Ford Focus 1.4i 16V Trend (1999)
Model met durf
De krachtbron van de Focus in deze test is een 1.4 Zetec SE. Het is een zestienklepper met een aluminium blok en cilinderkop. We kennen deze nog jonge machine al uit de Puma 1.4. Uit 1388 cc haalt hij 75 pk vermogen en 125 Nm koppel. De Focus loopt daarmee (volgens de folder) 171 km/h. Op het onderdeel sprint 0-100 had onze nog kakelverse Focus geen 14,1 (fabrieksopgave), maar 14,8 s nodig. Dat moet beter kunnen als de auto een beetje heeft leren lopen. Bij de inhaaloefening (80-120) zet hij in '4' 16,3 seconden op de klok. De '5' is bijzonder lang, waardoor je daarin niet minder dan 26,5 tellen over de inhaalacceleratie doet. Met het oog op de nieuwheid van de gereden Focus zal hij nog niet optimaal zuinig gelopen hebben, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat net beter dan 1:10 zoals wij scoorden, drastisch kan omslaan richting gemiddeld 1:15 zoals Ford ons voorspiegelt. Automobielfabrikanten houden elkaar scherp in de gaten. Dat geldt dubbel en dwars voor het Duitse trio Volkswagen, Opel en Ford. Kort na elkaar brachten ze nieuwe kleine middenklassers uit. Opel besloot een Astra te bouwen die niet minder degelijk en doortimmerd aanvoelt dan de Golf en Ford wilde beslist niet achterblijven. Het resultaat is dat de Focus een heel stevige en solide indruk maakt. Dat gaat bijvoorbeeld op voor de manier waarop hij schakelt. De pook laat zich niet heel licht, maar wel uiterst exact verplaatsen. 'Solide' is zeker ook het juiste woord om de wegligging van de nieuwe Ford te beschrijven. Vering en demping hebben een stevige afstemming, maar de technici zijn erin geslaagd het onderstel zo te construeren dat het comfort daar niet onder te lijden heeft. De manier waarop de Focus stuurt, past helemaal bij z'n voorbeeldige wegligging. Z'n besturing werkt prettig direct en exact. De bekrachtiging doet z'n werk 'onmerkbaar'. In snelle bochten blijft hij heel lang keurig op koers, om pas als het tempo echt te fors wordt naar de buitenkant uit te drijven.
Optisch bedrog
Het New Edge van de Ford Focus houdt niet op bij het koetswerk. Ook in het interieur is het duidelijk aanwezig. Instrumentenpaneel en middenconsole laten een combinatie van gebogen lijnen en scherpe hoeken zien. Het lijkt of draaiknoppen, druktoetsen en ventilatieroosters schots en scheef gemonteerd zijn. Maar dat is optisch bedrog. Knoppen, toetsen en dergelijke zitten gewoon recht en bevinden zich op de plaats waar je ze verwacht, zodat je nooit ergens naar hoeft te zoeken. De zetels van de Focus in Trend-uitvoering zijn sportstoelen en het is dus logisch dat ze een goede zijdelingse steun geven. Opberg/aflegruimte is aanwezig in de vorm van korte, maar ruime portiervakken, een vak onder het stuur en een muntenvakje op het dashboard. Ook achter de handrem kun je nog wat kwijt. Niet over het hoofd te zien zijn de twee bekerhouders vóór de versnellingspook. Als de leuningen voorover geklapt zijn, is er genoeg ruimte om de achterbank te bereiken. Mensen die achterin zijn aangeland hebben aardig wat plaats voor de onderdanen en voldoende centimeters tussen kruin en autohemel. Zoals bij nieuwe modellen steeds vaker het geval is, vinden we achter in de Focus drie driepunts rolgordels. Prima. Maar je vraagt je af waarom de wagen achter standaard maar twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen mee krijgt. Een derde steun is wél leverbaar; als je wilt bijbetalen. Bagageruimte? Wel regelmatig van vorm, maar met een inhoud van 350 liter niet al te groot. Natuurlijk is uitbreiding mogelijk; leuning en zitting kunnen voorover. Alleen, het blijft raadselachtig waarom de leuning in ongelijke delen weggeklapt kan worden en de zitting niet deelbaar is. Voor de circa f 33.500 die de Ford Focus 1.4 16V Trend kost, krijg je een heel solide aanvoelende auto, met een prima weggedrag. Hij zit goed in de veiligheidsvoorzieningen, met twee airbags en ABS standaard, biedt z'n achterpassagiers een flinke hoeveelheid beenruimte en verdient lof voor z'n gedurfd design. Hoewel hij ook wel een paar steekjes laat vallen - trage acceleratie in 5, geen gunstig verbruik, geen deelbare achterbankzitting - verdient hij wat ons betreft uw aandacht.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 1.4i 16V Trend |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.653 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.388 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.152 mm / 1.702 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.615 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 940 kg / 560 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 14,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,3 s / 26,5 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Focus
Lees ook
Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk Trend (2001)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.