Blik to the Future: Skoda Enyaq

De pionier

Skoda Enyaq render vooruitblik Blik to the Future
Skoda Enyaq render vooruitblik Blik to the FutureSkoda Enyaq teaserSpyshots Skoda EnyaqSpyshots Skoda EnyaqSpyshots Skoda EnyaqSkoda EnyaqSkoda Vision iVSkoda Vision iVSkoda Vision iV concept-carSkoda Vision iV concept-car
AutoWeek 14 2020
AutoWeek 14 2020

Je leest het in AutoWeek 14 2020

De Volkswagen Group begint het nieuwe decennium met een flink offensief van volledig elektrische auto’s. De ID.3 trapt af bij Volkswagen zelf, voor Skoda mag de Enyaq het spits afbijten. Deze SUV heeft een flinke taak op zijn schouders: Skoda op de kaart zetten als aantrekkelijk merk voor diegenen die elektrisch willen rijden.

Terwijl het voor Volkswagen dit jaar allemaal begint met de ID.3 – een auto van Golf-formaat – wordt Skoda’s eerste volledig als EV ontwikkelde auto een SUV. Eén belangrijke overeenkomst tussen de twee is het MEB-platform. Op die modulaire basis verschijnen de komende jaren verschillende volledig elektrische modellen van de Volkswagen Group. De Skoda Enyaq krijgt zodoende in de loop der tijd gezelschap van meerdere elektrische modellen in de Skoda-showroom, maar zal altijd de pionier van Skoda blijven. De Enyaq leidt de weg naar een waarschijnlijk volledig elektrische toekomst voor het Tsjechische merk.
Uiteraard komt deze zeer belangrijke auto later dit jaar niet zomaar uit de lucht vallen. Het eerste levensteken van de elektrische Skoda dateert namelijk al van een jaar geleden. Toen trok Skoda het doek van de Vision iV, dé voorbode van de elektrische toekomst van het merk. Het is een scherp gelijnde coupé-SUV, die de inmiddels al meermaals gebruikte aanduiding iV draagt om te laten zien dat het hier om een EV gaat. Skoda liet met de Vision iV zien welke designtaal er op zijn elektrische auto’s wordt gebruikt, maar nog concreter blijkt het een scherpe vooruitblik op de Enyaq te zijn geweest. De Enyaq wordt in grote lijnen namelijk een productieversie van die Vision iV, al komt er zeer waarschijnlijk ook een dergelijke ‘coupéversie’ van.

Het grote verschil tussen de conceptauto van vorig jaar en de Enyaq is dat die laatste niet zo’n schuin aflopende daklijn heeft. De Enyaq wordt een SUV met een vrij gestrekt voorkomen. Met een beetje fantasie kun je er zelfs een flink opgeblazen stationwagon in zien. Hoewel de auto ten opzichte van de Skoda’s met een brandstofmotor duidelijk wat afwijkende details krijgt, hoef je zeker niet twee keer te kijken om de Enyaq als Skoda te herkennen. Het idee is helder: een elektrisch aangedreven auto hoeft – in tegenstelling tot vroeger – absoluut geen opvallend ander uiterlijk meer te hebben. De techniek moet het onderscheid maken.

Over de techniek gesproken; dat is nog steeds een klein beetje koffiedik kijken. We hebben immers te maken met het nog nieuwe MEB-platform en tot op heden is enkel de op die basis staande Volkswagen ID.3 onthuld. Die heeft een 150 pk óf een 204 pk sterke elektromotor, die de achterwielen aandrijft. Daar kunnen we voor de Enyaq dus ook rekening mee houden. Een elektromotor voor én achter, met bijbehorende vierwielaandrijving, lijkt ook zeer aannemelijk. Die had de Vision iV ook.
Overigens geldt hetzelfde verhaal voor de Volkswagen ID.4. Dat wordt de Duitse broer van deze Enyaq en die twee zullen dus zowel technisch als qua uiterlijk sterk overeenkomen. Volkswagen heeft al bekendgemaakt dat de ID.4 afhankelijk van de gekozen aandrijflijn zo’n 500 kilometer ver moet kunnen komen op één acculading. Dat gaat naar alle waarschijnlijkheid dus ook op voor de Enyaq. Later dit jaar verwachten we de officiële onthulling.

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.