Volkswagen ID7, BMW 5-serie en zes andere nieuwkomers halen NCAP-topscore

'Kona-resultaten teleurstellend'

Euro NCAP
Euro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAPEuro NCAP

Euro NCAP heeft weer een reeks nieuwe modellen aan zijn veiligheidsproeven onderworpen. Het heeft maar liefst elf jonge modellen professioneel aan gort gereden. Het resultaat: een enorme sterrenregen waarbij het veiligheidsinstituut 52 sterren uitdeelde. Wie snel kan rekenen weet dus direct dat lang niet elke nieuwkomer met de maximaal haalbare score van vijf sterren huiswaarts keerde.

Euro NCAP sluit 2023 af met een fikse klapper. Een elfvoudige klapper, om precies te zijn. In de laatste reeks resultaten van zijn uitgebreide veiligheidsproeven heeft de Europese tak van Global NCAP namelijk elf voornamelijk piepjonge automodellen aan bonken gereden. Van de elf modellen die het meermaals moesten ontgelden, keren er acht huiswaarts met de maximaal haalbare score van vijf sterren.

De Volkswagen ID7, de nieuwe BMW 5-serie, de Mercedes-Benz EQE SUV, de BYD Tang en Seal U, de Kia EV9, de Xpeng G9 én de Smart #3 noteren stuk voor stuk vijf NCAP-sterren achter hun naam. De Honda ZR-V (de lichtste van het elftal), de Hyundai Kona en de Vietnamese Vinfast VF8 werden met vier sterren beoordeeld. Euro NCAP noemt het resultaat van de Hyundai Kona teleurstellend. Het had namelijk weinig gescheeld of de Kona kreeg een beoordeling van drie sterren.

Euro NCAP maakt zich zorgen om het toenemende wagengewicht van moderne auto's. Van de elf geteste nieuwkomers legden slechts drie auto's minder dan 2 ton in de schaal. "Jarenlang werd Euro NCAP als aanjager gezien van het toenemende gewicht van nieuwe auto's. Men zei dat de nieuwe voor hoge scores benodigde veiligheidssystemen auto's veel zwaarder maakten. Dat is nooit het geval geweest. De gewichtstoename die we nu zien, heeft al helemaal niets met veiligheidssystemen of -eisen te maken", aldus Michiel van Ratingen, Secretaris Generaal van Euro NCAP in een begeleidend schrijven. "Deze gewichtstoename valt volledig toe te schrijven aan de voorkeur van de consument voor grote elektrische auto's én aan elektrificatie. Fabrikanten geven EV's grote accupakketten in de hoop om range anxiety weg te nemen." Volgens Van Ratingen brengen zware nieuwe auto's grote gevaren met zich mee voor kleine of lichtere auto's mochten deze op elkaar botsen.

Kijk voor fascinerende videobeelden van kreukelend plaatwerk en klappende plofzakken vooral onderstaande video waarin een Volkswagen ID7 het moet ontgelden:

Video

PRIVATE LEASE Kia EV9

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.