideale lijn worden gehouden. Dat gaat heel moeiteloos en ontspannen; even een paar keer kalmpjes-aan proberen en een kind kan de was doen.
Wat het comfort aangaat, bezit de Sunny een enigszins gespleten karakter: met veel verstelmogelijkheden van stoel en stuurwiel à la Primera kan de bestuurder zich uitstekend installeren en ook de bijrijder vindt vrijwel altijd een goede zit. Maar achterin is het toch een beetje behelpen. Ondanks een goed walk-in-systeem is de instap bepaald niet vorstelijk en het achterbankje heeft zijn ruimtelijke beperkingen. Gelukkig is het onderstel van de Sunny voor een auto van dit formaat behoorlijk comfortabel: op niet al te lange ritten blijft het humeur van de passagiers op de achterbank daardoor redelijk op peil.
Wat zijn inrichting en uitrusting betreft, hinkt de Sunny 1.4 LX ook een beetje op twee gedachten. Enerzijds oogt het dashboard zonder toerenteller nogal sobertjes, anderzijds getuigen de standaard stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling van nogal luxueuze opvattingen. Met die toevoegingen is de Sunny 1.4 LX driedeurs weliswaar niet echt goedkoop, maar als het om prestaties, rij-eigenschappen en economie gaat, komt hij in zijn klasse goed uit de verf.
Mochten de toegankelijkheid en de beperkte ruimte van de compacte 3-deurs bezwaar opleveren, dan kent het Sunny-programma ruimschoots voldoende uitwijkmogelijkheden in de vorm van een vijfdeurs-hatchback, een vierdeurs-sedan en bij grote ruimtenood ook een stationcar. In totaal bestaat het assortiment uit meer dan 50 uitvoeringen en modellen, dus wat dat betreft is er keus genoeg.

Signalement

Merk Nissan
Model Sunny 1.4 LX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.203

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.392 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.975 mm / 1.670 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.430 mm
Massa leeg 1.010 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 450 kg
Banden155R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Sunny
Nissan Nissan Sunny
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Sunny specificaties
  • Nissan Sunny occasions
  • Nissan Sunny video's
Advies en informatie
  • Nissan Sunny tests
  • Nissan Sunny gebruikersreviews
  • Nissan Sunny index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    6
    • 8 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    2
    • 17 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    27
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

    Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

    5
    • 7 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    12
    • 1 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

    Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

    10
    • 20 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.3 SLX (1987)

    Nissan Sunny 1.3 SLX (1987)

    1
    • 10 februari 2011
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude...

    10
    • 16 juni 2021
  • Nieuws
    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de...

    8
    • 24 februari 2021
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    34
    • 3 januari 2017
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    33
    • 6 augustus 2016
  • Nieuws
    VriMiBolide: Nissan Sunny GTI-R

    VriMiBolide: Nissan Sunny GTI-R

    41
    • 31 augustus 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden