Kia e-Niro - Nissan Leaf - Volkswagen ID3 - Triotest

Drie keer de bestverkochte EV

Nissan Leaf vs. Kia e-Niro vs. Volkswagen ID.3
AutoWeek 47 2020
AutoWeek 47 2020

Je leest het in AutoWeek 47 2020

Met de komst van de ID3 opent Volkswagen nu echt het elektrische bal voor zichzelf. Maar koploper is het merk allerminst, want in Azië zijn fabrikanten al veel langer bezig met elektrisch vervoer. Twee extreem populaire modellen nemen het op tegen de nieuwe Volkswagen, die wel meteen naar de top van de verkooplijsten schiet.

Het kan je nauwelijks zijn ontgaan dat de Volkswagen ID.3 inmiddels op de markt is. De auto heeft het in oktober als nieuweling meteen tot de eerste plaats in de verkooplijsten geschopt met krap 2.800 verkochte, of eigenlijk ‘gelever- de’ exemplaren. Dit geeft aan hoeveel mensen een vroege order hadden geplaatst zonder ook maar een meter met de auto te hebben gereden. Maar wat was in oktober dan de op één na best verkochte auto? De Kia Niro. Ook al zijn wij best te spreken over de hybride variant, we kunnen er redelijkerwijs van uitgaan dat deze goede score vooral komt door de volledig elektrische e-Niro, die al sinds zijn lancering eind 2018 erg goed verkoopt. Sterker nog, hij was na zijn introductie al snel voor heel 2019 uitverkocht. Maar de Koreaanse fabrieken draaien inmiddels op volle toeren en de Niro is tot op heden de best verkochte auto in 2020. In Nederland welteverstaan.

Op globaal niveau zien de statistieken er anders uit. Op dit moment is de meest verkochte elektrische auto ooit de Tesla Model 3, maar op de tweede plaats staat de vorige nummer één: de Nissan Leaf. Geholpen door zijn vroege start in 2010 en zijn populariteit als taxi was dit jarenlang de populairste elektrische personenauto. En zodoende hebben wij vandaag drie absolute winnaars onder ons, die alle drie op een bepaald moment in de tijd de nummer éénpositie op de verkoopranglijst bereikten.

Uiteraard is dat niet de enige reden dat we deze EV’s naast elkaar hebben gezet. Als we kijken naar prijs, actieradius en accucapaciteit, zitten ze dicht bij elkaar. In Nederland is de ID.3 vooralsnog alleen met 58-kWh accu te koop. Binnenkort volgt een 77-kWh versie en later ook een goedkopere uitvoering met juist minder range. De tegenstrevers hebben 64 kWh (Kia) en 62 kWh (Nissan). Dat zijn de dikste accuversies van de twee Aziaten, maar we hebben vandaag bovendien de dikste uitrustingsniveau ’s van beide modellen. Dat geldt niet voor de ID.3, die momenteel alleen als 1ST verkrijgbaar, is, maar dan wel weer in drie uitrustingsniveau’s. Naast de basisversie zijn dat de 1ST Plus en 1ST Max. Wij rijden de Plus en missen daarmee zaken als elektrisch verstelbare stoelen en een HUD (head-up display) met augmented reality. De prijs van de Volkswagen is daardoor iets lager dan die van de andere twee auto’s, maar dat was als 1ST Max dus niet zo geweest.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Volkswagen ID3

Gerelateerde forumtopics