Wordt deze kleine elektrische auto ook weer razend populair?

Nieuwe Hongguang Mini EV!

Wuling Hongguang Mini EV

Maak kennis met een kleine Chinese elektrische stadsauto die je direct weer kunt vergeten, maar die zich mogelijk toch langer nestelt in een hoekje van je autobrein. Dit is de nieuwe Wuling Hongguang Mini EV. Waarom we daar aandacht aan schenken? De uitgaande Hongguang Mini EV was in thuisland China niet aan te slepen!

Zo'n vierenhalf jaar geleden schreven we voor het eerst over de Hongguang Mini EV van Wuling. Die kleine elektrische stadsauto is de boeken in gegaan als de best verkochte Chinese elektrische auto ooit. Het wagentje is zo'n 3 meter lang, heeft een wielbasis van 1,94 meter en is in 20 pk, 27 pk en 41 pk sterke versies op de Chinese markt verschenen. Van 2020 toe en met 2023 verkocht Wuling er maar liefst 1,15 miljoen stuks van.

Het succes van de Hongguang Mini EV bewoog Wuling – een samenwerkingsverband tussen onder meer SAIC en General Motors – ertoe om er zelfs een cabriolet van te introduceren. Ruim een jaar geleden konden we je de meer afgeronde gefacelifte versie van de Hongguang Mini EV laten zien. In de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie hebben we nu de eerste afbeeldingen van zijn opvolger op weten te duiken.

De nieuwe Hongguang Mini EV is nóg ronder vormgegeven dan de genoemde gefacelifte versie van het origineel. Met zijn nieuwe en vooral aaibare uiterlijk sluit de nieuwe stadsrakker in elk geval goed aan bij recente Wulings als deze Bingo. Bij zijn aanstaande generatiewissel groeit de Hongguang Mini EV een maatje. De driedeursversie meet 3,26 meter in de lengte, is 1,51 meter breed, 1,58 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,19 meter. Uitgebreide technische gegevens hebben we nog niet, al kunnen we wel melden dat hij in elk geval weer beschikbaar komt met een 41 pk sterk elektromotortje en dat zijn topsnelheid 100 km/h bedraagt.

Hoewel de uitgaande Wuling Hongguang Mini EV er enkel als driedeurs (en cabriolet) was, vermelden we hierboven bewust 'driedeurs' bij de afmetingen. Wuling heeft namelijk voor het eerst ook een vijfdeursversie van de Mini EV in het vat zitten. Ook daarvan hebben we de eerste foto's en de eerste getallen. Wat blijkt? Die is exact net zo lang als de driezitter, al is hij met een wagengewicht van 1.100 kilo wel tien procent zwaarder.

De Hongguang Mini EV – die ook in Turkije (als SGMW Mini EV), in Vietnam (als Rainwoll RW10) en in Litouwen (als Freze Nikrob) wordt verkocht – heeft nog twee kleinere modellen onder zich: de Air EV en de Nano EV. Ook andere Chinese fabrikanten hebben 'Mini EV'-achtige wagentjes in het aanbod. Zo verkoopt Dongfeng deze Fengguang Mini EV, verkoopt Chery deze QQ Ice Cream (echt!) en verkoopt Geely in China deze Geometry M2. Dan hebben we nog Baojun, een joint-venture tussen SAIC Motor, General Motors en Wuling. Dat verkoopt onder meer de Kiwi en de Yep en had eerder de E100 en E200 op de menukaart staan.

De uitgaande Hongguang Mini EV heeft momenteel een vanafprijs van omgerekend €4.150. De nieuwe zal naar verwachting in hetzelfde prijssegment opereren.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.