Nissan Primera Wagon 2.0 SE (1999)

autoreview

Nissan Primera Wagon 2.0 SE (1999)

Signalement

UitvoeringPrimera Wagon 2.0 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf74.600 km
KM-stand laatst227.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 153.000 km

De Nissan Primera Estate 2.0 SE Automaat zoals-ie officieel betiteld wordt, is sinds begin 2004 in ons bezit en bevalt prima. We hebben er nu 50.000 km mee gereden. Het is een lekker rijdende ’reisauto’ die erg stil is. De SE-versie is de meest complete uitvoering: alleen cruise control zou nog wel handig zijn. Hij is stug afgeveerd, maar de wegligging is (daardoor) erg goed. Ook ligt-ie nogal laag op de weg, maar zelfs volbeladen met twee fietsen achterop is het goed te doen, alhoewel de auto inmiddels wel wat doorgezakt is achter. Wellicht zullen de schokbrekers of de veren vervangen moeten worden.

Bij rustig rijden schakelt de automaat op bij 2600 toeren. Hij maakt sowieso weinig toeren: ca. 1800 tpm bij 80 km/u, 2200-2300 tmp bij 100 km/u en 2800 tpm bij 120 km/u, onze vorige auto maakte 1000 toeren meer bij 120 km/u! Jammer vind ik wel dat de ’vier’ pas bij ca 70 km/u bereikt wordt. Als je 50 of 60 rijdt, wil je dat-ie overschakelt, maar dat doet-ie dan nog niet, je moet echt doorrijden tot ca. 70 km/u (2300-2400 tpm) voordat-ie dan schakelt. Met een handbak heb je dit ’probleem’ niet.

Trekkracht heb je genoeg met deze auto, vooral als je ’m doortrekt zit er erg veel power in! Het meeste koppel zit duidelijk rond de 4.000 toeren. Het werkelijke verbruik ligt rond de 1:10,5-1:11,5. De boordcomputer geeft het verbruik structureel optimistischer aan (ca. 0,4-0,7 liter per 100 km). Over de computer gesproken: als die zegt dat je geen meter meer kunt rijden, zit er nog zo’n 11 liter in!

De bagageruimte is, zeker door de in deze versie bijgeleverde bagagescheidingsnet, ruim voldoende (430 liter). De stoelen zitten goed.

PROBLEMEN

  • 153.000 km

Vóór onder de motorkap begon het te roesten, dat heeft de dealer vakkundig verholpen (zes jaar carrosseriegarantie, hij was vier), het schijnt een zwak punt te zijn van de Primera. Verder is de verwarming van de rechterbuitenspiegel kapot geweest, dat is ook onder garantie verholpen. De vering van de auto moet wellicht ook iets anders afgesteld worden: achter ligt-ie 1-2 cm lager dan voor, links 1 cm. lager dan rechts, maar misschien heeft de achteraf gemonteerde trekhaak daar ook iets mee te maken. Voor het rijden maakt het niets uit, zelfs niet met volle belading. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt is daar naar gekeken: dat is nu eenmaal zo.

Kachelweerstand achter het dashboardkasje is stuk gegaan na 6,5 jaar (kostte EUR 54,05).

Ashoes rechtsvoor was gescheurd (slijtage) na 6,5 jaar.

Verder het normale onderhoud (incl. banden, remblokken en -schijven vóór). Met bij aflevering meegeleverde nieuwe banden heb ik slechts 30.000 km gereden, die waren na een jaar al helemaal versleten.

Update 29 april 2007: De airco deed het niet meer goed. Bij de controle door een (aparte) aircospecialist bleek er nog maar 160 gram van de 600 gram koudemiddel in te zitten. Hij is hervuld en getest (met fluor) en doet het weer prima. Een regelmatig gebruik schijnt erg belangrijk te zijn. Het pollenfilter moet elk jaar vervangen worden, die is na een jaar helemaal zwart. Tijdens de laatste onderhoudsbeurt van feb. 2007 bleek nu de ashoes linksvoor binnenkort aan vervanging toe, alsmede de uitlaat en de remblokjes achter, dat hoort erbij: dit wordt tijdens de volgende beurt vervangen, de uitlaat wellicht eerder. Ik vind het nog steeds een betrouwbare auto, en da’s het allerbelangrijkste.

Update 7 juni 2008: ashoes rechtsvoor vervangen, uitlaat voor- en middendeel, kabelboombreuk achteruitrijlichten gerepareerd (achteruitrijlichten werkten niet meer), wisserasjes ruitenwissers vóór vervangen (speling, bekend ’piepend’ probleem) en...de airco was weer stuk. Oorzaak: kapotte computer (ecu) die slechts af en toe de min doorgaf met als gevolg verbrande aircorelais. Omleiding gemaakt. Dit probleem komt ’nooit’ voor bij Nissan, aldus de ervaren aircospecialist. Qua vulling was de airo nog goed. Ik vind het opmerkelijk dat het enkele NIET-gebruik van een airo voor leegloop kan zorgen. Nu ik ’m altijd aan laat, blijft-ie goed, op het ecu-probleem na dan. Hij kan er weer een tijdje tegen!

Update 20 april 2009: Na 153.000 km komen er toch wat meer vervelende dingetjes. Zo is er al een aantal relais kapot gegaan, o.a. van de koelfans en van de ruitenwissers. De versnellingsbak is niet meer zo soepel als voorheen: hij bonkt tussen de 1 en 2. De motor zelf is nog piekfijn. Hij zweet geeneens; geen olielekkages dus. De vering achter zakt steeds meer in (laat ik nu maken) en de airco is weer stuk. De stappenmotor voor de regeling van o.a. het stationaire toerental is ook al een paar keer gereinigd. Er komen meer ouderdomskwaaltjes. Qua carrosserie is-ie nog gaaf, hij roest nergens.

ERVARINGEN (vervolg)

  • 180.000 km

Sinds 20 april 2009 mag ik niet klagen. Naast de kosten van het gewone onderhoud is nadien de condensor van de airo vervangen omdat de vorige lek was gegaan (kosten ca. 400,-). Natuurlijk ging de airco weer kapot tijdens een hete zomervakantie, maar ja, nu doet deze het weer. Ook zijn bijna alle relais vervangen, zelfs die van de claxon. Motortechnisch is mijn Nissan nog piekfijn: deze draait als een zonnetje zonder lekkages. De automaatbak schokt niet meer of minder dan mijn vorige review van twee jaar geleden, maar mijn garage wil de automaatbakolie en filter liever niet vervangen omdat ik dan een groter risico op problemen zou hebben. De oude olieresten kunnen dan aan de wandel gaan en dan de kleine kanaaltjes verstoppen. In principe zou de automaatbak 200.000 tot 250.000 km moeten meegaan (zonder onderhoud), alhoewel mijn garage nog nooit een Nissan is tegengekomen waarvan de bak kapot was gegaan. Kennelijk zit het bij Nissan dus wel snor. De carrosserie is ook nog gaaf, zonder roest. Wel beginnen zo langzamerhand de kleine verlichtingsbolletjes van het dashboard uit te vallen, zodat het steeds donkerder wordt. Gewoon ouderdom dus. Al met al ben ik nog heel tevreden over mijn Nissan Primera: niet een heel flitsend model, maar wel betrouwbaar en (nog) niet duur in onderhoud.

Ervaringen (vervolg)

  • 196.000 km

Even een actualisatie van mijn review. Mijn Primera heeft nu bijna 2 ton gelopen en is nog steeds probleemloos en betrouwbaar. Het vervangen van de versnellingsbakolie de vorig keer is nog steeds een goede zet geweest. De motor loopt goed, de carosserie is roestvrij en hij schakelt sinds de laatste oliewissel weer redelijk tot goed. Achter heb ik wel twee veerbollen tussen de vering gestopt; dat verbetert het weggedrag op een goedkope manier. Met name bij volle belading helt-ie anders behoorlijk naar achteren. Ik hou 'm dus nog een tijdje.

gebroken aandrijfas

  • 215.000 km

Op het regulier onderhoud na, heb ik geen bijzondere kosten aan mijn auto, totdat zonder aanwijsbare reden opeens de aandrijfas rechtsvoor brak! Zoiets gebeurt toch nooit bij een gewone personenauto? Eens goed gekeken blijkt er een luchtbel te zitten in de oude as, er zat kennelijk een zwakke plek in. Zonde. Inmiddels is de as vervangen en rijdt-ie weer.

ingeruild

  • 227.000 km

Bij ruim 227.000 km op de teller is mijn Nissan nog steeds probleemloos. Qua (onderhouds)kosten en betrouwbaarheid is dit echt een top-auto. Inmiddels heb ik 'm toch ingeruild: er kwam nl. een mooie Volkswagen Golf Variant op mijn pad. Ik hoop van deze auto net zoveel plezier te krijgen als van de Nissan gehad heb. Dit was dus het laatste stukje tekst van deze review!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.