Blik to the Future: BMW i4

BMW i, fase twee

BMW i4 render vooruitblik blik to the future
BMW i4 render vooruitblik blik to the futureBMW Concept i4BMW Concept i4BMW Concept i4BMW Concept i4BMW i4BMW i4BMW i4
AutoWeek 15 2020
AutoWeek 15 2020

Je leest het in AutoWeek 15 2020

BMW mag zich één van de absolute voorlopers op het gebied van elektrisch rijden noemen. Met de i3 bracht het merk uit Beieren, ver voor de directe concurrentie uit, elektrisch rijden onder de mensen. Dat was in het vorige decennium. Nu breekt de periode aan waarin elektrisch rijden meer de norm moet gaan worden. De gloednieuwe i4 moet daarin een belangrijke rol gaan vervullen.

Tien jaar geleden beet de i3 het spits af en de i8 volgde snel. Inmiddels is de i8 uit de roulatie en ook de i3 is ongetwijfeld geen lang leven meer beschoren. Nu luidt de i4 echter een compleet nieuwe fase in voor BMW. Die auto krijgt de nieuwste technologie aan boord, waarmee elektrisch BMW rijden naar een nieuw niveau wordt getild.

De i4 zal waarschijnlijk weinig afwijken van de Concept i4 die begin maart werd onthuld. Dat is goed nieuws voor degenen die positief verrast werden door deze Gran Coupé. BMW kiest er dus voor om zijn elektrische portfolio uit te breiden met een strak gelijnde en sportief ogende vierdeurs, waarmee het duidelijk de pijlen richt op auto’s als de Tesla Model S en de aankomende Audi E-tron GT. Elektrisch rijden in combinatie met luxe en een sportieve uitstraling; de i4 wordt dus geen EV voor de massa. Tesla bewijst echter al jaren dat hier veel markt voor is, dus zal het BMW zeker geen windeieren leggen.

BMW gaat met de i4 helemaal mee in de huidige trend, waarin elektrische auto’s niet langer een zeer alternatief uiterlijk hoeven hebben. Uiteraard zijn er nog zaken waarmee de i4 zich onderscheidt van bijvoorbeeld de 4-serie, zoals de blauwe i-accenten en hier en daar de bekende scherpe vouwen die op de i3 en i8 zo in het oog sprongen. Toch is het over het algemeen gewoon een stuk minder eigenzinnig dan voorheen. De opvallend grote grille, die in principe op een EV niet echt een doel dient, had BMW volgens sommigen misschien beter achterwege kunnen laten. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Met de forse ‘nieren’ past de i4 straks in elk geval wel goed tussen veel andere modellen van BMW. De aankomende 4-serie is daarvan nog wel het duidelijkste voorbeeld.

Eind volgend jaar is de i4 aan de beurt om zich te bewijzen op de EV-markt. Qua techniek komt BMW in elk geval goed beslagen ten ijs. De i4 Concept had immers een accupakket van 80 kWh aan boord, waarmee een actieradius van tot 600 kilometer (WLTP) mogelijk moet zijn. De voorzichtige verwachting is dat de productieversie daar niet veel van zal afwijken. Ook qua prestaties zal de i4 niet teleurstellen; ruim 500 elektrische pk’s schieten de i4 in om en nabij de 4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Wie durft nu nog te beweren dat elektrisch rijden niet leuk kan zijn?

Meer i-nieuws

De BMW i4 is zeker niet de enige BMW die het i-label moet gaan dragen zodra de i8 en later de i3 definitief zijn afgezwaaid. Sterker zelfs, nog dit jaar verschijnt er al een nieuwe, volledig elektrische BMW, nog vóór de i4 dus. De iX3 komt op de markt en die volgt natuurlijk wel een iets ander recept dan de i3, i4 en i8. De iX3 is niet vanaf de grond als EV ontwikkeld, maar een elektrisch aangedreven versie van de X3. Er zijn wel wat subtiele uiterlijke verschillen, maar de iX3 zal zich vooral qua techniek moeten onderscheiden van de gewone X3.

Een auto die meer in lijn is met de i4, is de iNext. Dat wordt, net als de i4, wel een exclusief elektrisch aangedreven model. De iNext houdt het midden tussen een hoge stationwagon en een SUV en qua grootte bevindt de iNext zich in de X5-regionen. Op technisch gebied moet dit het vlaggenschip van BMW’s i-lijn worden. De iNext komt, net als de i4, in 2021.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.