Dubbel AMG-geweld: Mercedes-AMG GLC 43 en 63

Tweemaal met heftige viercilinder

Spyshots Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
Spyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 43 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4MaticSpyshots Mercedes-AMG GLC 63 4Matic

Mercedes-Benz heeft een nieuwe generatie GLC in de ontwikkelingskamers staan. De SUV die je kunt zien als Mercedes' tegenspeler van auto's als de Audi Q5, BMW X3 en Lexus NX. Die wordt leverbaar met een heel arsenaal aan aandrijflijnen en daar zitten natuurlijk ook heftige AMG-versies bij. Vandaag kunnen we je niet alleen de Mercedes-AMG GLC 43, maar ook zijn machtige 63-broer laten zien.

De in 2015 als opvolger van de GLK gepresenteerde GLC draait inmiddels zo'n zes jaar mee en dat betekent dat Stuttgart al lang en breed werkt aan een nieuwe generatie van de SUV. De C-klasse waarmee de GLC in feite zijn techniek deelt, is immers ook al vervangen door een compleet nieuw model. De nieuwe GLC blijft wat concept betreft trouw aan wat je van het model gewend bent en dat betekent dat er naast benzine- en dieselvarianten ook plug-in hybrides én sportieve AMG-versies komen. Op deze nieuwe spionagefoto's is niet alleen de heftige Mercedes-AMG GLC 63 te zien, maar ook subtopper 43 AMG.

Spyshots Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Hoewel de AMG-receptuur een bekende is, veranderen de ingrediënten. Zowel de 43 AMG als 63 AMG krijgt namelijk heftige viercilinders onder de kap. Dat betekent dat de nieuwe 43 AMG-versie twee cilinders verliest ten opzichte van het huidige model en dat de nieuwe Mercedes-AMG GLC het zelfs met vier cilinders minder moet doen dan zijn voorganger. De actuele GLC 63 AMG heeft namelijk een machtige geblazen 4.0 V8, maar die keert net als de zescilinder van de 43 AMG dus niet terug in de nieuwe GLC.

Spyshots Mercedes-AMG GLC 63 4Matic

Mercedes-AMG GLC 63 4Matic

De ingepakte GLC met aan elke kant van de achterbumper twee ronde uitlaatpijpen, is de 43 AMG-variant. De heftigere 63-versie verraadt zijn identiteit met zijn twee sets van meer vierkante uitlaateindstukken. Daar komt bij dat de 63-variant nadrukkelijk dikker is uitgevoerd, compleet met grotere wielen, heftigere remmerij en een aangezet uiterlijk.

Of de nieuwe GLC 63 AMG met zijn viercilinder de 476 pk van de 4.0 V8 van het uitgaande model kan benaderen of overtreffen? Zeker, maar niet zonder elektrohulp. Net als in de nog te introduceren AMG-versies van de nieuwe C-klasse worden de viercilinders namelijk zeer waarschijnlijk bijgestaan door een elektromotor. Tijdens de IAA van München liet Mercedes-AMG met de GT 4-Door 63 E Performance namelijk al een plug-in hybride AMG-knaller zien. Eerder gaf Mercedes-AMG al aan wat het op elektro- en plug-ingebied van plan is. Ongetwijfeld beleven de AMG-varianten van de GLC later hun publieksdebuut dan de reguliere uitvoeringen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.