Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)
Eindelijk!
Waar andere fabrikanten al jaren heel fatsoenlijk rijdende auto"s met CVT op de markt brachten, bleef Ford maar roepen dat hun CTX-versie niet aan de eisen voldeed. Inmiddels heeft Ford onder andere gesleuteld aan de voering voor de koppelingsplaten en andere transmissie-olie toegepast, die ook nog eens extra gekoeld wordt. Kleine aanpassingen in de regeling van de bak moeten volgens Ford leiden tot een verfijnder rijgedrag. De stalen schakelduwband werd ongewijzigd overgenomen; de Escort heeft dus niet de nieuwe band die we tegenkomen in de Honda Civic.
De moderne 1600 Zetec-motor past goed bij deze automaat. De CTX doet precies wat je hem met je rechtervoet beveelt. De 16V-motor hoeft maar weinig toeren te draaien om de gang erin te houden. Eenmaal op constante snelheid is de CTX-versie dan ook aanmerkelijk stiller dan de handgeschakelde variant. En dat maakt deze Escort tot een plezierige reiswagen. Wel moet je de snelheidsmeter goed in de gaten houden, want je hebt voortdurend de neiging harder te rijden dan toegestaan.
Schokvrij rijden
In de praktijk voldoet de Escort CTX goed. Net als elke andere auto met traploze automaat gaat het wisselen van overbrengingsverhouding volkomen schokvrij. De aangepaste regeling van de bak laat de motor minder makkelijk klimmen in de toeren, wat de onervaren CTX-rijder tijdens flink accelereren behoedt voor veel motorlawaai. Keerzijde van de medaille is dat de Ford een iets minder vlotte indruk maakt; hij komt vanuit stilstand moeilijk op gang. De automatisch bediende wegrijkoppeling greep mooi soepel aan. Wat minder te spreken zijn we over de schakelcoulisse met zijn iel ogende pookje. Ford spaart een drukknop op de pook uit met een grillig verlopend schakelpatroon. De pook laat zich daardoor niet altijd trefzeker bedienen - niet gevaarlijk, wel onhandig. De moderne 90 pk 1600-motor is voldoende krachtig voor de Escort. Toch valt de acceleratie van 0 naar 100 km/h wat tegen; de CTX is bijna twee seconden langzamer dan de handgeschakelde versie. Dat komt door de regeling die Ford voor de bak heeft bedacht. Deze zorgt ervoor dat hoge toerentallen worden vermeden ten behoeve van een lager geluidsniveau bij accelereren. Het typische gieren van de motor bij fors optrekken blijft achterwege, maar je levert behoorlijk in op de acceleratie.
We haalden de opgeven waarde van 14,2 seconden nog niet, omdat de testperiode viel op een moment dat Nederland gebukt ging onder gladheid en derhalve een optimaal droge weg niet voorhanden was. De tussensprint van 80 naar 120 km/h legt de CTX sneller af dan de normale 1.6 in de vierde versnelling doet. Ook het verbruik viel absoluut niet tegen. Met 1:12,1 ligt het op hetzelfde niveau als de handgeschakelde variant.
Natuurlijk biedt deze CTX-versie alle genoegens van de andere Escorts. Door de toepassing van twee soorten velours bekleding in de CLX-versie doet het inwendige van de Escort heel rijk aan. Zowel voor- als achterin is er ruimte genoeg. De inhoud van de kofferruimte komt goed overeen met het gemiddelde: twee grote, een middelmaatje en een kleine koffer.
De standaarduitrusting van de CLX is mooi compleet met onder andere een airbag, getint glas, in delen neerklapbare achterbankleuning, gekleurde bumpers, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en velours bekleding.
Ook in dynamisch opzicht laat de Escort zich van zijn beste kant zijn. Het bochtgedrag van de Ford voldoet aan alle verwachtingen en kent geen verrassende trekjes. Wie te hard door de bocht gaat, merkt dat de Ford desondanks mooi neutraal zijn weg vervolgt. Plotseling gas loslaten kan de Ford al evenmin van de wijs brengen. Prettige bijkomstigheid is dat de goede rij-eigenschappen niet ten koste gaan van het comfort.
De CTX-variant voegt meer aan de Escort toe dan alleen maar het gemak van het niet-hoeven-schakelen-en-koppelen. De auto wordt er ook nog eens heel aangenaam stil van. Voor zo"n 35 mille krijg je een fijne kilometervreter, die je haast schokvrij van A naar B brengt. In combinatie met alle goede eigenschappen van de jongste generatie Escort is deze auto zeer de moeite waard voor iemand die rijcomfort met een hoofdletter schrijft.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Escort 1.6i Business Edition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.424 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 134 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.136 mm / 1.685 mm / 1.346 mm |
Wielbasis | 2.523 mm |
Massa leeg | 1.090 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,9s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |