Daihatsu Cuore XTi-12V (1999)
Kleintje van formaat?
Het belangrijkste verschil tussen de nieuwe en de oude Cuore zit hem in de afmetingen. In Japan is de breedtebeperking voor deze klasse verruimd en Daihatsu maakte daar dankbaar gebruik van door de Cuore acht centimeter breder te maken. In de lengte nam de 'dwerg' een decimeter toe. De wielbasis is nu 2,35 meter. Voorin gaat het allemaal best voor niet al te lange mensen en zowaar is er op de achterbank ook net voldoende ruimte om daar kortstondig volwassenen te 'parkeren'. De Cuore kan relatief veel bagage meenemen in de kofferbak. Verder kun je de ruimte nog uitbreiden door de gedeelde rugleuning van de achterbank neer te klappen.
Stoer smoeltje
De nieuwe Cuore heeft een pittig ogend snuitje gekregen. De koplampen zijn van het allernieuwste soort waarbij de reflector voor de volledige verstrooiing van het licht zorgt en het glas daardoor ribbelloos kan zijn. Natuurlijk staat het glas allemaal erg rechtop, maar dat is de enige mogelijkheid om binnen de bescheiden buitenafmetingen nog een flinke binnenruimte te cre'ren. De Cuore doet ook kwalitatief stukken volwassener aan dan zijn voorganger. Hij is leverbaar met drie of vijf portieren. De Cuore heeft een veel volwassener dashboard gekregen met standaard zelfs twee (!) airbags. De overzichtelijkheid is prima en op de bediening valt evenmin iets aan te merken. Er zijn ook lekker veel vakjes om klein grut in op te bergen, zelfs in het portier en naast de achterbank. Het meubilair van de Cuore zit goed. De stoelen hebben wat profiel en de bekleding is beschaafd.
Onder het kleine motorkapje vinden we een nieuwe driepitter met een inhoud van één liter. Twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder laten zien dat Daihatsu niet voor de simpelste weg heeft gekozen. Dezelfde krachtbron gebruiken de Japanners overigens ook in de Sirion. Hij levert een vermogen van 55 pk en een koppel van 88 Nm. Daarmee trekt hij in 13,7 seconden op van 0 naar 100 km/h. De inhaalsprint 80-120 duurt 14,0 respectievelijk 19,9 seconden in 4 en 5.
Daihatsu belooft heel mooie verbruikscijfers voor de Cuore: 1:20 moet 'ie gemiddeld kunnen halen. Dat kwam er dus bij ons niet uit. Toegegeven, we hebben flink doorgereden, omdat het gretige motortje daar alle aanleiding toe geeft. De Cuore is voor zo'n dreumes echt heel rap en dat geeft amusante, verbaasde blikken bij medeweggebruikers. Dan loopt het verbruik wel richting 1:13, maar ook als je het echt rustig aandoet, zit er niet meer in dan 1:17,5. Nee, die 1:20 lijkt ons echt te hoog gegrepen. Gemiddeld kwamen we uit op 1:14,4. Hij is er natuurlijk niet voor gemaakt, maar ook met dit ukkie hebben we flink wat bochtjes in rap tempo gerond. Dan blijkt de Cuore in krappe curves wat onrustig te liggen, al levert dat geen problemen op voor de koersvastheid. Verder heeft hij een veilig onderstuurkarakter en vertoont hij geen reactie op de oefening gas-los. De besturing is natuurlijk niet bekrachtigd, al kan Daihatsu tegen meerprijs wel een stuurhulpje leveren. Enkel bij parkeren moet je in de Cuore kracht zetten, maar verder is de besturing voldoende licht. Als het op krachtig remmen aankomt, kan de Cuore overtuigen, met name door zijn kortere remweg. Schakelen zou beter kunnen, evenals het veercomfort. De Daihatsu is wat springerig en zijn onderstel reageert ook met veel kabaal op sommige verkeersdrempels.
Van een autootje in deze klasse mag je geen ellenlange uitrustingslijst verwachten. Elektrische handigheidjes zijn alleen maar op de duurste RTi te kiezen. Daihatsu scoort natuurlijk wel met de twee airbags die op alle modellen standaard zijn. Verder meldt men trots dat er hoofdsteunen aan de rugleuning van de achterbank zijn gebouwd. Wat ons betreft vallen die uitstulpingen niet onder de noemer hoofdsteun, want ze bieden geen enkele bescherming.
Met de Cuore heeft Daihatsu er een gedegen concurrent bij in deze klasse. De auto is solide, kwalitatief goed en heeft een heel gretig motortje dat zorgt voor onverwacht extra rijplezier. Daihatsu zou nog wel eens naar de fijnafstemming van het onderstel mogen kijken om hem nog wat lekkerder door de bocht te laten gaan en een beter comfort te bieden.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Cuore XTi-12V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 989 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 55 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 88 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.410 mm / 1.475 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.345 mm |
Massa leeg | 695 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 250 kg |
Banden | 155/65SR13Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 19,9 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.