AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Xsara Break
3

autoreview

Citroën Xsara Break 1.6i 16V Comfort (2003)

Gijs uit Amsterdam
  • Gijs uit Amsterdam18
  • Review
24 maart 2013 om 23:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i 16V Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf111.500 km
KM-stand laatst198.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grote beurt gehad

  • 112.500 km
  • 24 maart 2013

Na jaren lease-rijden heb ik i.v.m. een andere baan een auto aangeschaft om privé mee te rijden. Eigenlijk ging de voorkeur uit naar een Opel Astra station (2001-2004), maar na een proefrit viel die toch wat tegen. Toen kwam de Citroën Xsara break in beeld. Zuiniger qua verbruik en ook wat comfortabeler. Uit diverse reviews kreeg ik bovendien de indruk dat dit ook een behoorlijk degelijke auto is. Vanwege de nuttige info in veel reviews zelf ook maar even een autoreview gestart.

De auto gekocht vanwege de goede staat van interieur en exterieur en hij stond te koop niet al te ver weg van waar ik woon. De onderhoudsgeschiedenis vertoonde wel wat gaten, maar het leek er wel goed uit te zien. Laatste onderhoud was (nog) niet gedaan.

Al bij aanschaf vier nieuwe banden voor de helft van de prijs erbij geregeld i.v.m. droogtescheuren in de bestaande banden (kosten: 250 euro). Inmiddels ook de grote beurt laten doen voor 363 euro (filters, motorolie, remolie, wisserbladen). Die wisserbladen waren naar mijn smaak niet echt nodig (kosten ca. 60 euro).

De auto rijdt als een zonnetje, zit comfortabel en ik verbruik gemiddeld 1:16. Het is heerlijk cruisen op de cruise control en ik ga hopelijk nog vele kilometers met deze auto maken.

Zuinig!

  • 116.205 km
  • 12 mei 2013

De eerste ca. 4.000 kilometer sinds de aanschaf zit er op. Dat ging allemaal probleemloos. Vooral opvallend vond ik het zeer gunstige brandstofverbruik: 1 liter op 16,67 km over meerdere weken tijd gemeten! Door de verbruiksmeter in de radiodisplay wordt het ook wel een leuk spelletje om zo zuinig mogelijk te rijden.

Kleine beurt en APK

  • 130.075 km
  • 9 februari 2014

Inmiddels heb ik een jaar ervaring met de Xsara Break. Meest opvallend blijft voor mij toch het gunstige verbruik van 1 liter op 16,7 kilometer en dat voor een benzine-auto. Ik rij overigens zelden harder dan 110, dat helpt natuurlijk bij het gunstige verbruik. Verder ben ik nog steeds tevreden over het comfort. We zijn een jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Dat is toch wel erg prettig.

De kleine beurt en APK leverde geen bijzonderheden op. De remblokken achter moesten wel vervangen worden. Totale kosten van de kleine beurt, APK en vervangen van de achterste remblokken: 341 euro. Verder heb ik ook nog beide koplampen afgelopen jaar moeten vervangen: 10 euro per stuk.

Aandachtspuntje voor komend jaar is wellicht de radiateur, die in een minder goede conditie is. Misschien ga ik die zelf nog een keer vervangen door een sloop-auto-radiateur.

Doorgerotte uitlaatpijp

  • 138.475 km
  • 20 juni 2014

In mei op vakantie geweest naar Oostenrijk en bij aankomst kwam er een rammelend geluid onder de auto vandaan. Ook was te horen dat er een lek in het uitlaatsysteem zat door de diepe bromtonen. Ik kon helaas niet ontdekken wat er precies mis was, dus ik ben ook maar zo teruggereden. Ik was nog geen 100 km op weg terug naar Nederland toen er een luid schrapend geluid onder de auto vandaan kwam: de uitlaat lag half op de weg! Balen, maar gelukkig snel kunnen fixen door 'm tijdelijk aan de achteras te hangen met een ijzerdraad. Eenmaal thuis kon hij gelukkig voor een paar tientjes gelast worden.

Onderhoud en APK

  • 149.570 km
  • 26 januari 2015

De Xsara blijft maar gaan!

Dit keer zelf de onderhoudsbeurt uitgevoerd, o.a. bestaande uit:
- olie en oliefilter vervangen.
- radiateur (een nieuwe en dus geen gebruikte zoals in het voorgaande genoemd) en koelvloeistof vervangen; deze was al langer een aandachtspunt vanwege de vele witte 'zweet'-aanslag aan de onderkant van de radiateur.
- uitlaatdeel vervangen (de aansluiting bleek na het lassen niet goed genoeg te zijn vastgedraaid waardoor er een lek was). Dit punt had ik achteraf gezien ook alleen met een nieuwe krappere uitlaatklem op kunnen lossen.

Kosten van alle onderdelen ca. 250 euro. Woensdag nog de APK, benieuwd of daar nog aandachtspunten uitkomen . . .

Kilometervreter

  • 167.250 km
  • 27 januari 2016

Vorig jaar bij de APK moest de handremkabel vervangen worden en zijn nieuwe remblokken voor geplaatst.

Dit jaar weer het onderhoud zelf gedaan: olie en oliefilter, interieur-/pollenfilter, luchtfilter. Bougies en benzinefilter moet ik nog doen, maar de spullen liggen al klaar. Totale kosten materialen was 144 euro. Ook de accu moest ik trouwens recent vervangen, duur grapje (80 euro voor een 55 Ah accu), maar anders kom je nergens.

De APK verliep probleemloos (paar tientjes), dus we kunnen weer lekker op pad met de Xsara! :-)

Wel merk ik af en toe wat van de bekabeling die minder is. Met name bij de bijrijdersportier wil de automatische vergrendeling nog wel eens ingeschakeld worden door een kabelbreukje o.i.d.

Volgend jaar is de distributieriem waarschijnlijk aan de beurt, als ik evenveel blijf rijden als afgelopen jaren. Interessante klus!

Op naar de 200.000 km!

Distributieriem vervangen en APK

  • 183.245 km
  • 22 januari 2017

Weer een jaartje verder en tijd voor vervanging distributieriem. Met een bevriende monteur dit klusje zelf uitgevoerd. Erg leuk en een beetje spannend, maar achteraf viel de complexiteit van deze klus me reuze mee. Kosten: 250 euro voor de nieuwe onderdelen en 50 euro voor de huur van garage en gereedschap.

Wat verder opviel waren de nog goede banden. Ik rij met Vredenstein banden. Op de voorbanden zat nog 3 mm profiel zat en achter nog veel meer. Daarom de achterbanden naar voren gezet, voor nog vele kilometers rijplezier. Ondertussen gaan deze vier banden al 4 jaar mee en 72.000 km. Ook de remblokken waren nog prima, dus dat was prettig.

29 januari 2017: zelf de olie, oliefilter en benzinefilter vervangen (die laatste was blijven liggen bij het onderhoud van vorig jaar). Kosten: olie en filter ca. 50 euro, brughuur 12 euro. Nog geen uurtje werk bij elkaar, dus dat was mooi. Verder ook grondige poetsbeurt en nu alleen nog de APK. De APK staat a.s. woensdag op het programma. Wat overigens wel een irritant probleempje is bij mijn auto is de slechte bekabeling en de diverse kortsluitinkjes, waarvan de centrale vergrendeling bij de bijrijdersdeur af en toe kuren vertoont. Dan sluit je 'm af, maar springt ie door een kabelbreuk(je) weer open. Misschien ook iets om nog een keer aan te pakken. Het lijkt alsof het euvel zich steeds vaker begint voor te doen.

8 februari 2017: update! De auto is door de APK, wel met een reparatiepunt. De einddemper was doorgerot en viel niet dicht te smeren of te lassen. Slecht spul dat after market gebeuren, want de einddemper was pas 2 jaar oud! Maar oké, na de vervanging werd de auto goedgekeurd en kan ik er weer vele kilometers tegenaan. Kosten van keuring, uitlaat en arbeidsloon: 160 euro.

Benzinetoevoerproblemen enzo

  • 195.050 km
  • 11 december 2017

In september 2017 had de Xsara een doorgerotte middenpijp en een gebroken veer bij het voorwiel (kosten ca. 200 euro voor laswerk uitlaat en veer vervangen). Helaas deed zich deze maand een nieuw probleem voor: een kapotte benzinepomp en/of benzinetoevoersensor. Na nogmaals 200 euro reed de Xsara weer als een zonnetje, maar het moet natuurlijk geen geldslurpend monster worden. Begin februari de APK, we zullen zien wat daar uit gaat komen.

APK en remschijven achter

  • 198.200 km
  • 12 februari 2018

Bij de APK weinig bijzonderheden, alleen verroeste achterste remschijven, dus nieuwe schijven en blokken achter laten monteren. Kosten 350 euro. Daarmee kan ik hpelijk weer een jaar vooruit.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Break 1.6i 16V Différence

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence

    • 2003
    • 243.393 km

    € 950

    1.4i Ligne Pr. Kan direct mee. APK 2-2022

    Citroën Xsara 1.4i Ligne Pr. Kan direct mee. APK 2-2022

    • 2001
    • 158.147 km

    € 1.200

    1.8i Ligne Prestige | Automaat | Orgineel NL | Elektrische Ramen | Airco | Staat in de Krim

    Citroën Xsara 1.8i Ligne Prestige | Automaat | Orgineel NL | Elektrische Ramen | Airco | Staat in de Krim

    • 1998
    • 205.914 km

    € 1.500

Meer Citroën Xsara occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara specificaties
  • Citroën Xsara occasions
  • Citroën Xsara video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara tests
  • Citroën Xsara gebruikersreviews
  • Citroën Xsara index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
 

Citroën Xsara reviews

  • Review
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige...

    2
    • 29 november 2015
  • Review
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive (2003)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive...

    4
    • 14 augustus 2015
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2003)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige...

    • 5 augustus 2014
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Comfort (2003)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Comfort (2003)

    3
    • 24 maart 2013
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige...

    • 11 juni 2011
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige...

    8
    • 3 maart 2010
meer reviews
Rij-impressie - Citroën ë-C4

Rij-impressie - Citroën ë-C4

Na twee jaar afwezigheid heeft Citroën weer een C4 in het gamma. Die is niet alleen met een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    • 19 augustus 2019
  • Review
    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    2
    • 20 juli 2019
  • Review
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Review
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën Xsara

    Facelift Friday: Citroën Xsara

    56
    • 17 juni 2016
  • Review
    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige...

    2
    • 29 november 2015
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep