en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het centrale scherm voor de bediening van uiteenlopende systemen rukt op in autoland. Dashboards zien er steeds strakker uit en de knoppenbrij is op zijn retour. Maar wordt de bediening er ook logischer door? We duiken in zes auto’s van verschillende merken om dat uit te zoeken. Specialisten op het gebied van digitale innovatie en moderne interfaces geven hun mening.
Om dieper op de materie in te gaan, roept AutoWeek de hulp in van Hike One, met hun initiatief CAR UI. Het bedrijf heeft meer dan zestig digitale design-specialisten in dienst, die ontwerpen maken voor alles waar een scherm op zit en waarbij sprake is van interactie met een gebruiker. Het zijn weliswaar geen specialisten op autogebied, maar de afgelopen drie jaar hebben we vaker met hen naar de gebruiksvriendelijkheid van interfaces in auto’s gekeken. “Voor autofabrikanten is dit soort interfaces nieuw”, vertelt Hylke van Maaren, design director bij de in Amsterdam gevestigde onderneming. “Wij hebben sinds 2008 ervaring in het ontwerpen van digitale producten en diensten voor veel verschillende klanten en voor allerhande type schermen. Bij deze test kijken we naar de gebruikerservaring vanuit de ogen van de bestuurder. Hoe ervaart een automobilist de bediening? We onderzoeken of de gebruiker een fijne interactie heeft met een apparaat en een goed gevoel overhoudt aan een merk. Waar wij op letten, is of de interface intuïtief werkt, of er gebruik wordt gemaakt van logische patronen, of de interface past bij het merk én bij het huidige tijdsbeeld.”
WELKE AUTO’S GETEST?
We hebben nieuwe modellen uit verschillende prijsklassen en segmenten gekozen. We trappen af met een Dacia Duster, de populaire SUV van het budgetmerk van Renault. De laatste tijd zien we technieken van het moederconcern sneller doorstromen naar Dacia. Een scherm met touchscreenbediening is daarvan een voorbeeld. Bij Ford hebben we een Focus geleend. Het nieuwste model van het concern beschikt natuurlijk over de beste bedieningsinterface die het merk heeft te bieden. Peugeot werkt al langer met vrij grote schermen, zo heeft de inmiddels zeven jaar oude 208 al zo’n bedieningsmogelijkheid aan boord, gaat de 308 eind 2013 alweer een stapje verder en zit in de 3008 een van de meest recente systemen van het Franse merk. Vandaar een optreden van deze SUV in de test.
Veel is er vorig jaar geschreven over het MBUX-bedieningssysteem van Mercedes-Benz, dat debuteert in de A-klasse. Dat mag in onze A 200-duurtester laten zien hoe geavanceerd het is. Dergelijke techniek zit bijvoorbeeld ook in de kersverse GLE- klasse. In de hogere prijsregionen worden de fraaiste interieurdetails ingezet om welgestelde berijders in de watten te leggen. Een fraai voorbeeld daarvan is het interieur van de Range Rover Velar, dat indruk maakt met zijn vele touchscreens. De duurste auto in deze bedieningstest komt uit Duitsland. In het topmodel A8 debuteert de nieuwe interface, waarmee het merk na vele jaren afscheid neemt van de MMI-bedieningsknop. Of dat slim is, zoeken de mannen van Hike One uit in een Audi A8 Lang 50 TDI.
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.