Nissan Primera Wagon 2.0 SLX (1999)

autoreview

Nissan Primera Wagon

Signalement

UitvoeringPrimera Wagon 2.0 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na heel wat jaren in diverse Europese auto´s te hebben rondgereden, was ik de vele garagebezoeken en hoge rekeningen meer dan zat. Puur op m´n verstand maar met pijn in het hart ben ik toen op een Japanner overgestapt, een Nissan Primera. Ik heb er maanden aan moeten wennen maar allengs kreeg ik toch steeds meer waardering voor de auto: weliswaar een saai model maar de rijeigenschappen bleken uitstekend en de techniek werkelijk niet kapot te krijgen. Na drie probleemloze jaren wederom een Primera aangeschaft. Deze keer een twee liter stationwagon met een G3-gasinstallatie van anderhalf jaar oud en 38.000 km. Dit model is al iets minder saai en zit goed in de spullen. Normaal gesproken ruil ik na drie jaar een auto weer in. Deze Primera bevalt echter zo goed dat ik na vier jaar rijden en 141.000 km op de teller, nog steeds niet aan inruilen denk.
De tweeliter motor heeft voldoende vermogen maar als je van opschieten houdt, moet deze wel flink op toeren worden gehouden. Beneden de 3.500 toeren gebeurt er voor een tweeliter motor eigenlijk te weinig. Toen ik de auto net had, heb ik de motorkap nog wel eens opengetrokken om te kijken of er geen 1.6 liter in lag! Vanaf zo´n 4.000 toeren wordt het opeens een heel ander verhaal, dan krijg je bij plank gas een flinke duw in je rug.
Het lpg-verbruik is overigens wel vrij fors. In de winter bij veel korte afstanden is het verbruik zomaar 1 op 8. Veel zuiniger dan 1 op 11 heb ik niet kunnen halen. Maar goed, met een gasprijs van 45 eurocent de liter is dat niet zo´n probleem.

Update april 2005
Inmiddels heeft de dealer een bod uitgebracht op de auto dat ik eigenlijk niet kon weigeren. Zodoende heb ik het nieuwe model Primera Estate gekocht. Ik heb er alle vertrouwen in daar evenzoveel probleemloze kilometers mee te kunnen maken als de vorige.

PROBLEMEN

De auto krijgt altijd op tijd z´n onderhoudsbeurten. Daarnaast is er eigenlijk niets kapot gegaan. Ook de G3-lpg installatie werkt feilloos. Wel is er ooit door een modificatie een rammel in de voorwielophanging verholpen, een probleem dat veel Primera´s van dit modeljaar hebben. Verder ontstaat er soms een rammel in het linkerportier na gebruik van de electrische raambediening. De rammel verdwijnt vanzelf weer. Merkwaardig genoeg kan dat in de zomer wel eens een paar dagen duren. Ook dat schijnt een Primera-kwaaltje te zijn.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens