Ford Escort 1.6i Business Edition Cool (1998)

autoreview

Ford Escort 1.6i Business Edition Cool (1998)

Signalement

UitvoeringEscort 1.6i Business Edition Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Escort 1998 The best for last

  • 175.000 km

Ford Escort, een begrip net als de oa VW Golf, Porsche 911, Mitsubishi Colt en andere namen die 30 jaar of langer door autofabrikanten gebruikt worden / werden.
Mijn Escort is weliswaar minder bijzonder als het feit dat de naam lang wordt gebruikt en ik heb weinig rijervaring met vorige modellen als MK1 tm 6.

Ik mag toch aannemen dat het wel de meest moderne en beste Escort is. Er zit alles op wat een moderne auto behoort te hebben, ondanks dat de tand des tijds inmiddels de auto 12 jaar heeft gemaakt.

Deze auto is aangeschaft na een duidelijke vergelijking met mijn vorige auto. De Sunny van 1991 was weliswaar ook geen slechte auto, maar toen ze naast elkaar stonden was ik snel overtuigd.

Ze hebben beide een 1.6 motor, maar die van de Nissan was al een ton (km) verder, dus minder soepel en lustte ook wat meer olie dan gebruikelijk is. Het verschil is dat de Escort met 100 kilo meer gewicht minder snel optrekt. Dat is gelijk ook mijn grootste obstakel, soms zou je wat meer vermogen willen (eigenlijk altijd). Maar dat zou dan voor de volgende auto een eis zijn. Deze Escort was voor mij niet duur in aanschaf, dus daar houd je dan geen rekening mee.

Omdat de Escort luxe is uitgevoerd is het zeker niet een straf om te rijden. Daarbij komt dat de auto in werkelijke nieuwstaat is en de vorige eigenaar de weinige 171.000 km netjes haf afgestempeld in het boekje. Zodat je weet dat de auto 100 procent goed is.

Problemen als roest zijn optijd aangepakt en deze heeft dus geen roest. Daarbij komt dat ik 3 deurs zilvergrijze 1998 Escorts weinig op de weg zie rijden, de meeste zijn Clippers en dan in donkere kleuren.

Zelf ben ik er zuinig op en was hem wekelijks met de hand, zorg ik voor zorgvuldig uitgevoerde onderhoud en worden kosten nog moeite gespaard de auto netjes te houden.

Om de auto wat meer mijn smaak te geven, is de auto uitgevoerd met een dashboard, middenconsole en pookknop in de kleur van het exterieur. Tevens zijn originele Ford Rs sideskirts gemonteerd en rolt de auto nu op 16 inch velgen met Cmax wieldoppen.
Verder heeft de auto een achterbumperlip van een Cmax als steenslagbeschermer onder de voorbumper.
Verder plannen zijn minimaal, audioconfiguratie aanpassen om beter geluid te creeren. En eventueel een Bmw e46 m3 kofferbaklip, eentje die subtiel is.

Heb nu een beetje het idee, wat ik ook met de e30 had een jaar of wat geleden: een nieuwere auto hoeft niet perse beter te zijn dan een ouder model.
Toen ik de e30 had (wat ook een nette auto was), vond ik de e36 minder mooi en getuige de prijzen op MP zijn ze ook minder goed.
Dit geldt naar mijn mening ook voor mijn Escort in vergelijking met een Focus 1 van 1999. De meesten die je daarvan tegen komt staan op 2,5 ton (km) of meer en kosten qua grote beurt en onderhoud vele malen meer. Daarbij vind ik het design (in tegenstelling tot mijn eerdere mening) van de Focus 1 behoorlijk gedateerd ogen wegens de scherpe lijnen. Mijn Escort oogt minder hoekig en is 'easier on the eye'.

Kortom ben er zeer tevreden mee, en wat hierna komt tja...

Vind een Focus II wel erg mooi , en die zakt de laatste tijd ook behoorlijk in prijs dus wie weet. (dan wel wat meer vermogen aub)

Nog steeds tevreden

  • 185.000 km

Zo de Escort is 10.000 km verder na de vorige ervaring hier vermeld. Nog steeds bevalt de auto goed, ware het niet dat er toch wel weer het een en ander is veranderd of vervangen.

Er zit een nieuwe koppeling in, deze begon te slippen en dat is natuurlijk niet raadzaam als je op vakantie naar Duitse bergen wil. Op zich geen problemen gehad op vakantie, behalve de uitlaat die bij de middendemper een gat kreeg. Zal wel een combinatie van roest en lange snelwegrit geweest zijn. Voor een paar tientjes zat er na de vakantie een nieuwe middendemper op.

Technisch is de auto in uitstekende staat, wordt ook zeer goed onderhouden. Nieuw luchtfilter en olie en oliefilter en bougies zijn er laatst weer ingekomen. Binnenkort staan 2 nieuwe remschijven op het programma, omdat ze krom zijn. Merk je goed bij bijv. afremmen op afrit van snelweg.

Afgelopen mei is uitgebreide aanpak van roest uitgevoerd, door beide achterschermen deels uit te slijpen en voorzien van nieuw plaatwerk, strakmaken en zijn compleet opnieuw gespoten. Resultaat mag er zijn en kan met trots zeggen dat mijn Escort roestvrij is. Tevens is voorbumper met spoilerlip van Cmax opnieuw gespoten. Verder was spuiten niet nodig, aangezien auto goed in lak zit en regelmatig gepolijst wordt.


Momenteel rijd ik op weer op 16 inch stalen velgen met Cmax wieldoppen omdat ik de 17 inch velgen laat spuiten en wil sparen voor de winter.

Een paar kleine cosmetische ingrepen als donkere koplampen en mistlampen, andere grille, andere ruitenwissers zijn uitgevoerd.
Niets spannends, meer ter aanvulling van bestaande design.

Autoliefde roest wel.

  • 190.000 km

Na het aanpakken van beide kuipranden achter met beginnende roest (was er op tijd bij), dacht ik van roest af te zijn. Echter de roest kwam terug (mede door niet zorgvuldig herstel) en ook op andere plekken die ik niet had verwacht. Onder de pedalen eens de vloermatten en vloerbedekking losgehaald, grote gaten kwam ik tegen.
Dit is opnieuw professioneel weggeslepen en dichtgelast, echter het vertrouwen in de auto was weg. Motorisch en qua voorkomen nog steeds een zeldzaam mooie Escort, echter eenmaal roest en je komt er niet vanaf.
Na de laatste herstel auto netjes gemaakt en besloten auto weg te doen.
Na een aanrijding was de knoop snel doorgehakt en de nieuwe eigenaar was gevonden.

Ondanks dat ik bij Ford werkte besloten om toch weer een Ford te nemen.
Toch wat anders dan deze : Ford Mondeo St200.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens