Volvo V40 T4 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 390.000 km |
KM-stand laatst | 430.000 km |
Een trouwe wolf in schaapskleding
- 409.000 km
Een jaar geleden hakte ik de knoop door: er moest een grotere auto komen. De Toyota Mr2 was geen geschikte auto meer voor dagelijks gebruik en twee auto's was toen nog te duur. Schorsen was ook geen optie, want het geld van de verkoop had ik nodig voor de aanschaf van een nieuwe auto. Ooit hoop ik nog een waardige vervanger voor de Mr2 erbij te kunnen hebben, maar op dit moment was een meer praktischer auto gewenst.
De wensenlijst (of eigenlijk eisen) voor de nieuwe auto had ik al snel geformuleerd. Naast het feit dat er minstens twee passagiers meer mee moesten kunnen dan in de 2, moest het vooral een auto zijn waar ik iedere dag met een glimlach uit zou stappen. Het liefst wilde ik een wat jonger (ogende) auto, want mijn autohistorie beperkte zich tot 15 jaar en ouder. De luxe van een airco was een must, stoelverwarming en leer waren zeer gewenst.
Wegens goede ervaring met Zweedse auto's ging ik ook al snel bij Volvo kijken. De S/V40 (fase 2) T4 was in de meeste gevallen te duur. Tot ik op een dag toevallig een advertentie van één zag uit 2001 met alle denkbare opties en hij paste binnen mijn budget. Alleen de kilometerstand ontbrak. Ondanks dat ben ik toch maar gaan kijken. Wat een plaatje, strak in de lak, leer nog in nieuwstaat, alle denkbare opties en hij reed super goed. Je kon duidelijk zien dat de vorige eigenaar er zuinig op was. Maar dan die kilometerstand: 390.000! Voor een auto met turbo wellicht een probleem. Gelukkig was de gehele onderhoudshistorie bekend en waren alle kilometers er door de eerste eigenaar op gezet. Na een uitgebreide inspectie heb ik de gok gewaagd. De verse apk doorstond de auto zonder problemen en inmiddels zijn we 19.000 kilometers verder binnen 10 maanden tijd. Na iedere rit, hoe lang ook, stap ik met een grote glimlach en een comfortabel gevoel uit deze auto. De kracht van de motor en de luxe doet nog steeds iedereen verbazen.
---
Problemen
Bij aanschaf constateerde ik al dat de olieretourleiding van de turbo lekte. De leiding bleek iets krom te zijn getrokken, een veel voorkomend probleem volgens de dealer. Materiaalkosten: €30 en een kwartiertje werk op de brug.
Ik kocht de auto midden in de winter. Daardoor kon ik de airconditioning niet goed testen, de koude lucht was immers ijskoud. Toen ik voor de eerste keer echt aanspraak wilde maken op de koude aircolucht bij warmere temperaturen merkte ik dat hij niet koud werd. In april heb ik een grote beurt laten uitvoeren en gevraagd of ze daar naar wilden kijken. De beurt leverde verder geen bijzonderheden op, maar de aircocondensor bleek stuk te zijn. Dit was een dure grap (€400 incl.), maar dat was het risico van een auto met deze kilometerstand: er kan wel eens wat aan stuk gaan.
Afgelopen maand is de nokkenasversteller vervangen. De auto begon wat te haperen boven de 3000 toeren. Helaas was dit ook geen goedkope reparatie: €700 incl. (vooral arbeidskosten). Gelukkig heb ik het wel uit laten voeren, want bij het verwijderen van de distributie bleek één van de spanrollen krom te zijn getrokken. Blijkbaar heeft de dealer waar hij altijd in onderhoud was de spanrollen niet vervangen tijdens de distributiewissel bij 380.000. Na reparatie voelt en klinkt de motor weer als nieuw. Wat een beest!
Met al deze kilometers en slechts de bovenstaande punten als problemen, kan ik wel zeggen dat dit een ontzettend betrouwbare auto is (zo lang er goed mee omgegaan wordt en hij goed onderhouden wordt). Mijn doel is om 500.000 kilometer op de teller te zetten en ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat zonder problemen zal halen.
Still going strong!
- 430.000 km
We zijn inmiddels alweer een tijdje verder en de kilometerstand is alweer iets opgelopen. Doordat ik dichter bij huis ben gaan werken, rijd ik er wel minder in dan voorheen, maar niet met minder plezier!
In oktober 2011 heb ik echter wel mijn eerste echt grote reparatie uit moeten (laten) voeren aan de Volvo: de klep van de 3e cilinder was verbrand. Een dure reparatie (€1200) die mij even aan het twijfelen gezet had om de auto te houden. Toch uiteindelijk besloten om de auto te laten repareren en dat was zeker geen slechte keuze. Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij deze reparatie meteen ook de distributie preventief heb laten vervangen.
Nadat hij gerepareerd was, was er nog wel een startprobleem wat ik niet opgelost leek te krijgen. Pas na lang doorstarten sloeg de motor aan en hij liep stationair ook niet helemaal lekker. Een maand geleden heb ik eindelijk het euvel gevonden: de brandstofdrukregelaar was kapot (ik moet bekennen dat ik er ook niet heel erg hard naar heb gezocht, mede omdat ik de auto minder vaak gebruik dan voorheen). Nu start en rijdt hij weer als nieuw. Bovendien is het verbruik een stuk lager! Gemiddeld zit ik nu op 8,9l/100 km, terwijl dit daarvoor rond de 10l/100km zat!
De APK had voor dit jaar ook geen aandachtspunten en ik kreeg de opmerking van de garage dat de auto echt in topconditie is. Gelukkig maar, want ik ben er zelf erg zuinig op en ben nog steeds van plan om minimaal de 500.000 te zien passeren op de kilometerteller!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.