Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Citroën Xsara Break 1.6i
- 155.000 km
Aangeschaft bij 95000 km, had deze Xsara wel wat achterstallig onderhoud dat op mijn conto kwam. Het zou niet eerlijk zijn om het de auto aan te rekenen, maar na meerdere Franse auto's kan ik toch wel zeggen dat het geen Japanse kwaliteit is, al start hij altijd en hebben we slechts 1 keer "pech" gehad, toen de uitlaat onder de auto vandaan kwam.
Wat is er gedaan in de jaren na aankoop?
Uitlaat, distributie, schijven en remblokken voor, nieuwe banden, een goede radio en betere speakers en verder alleen de APK keuringen en af en toe een beurtje. Geen gekke dingen dus.
Verder is het een fijne, comfortabele auto, ondanks de 17" wielen met 205/40 banden, die ik inmiddels heb vervangen voor hogere banden op stalen velgen. Dit rijdt comfortabeler en een racewagen wordt het natuurlijk nooit.
Verder is het een ruime auto, met voldoende beenruimte, een flinke laadruimte met lage tildrempel en de nodige luxe als airco, electrische ramen en spiegels en wat andere zaken.
Voor de prestaties koop je geen Xsara, maar met 109 paarden op een gewicht van 1100 kilogram is het ook niet echt behelpen. Ook schakelen gaat prima, zolang je niet achteruit wilt, want die heeft soms een extra intrappen van het koppelingspedaal nodig.
Het benzineverbruik schommelt tussen de 1:15 en 1:16, wat niet onaardig is voor een auto met deze ruimte, dit gewicht en een 'ouderwetse' motor. Samen met de wegenbelasting á 133,- per kwartaal en de verzekering van nog geen 25,- per maand, ben ik van mening dat Xsara rijden niet al te duur is.
Er staat nu ruim 155000 op de teller en sinds een aantal maanden was er op de achtergrond een mechanisch rateltje te horen dat steeds luider naar voren is gekomen. Volgens mijn garagist een kapot lager in de versnellingsbak. Reparatie vind ik te duur en voor het plaatsen van een ruilbak (225,- op Marktplaats) ben ik wellicht niet handig genoeg en de auto mag goedkoop naar een nieuwe eigenaar, want nu ik 3 kinderen te vervoeren heb en binnenkort richting Italië wil, heb ik een Ford S-Max gekocht.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige (2001)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije

Citroën ID (1966) - In het Wild

Nieuwe CEO voor Citroën

Lezersreacties (0)
Reageren