Ford Fiesta Sport 1.6 16V (2000)

Party time?

Ford Fiesta Sport 1.6 16V
Wie een rondje Fiesta doet, komt erachter: alleen die neus is anders geworden. Tikkie teleurstellend? Als pleister op de wonde gooit Ford er nu een heuse sport-Fiesta tegenaan. Met ruim 100 pk onder de kap en een wild uiterlijk.

Een Fiesta met 103 pk. Dát belooft wat. Immers: de Fiesta leent zijn onderstel aan de Puma en dat is in de klasse van kleine coupés simpelweg de maatstaf. We weten ook dat dat onderstel met 125 pk geen enkele moeite heeft - in de Puma vinden we die heerlijke 1,7-litermotor met prachtprestaties en een dito geluid. Toch heeft Ford voor de Fiesta Sport gemeend niet die 1.7, maar de 1.6 16V in de Fiesta te moeten plaatsen. Die motor kennen we van de Focus. Een prima motor, maar niet één die we uitzonderlijke kwaliteiten toedichten. Des te benieuwder waren we naar het resultaat van de transplantatie naar de Fiesta die in ieder geval een stuk lichter is.
Om eerlijk te zijn geeft de Fiesta Sport je niet het idee dat je met zo'n 100 pk onderweg bent. Goed, onze Sport was gloedjenieuw, maar we werden niet direct overvallen door een hartverwarmend en oorverdovend GTI-gevoel. Hij sprint vanuit stilstand heel vlot (voor de 0-100 staat 10,2 seconden), maar bij inhaalacceleraties moet de 1.6 net even te lang adem halen. Je kunt in dat geval natuurlijk een versnellinkje terug, maar zelfs dan is het allemaal net niet overtuigend. Daar komt nog eens bij dat de 1.6 klinkt als een doorsnee middenklassemotor. Da's niet erg, maar Ford belooft ons een geluid als in de Puma 1.7 en dat is pertinent niet zo. Eigenlijk is de motor van die Puma een probleem voor de Fiesta: die 1.7 is zo geweldig dat we hem graag in de Fiesta hadden gezien. In ons denken over een sport-Fiesta hoorde die 1.7 er gewoon bij. Ford zal ons er echter gelijk op wijzen dat het al moeilijk genoeg is om voldoende Puma's van die motor te voorzien (Yamaha in Japan doet er nogal veel aan, maar de capaciteit is beperkt) en dat is op zich al jammer. Wie de motor wil plaatsen ten opzichte van de concurrentie, dient niet te kijken naar een Peugeot 206 GTI, de VW Polo GTI of een Citroën Saxo VTS 1.6 16V, maar de modellen die er net een treetje onder zitten. Voor de statistieken en de liefhebbers: De Fiesta Sport zou in staat zijn tot een top van 182 km/h. Proberen hebben wij al gedaan. Bij 190-teller is het feest voorbij.

Beste onderstel: best wel

Het is jammer maar waar: qua motor is de Fiesta Sport een net-nie-GTI. Over het onderstel is Ford ook niet echt bescheiden: 'We beschikten al over het beste onderstel voor een kleine auto'. Daarin kunnen wij een heel eind meegaan, want het weggedrag van de Fiesta staat buiten alle verdenking. En als we de Puma daarbij in gedachten nemen, kunnen we een glimlach inderdaad niet onderdrukken. Bij de Fiesta Sport is het onderstel gelukkig ook weer heel dik in orde. Wie de traditionele trukendoos ter forcering van het onderstel in gebruik neemt, moet wel heel ver richting bodem om de zaak uit balans te brengen. Ons testparcours was rijkelijk voorzien van heerlijke 'GTI-weggetjes' (vooral veel bochten) en daar bewees de kleine Ford zijn klasse. De auto stuurt scherp en direct en het bochtgedrag is vrijwel altijd neutraal. Deze auto reageert niet met een gemene (maar amusante) zwaaier van achteren als je onverhoopt van het gas moet in een snelle hairpin. Als die achterkant al een eigen wil heeft, is het een onverstoorbare: altijd keurig de voorkant volgen. Onderstuur is ook nauwelijks een thema, maar wie per se wil, zal daar eerder mee te maken krijgen dan met een nerveuze kont. Toch zullen puristen wat te mekkeren hebben. Ford is er namelijk erg goed in geslaagd om de Sport bij het hoogstaande weggedrag ook nog eens een zeer acceptabele mate van comfort mee te geven. En juist die acceptabele mate zouden die puristen wel eens onacceptabel kunnen vinden want néé, de Fiesta Sport is niet plankhard.
Ford vindt dat een Sport er ook als zodanig mag uitzien. Vandaar dat deze Fiesta een dikke voor- en achterbumper heeft evenals zwaar verchroomd konijnenhokkengaas in de grille. Verder zien we fraai 15-inch lichtmetaal. Wat we niet zien, maar wat er wel opzit, is ABS. Op veiligheidsgebied is het tevens vermeldenswaardig dat de Sport net als zijn mindere broeders is te voorzien van sidebags. Die worden geleverd voor f 995, maar dan wel inclusief een passagiersbag en hoofdsteunen achter. En maakt u zich over de uitrusting maar niet al te veel zorgen. En dat alles voor zo'n 32 mille.
Al met al is de Sport een prima Fiesta, maar er had meer ingezeten. Wij blijven pleiten voor de 1.7 16V uit de Puma...

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.6i 16V Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.655

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 105 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.828 mm / 1.634 mm / 1.320 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 951 kg
Laadvermogen 499 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/50HR15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum