Dit is 'm dan: de Volkswagen Golf 7!
Er zwierven de laatste tijd nogal wat afbeeldingen en illustraties van 'de nieuwe Golf' over internet maar toen we vorige week stuitten op deze platen van de achterkant en het dashboard, hadden we al het sterke vermoeden dat deze wel eens ernstig dicht bij de waarheid konden zitten. Nu we het officiële beeldmateriaal van Volkswagen binnen hebben, kunnen we concluderen dat onze vermoedens juist waren. Dat was 'm inderdaad.
Wat heeft de zevende generatie van Volkswagens bestverkochte model voor ons in petto? Om te beginnen een aangescherpt uiterlijk; alle lijnen en hoeken zijn strakker gesneden dan bij de Golf VI. Dat komt het meest tot uitdrukking in de koplamp- en achterlichtunits en de luchtopeningen in de onderbumper. Opvallend zijn het extra zijruitje naast de buitenspiegels en de 'schouderlijn' die nu onder in plaats van boven de portiergrepen loopt. De verschillen zitten 'm verder in een iets schuiner aflopende motorkap, een langere wielbasis (+ 59 mm), een grotere wagenlengte (+ 56 mm, nu 4,26 meter) en een schuiner geplaatste achterruit. De auto is ook lager (27 mm) en breder (13 mm) dan de huidige Golf en heeft een kortere overhang. De spoorbreedte nam toe met 8 mm voor en 6 mm aan de achterkant. De nieuwe Golf is tot 100 kg lichter dan de Golf VI, vooral dankzij lichtere motoren en een lichtere 'superstructure', waarmee het koetswerk en het interieur wordt bedoeld.
De toepassing van het modulaire MQB-platform, waarbij de voorwielen 43 mm verder naar voren geplaatst konden worden, resulteert in meer leefruimte voor de inzittenden. Zo nam de beenruimte van de achterpassagiers toe met 15 mm en is er ook meer ruimte voor de schouders. De inhoud van de kofferbak nam toe van 350 naar 380 liter.
Middenconsole à la Golf IV
Binnenin valt de naar de bestuurder toe gebogen middenconsole op, wat herinneringen oproept aan de Golf IV. Daarin huist een touch screen dat verkrijgbaar is in de maten 5 inch, 5,8 inch en 8 inch en daarachter gaat een nieuwe generatie aan audio- en navigatiesystemen schuil. De overige veranderingen zijn ten opzichte van de Golf VI niet schokkend maar bevinden zich op detailniveau. De zevende generatie krijgt wel een waslijst aan nieuwe technische en elektronische snufjes aangemeten. Zo is het elektronische XDS sperdifferentieel standaard op alle uitvoeringen, evenals het zogenaamde Multi Collision Braking systeem, dat de remmen na een botsing blijft activeren. Op de optielijst staan onder andere ACC adaptieve cruise control met Front Assist. Dat laatste systeem waarschuwt de bestuurder voor een naderende aanrijding en grijpt eventueel in door zelf af te remmen. De uitgebreidere versie van dit systeem heet City Emergency Braking, dat werkt tot snelheden van 30 km/h. Van de Passat werd de vermoeidheidsdetectie overgenomen, dat waarschuwt als de bestuurder 'rafelig' gaat sturen. Nieuw voor de Golf zijn 'progressive steering' met variabele overbrengingsverhoudingen, Lane Assist, verkeersbordherkenning en Dynamic Light Assist, dat de lichtbundel via een camera bij de binnenspiegel aanpast aan de verkeersomstandigheden. Het inparkeerhulpje Park Assist werkt nu onder andere met een 360 gradencamera.
De motoren
Tot slot de aandrijflijnen. De motoren zijn over de hele linie 23 procent zuiniger en de benzinereeks trapt af met een 1.2 TSI van 85 pk. Daarnaast is er ook een 1.4 TSI met 140 pk, inclusief ACT (cilinderuitschakeling). Het basismodel verbruikt 4,9 l/100 km (Co2-uitstoot 113 g/km), de 140 pk-versie nauwelijks meer (4,8 l/100 km, 112 g/km). Dieselen gaat met een 1.6 TDI van 105 of 150 pk. Die eerste doet 3,8 l/100 km (Co2: 99 g/km), die met 150 pk 4,1 l/100 km (106 g/km). De Bluemotion-variant van de 105 pk-versie verbruikt 3,2 l/100 km bij een uitstoot van 85 g/km. Met deze waarde valt-ie tot 2015 in het 14 procent bijtellingstarief voor leaserijders. Iedere Golf is uitgerust met een start/stop-systeem en remenergie-regeneratie. Er is keuze uit vier 'driving modes': Eco, Sport, Normal en Individual. Bestel je ook adaptieve dempers (DCC) dan komt daar nog een Comfort-stand bij. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak of een DSG-automaat met zes of zeven verzetten.
De nieuwe Volkswagen Golf is per 1 oktober te bestellen. Dan worden ook de prijzen bekendgemaakt. Vanaf 3 november staat de auto bij de dealer. De GTI en de Bluemotion volgen in het eerste kwartaal van 2013, de elektrische Golf en de Golf R aan het einde van volgend jaar. De plug-in-hybride en de Golf Plus staan voor begin 2014 gepland.
AutoWeek publiceert in haar editie van deze week al (woensdag 5 september) ook foto's en informatie over de nieuwe Golf. Deze editie is ook online te bestellen via www.autoweek.nl/bestel.