Nissan Primera Wagon 2.0 GX (1998)
Nieuwe bak
Nissan bouwt de Primera's bestemd voor ons continent in Engeland. Het zijn dus wagens gemaakt vóór Europeanen, d--r Europeanen. Dat geldt helemaal voor de hatchback die op andere markten niet eens wordt gevoerd. Maar ook de Estate heeft een zeer duidelijke Europese inslag. Nissans designcentrum in MŸnchen nam de styling voor z'n rekening en werkte daarbij samen met het technisch centrum in het Britse Cranfield. Zoals mag worden verwacht, komt de Estate wat z'n techniek betreft overeen met de twee oudere leden van de Primera-familie. Hij deelt met hen dus het mooie onderstel met multi-link wielophanging vóór en achter. Dat levert hem een prima weggedrag op. Lange snelle bochten neemt hij bijvoorbeeld spelenderwijs. Behalve fraai van constructie is de afstemming van de wielophanging ook flink stug. Je krijgt dus niet te maken met deinneigingen of een overhellende koets. Daar staat tegenover dat het comfort op slecht wegdek niet overhoudt. Het schakelen viel ons deze keer ook iets tegen. De pook van de Estate ging wat minder soepeltjes door het schakelpatroon dan bij de Primera's die we tot nu toe reden. Zoals je van een wagen bedoeld voor de Europese markt mag verwachten, is de besturing van de Primera niet te sterk bekrachtigd.
De krachtbron heeft een inhoud van 1998 cc, die verkregen wordt door het volume van vier cilinders met zowel een boring als een slag van 86 mm bij elkaar op te tellen. Deze is uitgerust met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Daarmee is de Nissan krachtbron goed voor 96 kW/130 pk bij 5600 tpm. Het maximum koppel bedraagt 173 Nm bij 4800 toeren. Daarmee zou de Nissan 200 km/h moeten kunnen halen. Voor de acceleratie 0-100 belooft het Japanse merk 10,5 seconden. Bij onze eigen metingen deed de Primera ongeveer wat de folder belooft, want wij klokten hem op 10,7 s. Bij de inhaal-oefening (80-120) liet hij in achtereenvolgens het vierde en vijfde verzet 11,8 en 16,1 s noteren.
Je zou kunnen denken dat het geluidsniveau in stationwagons hoger ligt dan in bijvoorbeeld sedans, omdat het koetswerk van zo'n model een grotere 'klankkast' vormt. Daarom keken we ook naar de geluidsproductie van een eerder geteste sedan met dezelfde motor. Wat bleek; met 66,5 en 69 decibel bij respectievelijk 100 en 120 scoorde de Primera Estate 2.0 GX precies dezelfde nette waarden als de Sedan.
Alles vertrouwd
Voorin zien we een vertrouwd dashboard en instrumentenpaneel zonder poespas. Het zitmeubilair heeft geen sportieve aspiraties. De flinke zetels zijn vrij vlak. Wie op zoek gaat naar opberg/aflegruimte vindt in de Primera korte portiervakken en verder vakken onderaan de middenconsole, onder het stuur en achter de handrem. Mensen die als achterpassagier meereizen, hebben niet te klagen over gebrek aan ruimte voor hoofd en benen. Op de achterbank zijn er zowel drie driepunts rolgordels als drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De achterbankleuning kan in ongelijke delen worden omgeklapt; de zitting blijft op z'n plaats.
Op het oog ziet de beschikbare bagageruimte onder het afdekzeil er niet erg veelbelovend uit. De afstand tussen de mooi vlakke laadvloer en het zeil is niet groot. Maar het ruim is wel aardig diep en de behuizing van de achterwielen en hun ophanging zit niet al te veel in de weg. Al met al heeft de Estate een inhoud van 430 liter (sedan 490 l). Het grote gemak van een station schuilt 'm immers vooral in het feit dat de ruimte makkelijk toegankelijk is en variabel. Als extraatje krijgt de Primera Estate een omkeerbaar vloerpaneel mee. Aan één kant is dat gewoon bekleed met tapijt; aan de andere kant vinden we een tien centimeter diepe 'bak' met een makkelijk te reinigen oppervlak. Die komt handig van pas als je bijvoorbeeld vieze laarzen moet meenemen, of andere spullen die de stoffen bekleding vuil zouden maken. Voor de Primera Estate 2.0 GX vraagt de Nissan-dealer zo'n f 44.500. Best sterk in zijn klasse. Daar komt nog bij dat Nissan de Primera een aantal niet onbelangrijke zaken meegeeft, zoals tweede airbag; airconditioning en in hoogte verstelbaar stuur. Als je dan bedenkt dat hij de concurrentie op andere punten weinig tot niets toegeeft, is er maar één conclusie mogelijk: goede koop die nieuwe Primera Estate.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Primera Wagon 2.0 GX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.327 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 173 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.516 mm / 1.715 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 16,1 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |