Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2003)

autoreview

Citroen Xsara Break
Citroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara - interieurCitroen Xsara - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroën Xsara Break 1.6i

  • 155.000 km

Aangeschaft bij 95000 km, had deze Xsara wel wat achterstallig onderhoud dat op mijn conto kwam. Het zou niet eerlijk zijn om het de auto aan te rekenen, maar na meerdere Franse auto's kan ik toch wel zeggen dat het geen Japanse kwaliteit is, al start hij altijd en hebben we slechts 1 keer "pech" gehad, toen de uitlaat onder de auto vandaan kwam.

Wat is er gedaan in de jaren na aankoop?

Uitlaat, distributie, schijven en remblokken voor, nieuwe banden, een goede radio en betere speakers en verder alleen de APK keuringen en af en toe een beurtje. Geen gekke dingen dus.

Verder is het een fijne, comfortabele auto, ondanks de 17" wielen met 205/40 banden, die ik inmiddels heb vervangen voor hogere banden op stalen velgen. Dit rijdt comfortabeler en een racewagen wordt het natuurlijk nooit.

Verder is het een ruime auto, met voldoende beenruimte, een flinke laadruimte met lage tildrempel en de nodige luxe als airco, electrische ramen en spiegels en wat andere zaken.

Voor de prestaties koop je geen Xsara, maar met 109 paarden op een gewicht van 1100 kilogram is het ook niet echt behelpen. Ook schakelen gaat prima, zolang je niet achteruit wilt, want die heeft soms een extra intrappen van het koppelingspedaal nodig.

Het benzineverbruik schommelt tussen de 1:15 en 1:16, wat niet onaardig is voor een auto met deze ruimte, dit gewicht en een 'ouderwetse' motor. Samen met de wegenbelasting á 133,- per kwartaal en de verzekering van nog geen 25,- per maand, ben ik van mening dat Xsara rijden niet al te duur is.

Er staat nu ruim 155000 op de teller en sinds een aantal maanden was er op de achtergrond een mechanisch rateltje te horen dat steeds luider naar voren is gekomen. Volgens mijn garagist een kapot lager in de versnellingsbak. Reparatie vind ik te duur en voor het plaatsen van een ruilbak (225,- op Marktplaats) ben ik wellicht niet handig genoeg en de auto mag goedkoop naar een nieuwe eigenaar, want nu ik 3 kinderen te vervoeren heb en binnenkort richting Italië wil, heb ik een Ford S-Max gekocht.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens