Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige (2001)
Een kwestie van inhoud
Waarom koop je een stationwagon? Bijvoorbeeld omdat hij handig van pas kan komen bij een kleine verhuizing. Ook kun je makkelijk allerlei spullen meenemen voor gezin of vrije-tijdsbesteding. In plaats van een werkpaard is de stationwagon een carrosserievariant met een jeugdige en dynamische uitstraling geworden. Alleen dat al zou een reden kunnen zijn om voor een station, combi of break te kiezen. Maar de multifunctionaliteit van deze carrosserievariant speelt toch op z"n minst een bijrol. En omdat de stationwagon juist door z"n extra ruimte verschilt van bijvoorbeeld een hatchback of een sedan hebben we onze testkandidaat op dit punt extra goed bekeken.
Om te beginnen is er natuurlijk de vraag: op wat voor manieren kun je de ruimte in het interieur indelen? In de Citro"n Xsara Break vinden we een in ongelijke delen wegklapbare achterbank. Handig detail: je hoeft daarbij de hoofdsteunen niet te verwijderen. Als ze in hun laagste stand staan, zitten ze niet in de weg wanneer de rugleuning voorover wordt geklapt. Handig. Handig is ook dat de neergeklapte leuning een keurig vlakke laadvloer oplevert. En de Break heeft nog meer gunstige eigenschappen. Zo kun je de spullen die je mee wilt nemen makkelijk naar binnen schuiven. Het maar vier centimeter hoge richeltje waar ze overheen moeten, vormt nauwelijks een obstakel. Prettig is verder dat de achterklep flink ver omhoog kan, waardoor mensen van ruim 1,80 meter lang er onder kunnen staan.
Kratten stapelen
Met de achterbank in z"n gewone positie meet de laadruimte 517 liter, en met alles neergeklapt groeit hij tot 1412 liter. We probeerden deze keer ook eens wat anders dan onze gebruikelijke koffertest. We keken hoeveel frisdrankkratten we achterin kregen; eerst alleen achter de achterbank en opgestapeld tot het plafond. Daarna met de achterbank neergeklapt. Dat leverde het volgende resultaat op. Achter de achterbank konden we elf kratten kwijt, achter de voorstoelen waren dat er 21.
We hebben nu wel lang genoeg rondgehangen in de bagageruimte. Laten we nu eens voorin kijken. Citroën voert het dashboard van de Xsara uit in één donkere tint. Er is een duidelijke afscheiding tussen het bestuurdersdeel en het deel voor de bijrijder, want het instrumentenpaneel en de middenconsole vormen samen een soort van cockpit. Voor het zitmeubilair is het Franse concept gevolgd, met aardige ruime zetels, die comfortabel zijn maar niet week en goede steun opzij geven. Aan boord van de Xsara Break heb je behoorlijk ruime portiervakken, een klein vak in de middenconsole en een bescheiden opbergruimte met klep in de middenarmsteun. We hebben al heel wat achter de voorstoelen rondgekeken. Maar dat was met de achterbank neergeklapt.u kijken we nog eens hoe het daar is met de bank in z"n gewone stand en je achterin kunt zitten. De Xsara biedt daar een redelijke beenruimte en voldoende ruimte tussen kruin en autohemel. De achterportieren hebben behoorlijke vakken. Citroën levert de Break met achter drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels.
De viercilinder diesel van de Citroën Xsara Break 2.0 HDI levert 66 kW/90 pk en 205 Nm. Daarmee haalt hij een top van 181 km/h en trekt hij in 13,8 seconden op van 0 naar 100 km/h. Citroën geeft voor de Xsara Break 2.0 HDi 90 pk een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per honderd kilometer op. Natuurlijk hielden we ook netjes bij hoeveel diesel we tijdens de testperiode moesten tanken. Dat leverde wel wat minder voordelige cijfers op. Hij bleek in doorsnee 6,2 l/100 km te verstoken. De Xsara geeft het gevoel heel solide op de weg te liggen. Comfortabel is hij ook; zoals je dat van een Citroën mag verwachten. En de bekrachtigde besturing assisteert zeker niet te veel. Ook dat draagt bij aan een heel degelijk rijgevoel. Het schakelwerk blijft daarbij niet achter. De pook gaat niet heel soepel, maar wel zeker door het schakelpatroon. En hoe zit het met het geluid bij deze diesel? De motor, met brandstofinspuiting via common rail vestigt bij het optrekken wel de aandacht op zich. Maar als er met gelijkmatig snelwegtempo wordt gereden klinkt hij niet opdringerig. Al met al kan de Citroën Xsara Break ons best bekoren.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.255 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.369 mm / 1.705 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.249 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 645 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 14,2 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 144 g/km |
Lees ook
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.