Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

UitvoeringEscort 1.6i Business Edition
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004

Tijdens mijn studie heb ik in een Ford Escort uit 1988 gereden. Een auto die zowel goedkoop in aanschaf als onderhoud was. Maar in de laatste maand van mijn studie werd hij afgekeurd, hij was van onder volledig doorgeroest.
Toen moest er een vervanger komen. Ik was aan het eind van mijn studie (juli 2004) en had nog niet erg veel gespaard, maar ik wilde wel een wat nieuwere en luxere/comfortabele auto. Merken als Volkswagen en Honda (Golf en Civic) vielen al snel af door de prijs / leeftijd/ aantal km/ uitrusting verhouding. Toen kwam ik toch weer bij Ford terecht, en wel bij een Ford Escort Business Edition uit 1997. Hij was iets duurder dan dat ik er in eerste instantie aan uit wilde geven (ik had 3000 euro en deze kostte 3700). Maar de auto zag er zo goed uit en was zo compleet dat ik er toch voor ben gegaan. Er zit airco in, electrische ramen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, alles in kleur gespoten, etc. Een Golf of Civic uit hetzelfde jaar met deze uitrusting is al gauw 1000-1500 euro duurder.

De motor is een 1.6 16v met 90 pk. Is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Snel is ie zeker niet, hoogstens pittig als je hem boven de 4000 toeren houdt. De 1.8 motor had wat dat betreft een betere keuze geweest.

Even alle plus en minpunten op een rij:

De pluspunten:
> Compleet uitgerust
> Prijs
> Redelijk comfortabel (vering, wegligging, stuurgedrag, geluidsniveau binnen)

De minpunten:
> Motor een tikkie te zwak voor gewicht auto
> Saai imago/uiterlijk
> Benzine gebruik valt erg tegen. Ik zit meestal tussen de 1 op 8 (binnen bebouwde kom)en 1 op 11 (snelweg).

Nog geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen de standaard zaken: de voorbanden vervangen, remschijven vervangen en een spoorstang links voor vervangen, want die kraakte nogal.

Wel zit er nog iets aan te komen. Rond het bevestigingspunt van de achter ruitenwisser op de kofferbak zitten roestplekjes. Ik heb gemerkt dat het er nu begint te lekken. Helemaal netjes maken kost helaas zo’n 200 Euro, maar dit moet wel gebeuren, want het wordt snel erger.

3,0