Ford Escort 1.6i CLX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6i CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds juni 2006 ben ik in het bezit van een Ford Escort 1.6i 16v CLX uit juni 1995 (laatste model dus).
Gekocht met 81.000 km (NAP), inmiddels bijna 113.000 km. De auto heeft nog nooit schade gehad.
Bevalt verder erg goed. Ik ben wel erg lang op zoek geweest naar een exemplaar zonder roest bij de wielkasten/dorpels. Hoewel ik auto’s in Brabant en nog verder van huis heb gezien, heb ik deze uiteindelijk bij een universele Bovag-garage in mijn woonplaats gekocht.
Qua rij-eigenschappen is dit echt een volwassen auto. Voelt een stuk steviger aan dan de Escort 1.4 mk5 uit 91 die ik hiervoor had. Mijn auto heeft stuurbekrachtiging, bestuurdersairbag en zgn. veiligheidspakket: 2e airbag en hoofdsteunen achter. Daarnaast centrale vergrendeling en handmatig schuif/kanteldak. Bovendien heeft mijn auto PATS: startblokkering met speciale sleutel.
Het interieur vertoont overigens nog geen slijtagesporen; de bekleding is nog prima.
De 1.6 16v motor is behoorlijk soepel, maar de auto is geen scheurijzer. De geluidsisolatie is top, bij 120/130 km kan je zonder stemverheffing een gesprek met elkaar voeren. De 5e versnelling is behoorlijk lang, maakt iets meer dan 3000 toeren bij 120. Ik ben er van de winter mee naar Zwitserland geweest voor de wintersport met 4 mensen en bagage, dat ging echt prima, heel comfortabel. Afgelopen zomer weer een retourtje Zwitserland zonder dat de auto een krimp gaf.
Over een weekje staat er weer een reisje Zwitserland op het programma.
De wegligging is goed, zij het dat het onderstel vooral op comfort is afgesteld. De auto duikt en rolt wel iets meer dan een moderne auto als de Golf V/Ford Focus.
Ik houd overigens wel gewoon het onderhoudsschema aan dat voor dit type is aangegeven.
Inmiddels heb ik wel al een keer nieuwe remschijven/blokken laten vervangen (gelijk met een grote beurt). Daarnaast zijn preventief de multiriem en distributieriem vervangen. Om verder roesten te voorkomen, heb ik 2 kleine driehoekige stukjes in de dorpels (achteraan bij de wielkasten) laten lassen; daar begon de auto te roesten. Ook de achterklep is een stuk in gelast: die begon te roesten onder het rubber. De achterklep is daarna gespoten. Ook zijn alle parkeerdeukjes in de flanken verwijderd, zodat de auto er weer als niew uitziet.
Op onderhoud bespaar ik niet, ik wil de auto zo mooi en goed mogelijk houden. De auto rijdt werkelijk nog als nieuw en de motor loopt heel mooi. De monteur die de laatst de apk voor me heeft gedaan was lyrisch over de auto; volgens hem rijdt hij perfect en ziet er voor zijn leeftijd netjes uit.
PROBLEMEN
De afgelopen 30.000 kilometer:
- remschijven en - blokken + olie verversen 375 euro
- thermostaat en koelvloeistof 65 euro
- distributieriem (Gates) + multiriem + laswerk dorpels + APK 200 euro
- ruitewissers Bosch 27 euro
- set pasvorm velours matten 47,50 euro
- uitdeuken kleine deukjes in flanken en herstel roestplekje achterklep (1000 euro)
- luchtfilter vervangen
- winterbanden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.