Ford Fiesta 1.3i 16V Century (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i 16V Century |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Betrouwbaarheid en Onderhoud
De fiesta is betrouwbaar, ik heb er sinds aanschaf geen rare gebreken aan gehad.
Alleen 2 keer een wiellager kapot die aardig duur waren.
( schijnt ook gewoon regulier onderhoud te zijn )
De motor kleppert bovengemiddeld.
Als iemand hier ervaring mee heeft gehad, met deze of een andere ford, dan hoor ik dat natuurlijk graag. De olie is al 2 keer geflushed en vervangen; zat ook niks raars in de olie.
( Ik denk zelf 1 of 2 kapotte klepstoters ? )
Daarnaast eigenlijk geen gebreken :-)
Verbruik
Mijn verbruik is zuiniger dan fabrieksopgave, waar ik eigenlijk wel trots op ben.
( zie mijn verbruiksmonitor )
Wat ik daarvoor doe ?
* banden op 2.5 bar voor en 2.8 bar achter
* tussen de 2300-2500 tpm schakelen
* bij 1500 tpm terug schakelen
* kachel niet gebruiken tot dat de motor warm is.
( of helemaal niet, handschoenen doen wonderen )
* Aan maximum snelheid houden ( of er net wat onder )
uitgezonderd snelweg, daar maximaal 90 kmh in de buurt van vrachtwagens / aanhangers
( niet bumperkleven natuurlijk ;) , maar natuurlijk op minimaal 2 seconden afstand )
als die er niet zijn maximaal 100 kmh
* enorm vooruit kijken >30 meter,
proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren zodat je er op kan anticiperen.
Eerder gas los of ietsjes remmen zodat je dan kunt doorrollen.
Vooral bij stoplichten, rotondes en kruispunten valt er te besparen op het aantal keer stoppen ( en dus ook optrekken )
Als je deze 30 meter van te voren 10 kmh langzamer gaat rijden dan kun je vaak in 1 keer door rijden
* zoveel mogelijk proberen snelheid te minderen door alleen gas los te laten en uit te laten rollen ( en niet te remmen )
Mijn dagelijkse rit is afwisselt qua snelheden, hier een overzicht;
1.4% 30kmh (20-30kmh)
23.5% 50kmh
37.7% 80kmh
37.4% snelweg (88-100kmh)
Hypermiling Aanpassingen
Op verschillende hypermiling forums heb ik gelezen over aanpassingen die je kunt maken om het verbruik te doen dalen.
Sinds vandaag 22-02-14 heb ik wat "hypermiling" aanpassingen gemaakt.
Aanpassingen zijn;
* Warme luchtinlaat toevoer vanaf boven het uitlaat spruitstuk.
* Boven gril aan achterkant dicht gemaakt met karton waar zwarte duct-tape overheen is geplakt ( bevestigd met tie-raps )
Deze 2 zorgen ervoor dat de motor sneller warm word en blijft, waardoor het verbruik lager word. Immers verbruikt een auto als ie goed warm is veel minder. Vaak blijft onder de 10 graden de motor temperatuur op 80-85 graden hangen, maar op 90 graden loopt de motor het zuinigst.
( Als bij >15*c buitentemperatuur steeds de aanjager aanslaat is het natuurlijk verstandig om deze gedeeltelijk te verwijderen, maar ik verwacht niet dat het zal gebeuren omdat door het zuinige rijden de motor veel minder warm word. )
* antenne eraf, en afgeplakt met zwarte duct-tape. ( verrassend genoeg is de ontvangst nog zeer goed op 1 zender na )
* zijkanten onderkant van de gril dicht gemaakt met geductaped karton
Het schijnt een aerodynamisch voordeel te geven, wat ook weer gunstig is voor het verbruik.
Ik heb dus nog niet volledig getest of het echt werkt. ( mijn verbruiksmonitor is nu nog volledig zonder deze aanpassingen )
Natuurlijk vermeld ik zo snel mogelijk wat mijn ervaringen met deze aanpassingen m.b.t. het verbruik hiermee zijn.
(-:
H.M. ervaringen
Het verbruik is gedaald.
Zonder aanpassingen was het ~1/17.5.
( als het warmer is haal ik 1/19 )
Eerste halve tank met de aanpassingen 1/18.5
Tweede 1/19.8 .
Het verbruik kan lager zijn omdat ik bewuster ben gaan rijden,
( snelheid nog constanter houden, langer uit laten rollen en bij stoplichten waar je langer dan 1 min moet wachten de motor uitzetten )
daarom ga ik ook nog een keer zonder de aanpassingen rijden om te kijken of het echt helpt.
Banden heb ik nu beiden op 2.8 bar maar de auto stuitert nu net iets te veel, zelfs op puur asfalt. Het komt de rolweerstand niet ten goede, over kleine hobbeltjes moeten de banden net heel iets zweven zodat het geen weerstand oplevert.
Ik ga proberen of op beiden 2.5 bar beter is en of dat ook invloed op het verbruik heeft.
volgende week; banden op 2,5 bar
over 2 weken; rijden zonder warmeluchttoevoer / dichte boven gril.
p.s. het karton aan de onderkant van de gril heb ik verwijderd, want dit bleef niet goed zitten
14-03-14:
met banden op 2.5 bar verbruik van 1/18,9 ipv 1/19,9 met banden op 2.8 bar
Denk zelf dat het 0,5km/L scheelt, de rest komt omdat ik iets minder constante snelheid heb gereden ( door het iets drukker verkeer )
Het kan ook zo zijn dat het minder of meer scheelt, maar dat kan ik niet zeggen omdat de omstandigheden net iets anders waren.
Het comfort is wel toegenomen dus die 0,5km/L maakt mij dan niet uit :-)
21-03-14:
gereden zonder h.m. aanpassingen verbruik lijkt te zijn gedaald, ( 1/19.8 ) heb wel bij een andere pomp getankt. ( die dicht bij huis is, ipv halverwege de route )
Blijkbaar toch zuiniger zonder de aanpassingen, als je bedenkt dat ik 2x file gereden heb en 7km 50kmh weg extra...
04-04-14:
110kmh op snelweg gereden ipv 85-90kmh
volgende week weer zuinig rijden, dan die week met h.m. aanpassingen.
17-04-14:
met aanpassingen blijkt toch niet echt een verschil te maken, kga komen de weken steeds om en om ; zonder en met de aanpassingen rijden om het cker te weten...
06-09-14:
Het verschil van de boven gril dicht is zo weinig dat het niet opvalt of te meten is omdat geen 1 rit hetzelfde is. Misschien een verschil van 0,5-1,5 km per liter maar dat is niet met ckerheid te zeggen.
In de winter zal ongetwijfeld de warme-luchttoevoer wel een lager verbruik geven..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.