Ford Focus 1.6i 16V Trend (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Focus heb ik gekocht toen ik begon met mijn huidige baan, en ik mijn Golf van de zaak moest inleveren. Was even slikken, maar een eigen auto heeft ook z’n charmes. Vergeleken met de golf is de focus minder zacht geveerd (de golf was echt te zacht) en stuurt directer. Hij ligt lekker op de weg (zeker in vergelijking met een seat ibiza zie beneden) en je hebt goed contact met de auto en de weg en je voelt je dus echt zeker. Daarom is bochten snel nemen echt fun. De banden die ik er nu onder heb zijn daarentegen echt bagger (Semperit), vooral bij nat wegdek, maar ja, ze waren dan ook goedkoop. Ik zou ze niet nog een keer nemen. De motor trekt onderin matig (voor een 1.6 benzine) maar bovenin 4000 - 6000 toeren trekt ie goed voor een 1.6 met 1000kg auto. Olieverbruik is bij vaak doortrekken wel merkbaar hoger. Benzineverbruik is netjes, rond 1:13, dus dik 700 km per tank (55l) bij snelweg + binnenstad, maar ik rij meestal in de hoogst mogelijke versnelling, en dat scheelt. Als je de airco inschakelt houdt ie echt in, en dat merk je. De zit is wat te hoog (zeker ivm de golf) en lange benen kun niet niet goed kwijt als je echt kartachtig wilt zitten. Met een VW product gaat dat stukken beter. Schakelen kun je supersnel, dus dat is echt lekker. De fabrieksradio klinkt matig, de cd-speler prima. Binnenruimte is ook prima, ook achterin. Wielen zijn te klein ivm de auto. Staat niet echt sportief, maar ik ga er geen geld meer aan besteden. Auto is niet echt stil.
Wat heb ik nog meer gereden van 2003 - nu (vergelijkingsmateriaal)
Mini 1.6 (echt een kleine kart, vrij stug, motor trekt onderin goed maar bovenin minder, interieur is te plastic)
Fiesta 1.3 (zit veel te hoog, motor komt op snelweg echt tekort, in de stad prima)
Volvo V70 D5 (Wat een motor zeg, echt een beest en klinkt super. Verder groot en afstandelijke rijbeleving)
Seat Ibiza 1.4 (beetje dribbelig, ligt niet echt lekker op de weg (geen solide wegligging) Motor is niet echt een hardloper (75pk))
Seat Leon 2.0 TDI (motor trekt geweldig maar klinkt als een tractor. Mooi om te zien, zit erg sportief en ligt lekker in de bocht, schakelen gaat hakerig)
PROBLEMEN
Eigenlijk allemaal standaard dingen. Omdat ik relatief toch veel kilometers rijd (had eigenlijk beter een diesel kunnen kopen) zijn het voornamelijk slijtage onderdelen: remblokken, remschijven, distributieriem, v-snaar, banden, accu geweest tot nu toe. De enige echte tegenvaller was de airco die kapot ging. De condensor om precies te zijn. Kost je toch €500. Hij rijdt nog prima na 170000 km. Ik denk dat hij gemakkelijk de 250000 haalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.