Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Focus

Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk Trend (2001)

De diesel voorbij

Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk Trend (2001)
  • Autotest
14 mei 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford heeft de kat even uit de boom gekeken. Toen de common rail diesel verscheen, was het merk niet meteen van de partij. Ford had daardoor ook geen last van de remmende voorsprong en kon komen met een diesel die wel een benzinemotor lijkt.

De ontwikkelingen op het gebied van de dieseltechniek hebben bepaald niet stilgestaan. In de loop van de jaren werd de diesel steeds beschaafder en vlotter. De turbocompressor gaf hem meer pit; betere geluidsisolatie maakte hem stiller; directe brandstofinspuiting zorgde voor nog meer kracht; common rail-techniek deed daar nog een schepje bovenop en ook de elektronica droeg een steentje bij aan het verbeteren van de eigenschappen. Resultaat; je hebt de laatste jaren diesels waarmee je in bergachtig gebied beter uit de voeten kunt dan met wagens met benzinemotor en er zijn zelfs diesels waarmee de sportieve automobilist aan z"n trekken kan komen. Maar we moeten ons niet vergissen; de nieuwe "Duratorq TDCi" - zo heet de krachtbron voluit - is gebaseerd op een diesel die Ford al lang in het programma heeft; de Endura DI. Bij de "ombouw" tot TDCi, kreeg dit blok sterkere drijfstangen en een grotere oliekoeler. Directe inspuiting had de 1753 cc machine al. Maar Ford maakte voor het injecteren van de brandstof nog geen gebruik van het common rail systeem. In plaats daarvan paste het merk de oude vertrouwde rotatiepomp nog toe. Dat gebeurde omdat volgens de analyses van Ford de eerste generatie common rail, hoe veelbelovend ook, toch niet dát niveau van systeemdruk en injectieprecisie bood die de hoge kosten konden rechtvaardigen. De tweede generatie is niet alleen technisch geavanceerder, maar ook aanzienlijk minder storingsgevoelig en aanmerkelijk gunstiger qua kosten.
Een speciaal kenmerk van de common rail techniek van de tweede generatie is de zeer hoge druk waarmee het systeem werkt. Ook de injectoren waardoorheen de brandstof in de cilinders wordt geperst gaan een stapje verder. Zo hebben injectoren van de Duratorq TDCi zes piepkleine gaatjes met een doorsnee die veel kleiner is dan die van een mensenhaar. En dan is er de snelheid waarmee de injectoren werken. Het open en sluiten vraagt maar 0,3 milliseconde. Hoe lang een injector werkt, wordt weer geregeld door de motorelectronica. Die neemt z"n "beslissingen" aan de hand van gegevens die verzameld worden door een heel stel sensoren. Dat zijn - onder andere - sensoren voor de druk en de temperatuur van de brandstof; voor de stand van gas-, koppelings- en rempedaal; voor de temperatuur van de cilinderkop en de stand van de krukas en de nokkenas. En er is meer, want de injectoren zorgen niet simpelweg voor één inspuiting voor elke ontbranding. Het systeem werkt veel verfijnder. Het lelijke nagelen van dieselmotoren ontstaat door een plotselinge sterke stijging van de druk in de cilinders. En dat is weer het gevolg van een al te bruuske ontbranding. Je kunt het verbrandingsproces regelmatiger en daardoor stiller laten verlopen door voor de eigenlijke injectie al een heel klein beetje brandstof in te spuiten; een voor-injectie heet dat. Dat gebeurt ook bij zo"n state-of-the-art common rail diesel als de TDCi van Ford. Behalve al die sensoren die we al noemden, is er nóg een bijzondere sensor die een rol speelt bij de inspuiting. Dat is een klopsensor. Hij is gemonteerd tussen de tweede en derde cilinder en "luistert" naar de motor. Als hij rauwe geluiden hoort, zorgt hij ervoor dat de inspuiting zo wordt aangepast dat de motor weer beschaafd gaat lopen.

Erg beschaafd

En beschaafd loopt de 1.8 TDCi. Ook als je tijdens het starten het raampje open hebt hoor je niet die vrachtwagenachtige dieselgeluiden. In het interieur merk je al helemaal weinig van motorlawaai. Zo weinig dat afrolgeluiden en windgeruis gaan opvallen. Ook het karakter van de motor doet je vergeten dat je met een diesel rijdt. De eerste versnelling is wel korter dan bij een benzinemotor, maar het is niet zo dat de fut er al snel uit gaat als het toerental klimt. Die "waarschuwing" om over te schakelen ontbreekt, en voor je het weet, staat de wijzer van de toerenteller in het rode gebied. Maar ook in andere versnellingen heb je eigenlijk nooit het gevoel dat de motor "te kort komt". Dat komt door de "overtorque" die beschikbaar komt als je van uit de middelste toerenregionen voluit accelereert. Met hulp van de turbocompressor neemt het koppel dan tijdelijk toe van 250 naar 280 newtonmeter bij 1.850 toeren. Zo kom je met Fords nieuwe common rail diesel zo soepel, vlot en stil vooruit dat je bijna niet meer realiseert dat er een zelfontbrander in het vooronder staat. Zou dit dan de diesel zijn die de benzinemotor overbodig maakt?

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.8 TDCi 115pk Trend
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.325

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.753 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.152 mm / 1.702 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 0 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,5 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
Ford Ford Focus

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 412
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus 1.6-16V Ghia*airco*Elkt-ramen*Trekhaak*NAP*APK*USB*AUX

    Ford Focus 1.6-16V Ghia*airco*Elkt-ramen*Trekhaak*NAP*APK*USB*AUX

    • 1999
    • 215.650 km

    € 999

    Ford Focus 1.6-16V Collection wordt geleverd met een vol jaar APK

    Ford Focus 1.6-16V Collection wordt geleverd met een vol jaar APK

    • 2000
    • 225.508 km

    € 999

    Ford Focus 1.4-16V Trend

    Ford Focus 1.4-16V Trend

    • 2000
    • 285.850 km

    € 770

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line...

    4
    • 11 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business (2021)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active...

    10
    • 7 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    4
    • 30 december 2021
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

21

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
  • Nieuws
    Ford blijft schuiven met Focus

    Ford blijft schuiven met Focus

    14
    • 14 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    36
    • 4 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    87
    • 17 december 2021
  • Reportage
    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000 euro

    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000...

    69
    • 27 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    159
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden