Nissan Sunny 2.0 D Sail (1995)

autoreview

Nissan Sunny 2.0 D Sail (1995)

Signalement

UitvoeringSunny 2.0 D Sail
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf282.000 km
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 350.000 km

Ik reed al sinds de aankoop van m’n AX minimaal 500km per week, en vaak een stuk meer. Toen de Citroen steeds meer problemen ging krijgen werd het dus duidelijk, de volgende moest een diesel zijn!

Het budget was 2000,- en de jacht was geopend. Via-via kwam ik uit bij een garage hier in de buurt, deze stond als betrouwbaar te boek en dus ging ik er maar eens langs om te kijken.

Naast de Sunny hadden ze ook een 106 1.5D staan, deze kostte weliswaar met 2500 euro 500 euro meer dan de Sunny, maar deze is wel zuiniger en lichter. Met beiden gereden, en toen viel me op hoe volwassen de Sunny reed, lekker strak en goed rechtuit. De Peugeot viel me erg tegen qua rijeigenschappen en deze had ook een olielekkage (waarvandaan was nog niet bekend).

Na ook de onderhoudsgeschiedenis te hebben bekeken hebben we de deal rondgemaakt, nog ff geraced naar het postkantoor om 3 minuten voor sluitingstijd de auto over te schrijven. Verzekering was ook zo gepiept en toen kon het goedkoper rijden beginnen!

We zijn diezelfde middag nog op vakantie gegaan voor het weekend, mooie proefrit naar Luxemburg. Ook in de heuvels viel de Sunny lang niet tegen alhoewel je niet moet verwachten dat je recordtijden gaat rijden. Maar voor alledaags verkeer is het (net) genoeg.

De afgelopen 11500km zijn er in 12 weken bij gezet, dus er word genoeg gebruik van gemaakt. De auto is lekker zuinig, loopt ongeveer 1:17 bij een relatief vlotte rijstijl (op de snelweg zo’n 140/150 constant). Alleen jammer dat het zolang duurt voor je die snelheid op de klok hebt.
Gelukkig heeft ie wel een lekker stug onderstel, dus je hoeft niet al te veel snelheid eruit te halen voor de bochten.


Update 299.500:
De laatste tijd zijn we iets minder kilometers gaan maken, maar met een tank lang rustig rijden een verbruik van 1:19 eruit weten te persen.
Verder moeten de remmen worden nagekeken en mogen er binnenkort 2 nieuwe bandjes onder en verse olie in.
Verder eigenlijk niks te melden, superbak!

Update 304.000:
Afgelopen week naar Tsjechie geweest, op de autobahn was het flink werken voor de 75 paardjes onder de kap, hele stukken op topsnelheid gereden en werkelijk geen slag verkeerd geslagen! In de bergen in Tsjechie had ie het af en toe wel erg zwaar, het laatste stuk naar het huisje liep zelfs meer dan 30 graden omhoog, maar in de 1e versnelling met een klein aanloopje kwam je altijd goed boven, ook toen het meer een modderpad was geworden van de regen.
Vandaag (30-7) 2 nieuwe voorbanden erop laten leggen, hierbij ook geconstateerd dat de remblokken binnenkort een keer vervangen mogen worden.
Nog even over het verbruik trouwens, met de bergen en de snelle rit over de autobahn zakte dit wel naar 1:13,5. Maar daarvoor wel in lage versnellingen omhoog getrokken en op de autobahn dus van de 600km die het duurde om de tank leeg te rijden er ongeveer 450 met het gaspedaal tegen het schutbord aan gereden.

Zie ook de foto, die is gemaakt op een mooi vlak stuk weg. Op de GPS stond 162km/u. De teller is ook een paar keer tegen de 190 geweest, dan kwam de GPS tot waarden van zo’n 175.

Update 315.000:
Ondertussen heb ik nieuwe remschijven en remblokken gemonteerd. De olie moet nog steeds worden ververst, van de week toch echt doen! Het zit er nu immers al minimaal 33.000km in... Maar de olie en het nieuwe filter zijn binnen, dus nu is er geen excuus meer.
Ook is de V-snaar gaan piepen, maar dat mag de garage doen als de auto binnenkort naar de APK gaat.

Update 318.000:
Nou, de nieuwe apk zit erop! De emissie was alleen met koude motor wat te hoog (met koude motor dik 5400TPM!!!!), maar nadat de jongens van de garage ’m hadden warm gereden kwam ie er gelukkig doorheen. Verder zijn de achterste remslangetjes vervangen wegens putcorrosie en is de remkrachtverdeler voor vervangen voor een 2e hands exemplaar wegens het iets lekken van remvloeistof. Ook nog een steekproef erop gehad en alles klopte perfect zoals de garage (vakgarage Brauckmann in Oostrum) het had gedaan. Net geen 300 euro armer mag ik weer een heel jaar doorrijden! V-snaar is alleen aangespannen, en dat probleem is dus opgelost.

Update 329.000:
Wat een problemen weer, 1 lekke band gehad.
Verder weer 11.000km perfect gereden.

Update 350.000:
Het word wat saai, maar het rijdt nog steeds goed. Afgelopen anderhalve week aan het verhuizen geweest, dus heel wat ritjes met een flink beladen aanhanger gemaakt. De acceleratie is dan bijna helemaal verdwenen, maar na flink aandringen zat 110 er net in.
Het enige wat opvalt is de slijtage van de voorbanden, maar dat is niet zozeer de schuld van de auto maar van mezelf, ik ben er namelijk niet vies van om een klaverbladje of een rotonde met piepende banden te nemen. Hartstikke leuk is dat!

PROBLEMEN

  • 350.000 km

Laatst heb ik het luchtfilter vervangen en de koelvloeistof vervangen, daarbij direct even alle slangetjes en de radiateur goed schoon gespoeld.
Het enige minimale probleempje is dat de benzinemeter vaak pas zo’n 3 kwartier na het tanken omhoog gaat.

Onderhoud tot nu toe:
- Remblokken voor
- Remschijven voor
- Banden voor
- Luchtfilter vervangen
- Koelsysteem gereinigd en vloeistof ververst
- Olie + oliefilter.
- Remslangen achter
- Remkrachtverdeler voor

Bijna allemaal dus gewone slijtage.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens