Volvo S80 T5 Summum (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
amerikaans weggedrag
- 5.500 km
meende ik met de T5 en 240pk een luxe sedan met bijbehorende sportieve wegligging te hebben gekocht (mede omdat ik voorheen 2 S-60's heb gereden). de rijeigenschappen bij hogere "duitse" snelheden vallen mij echter behoorlijk tegen. rechtdoor rijden gaat prima. remmen in bochten echter heeft als resultaat dat het onderstel eerst behoorlijk wat schommelende en zwabberende bewegingen maakt. ook snelle stuur bewegingen geven mij zo'n amerikaans mustang gevoel. heel jammer.
Lezers, bedankt voor jullie opmerkingen. Bijgaand mijn overwegingen. Wat ik vaker lees is dat men schijnbaar denkt en vindt dat Volvo geen sportief merk is. Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb 2 keer een s-60 gehad met voldoende vermogen en bijbehorend weggedrag. Deze auto voldeed aan mijn verwachtingen en matchte met mijn rijstijl: zeer sportief. Mag ik ervan uitgaan dat, als een auto fabrikant een type maakt, variërend van even over de 100 pk tot zeer ruim over de 200 pk, er een, gerelateerd aan dit vermogen, bijbehorend weggedrag mag worden verwacht? De “groene rijder” waar ik niks op tegen heb maar ook niet tot behoor, zal een andere rijstijl hebben en nooit het schommelen tijdens het remmen bij 170km per uur in een bocht ervaren omdat hij vrijwel nooit deze snelheid zal rijden. Andersom gevraagd, hoeveel procent van de rustige rijders zal warm draaien voor vermogen en kiezen voor deze motor? Ik heb het zeer duidelijk niet over de looks van de s-80. Deze vind ik zeer mooi, klassiek en statig. De opmerking dat ik dan over een audi of bmw had moeten nadenken versterkt deze gedachte. Ook beide andere merken hebben eco uitvoeringen maar de types met vermogende motoren veert men duidelijk anders af. Waarom ik dit niet tijdens het test rijden heb gemerkt? Je rijdt toch, ondanks of misschien daarom, dat het niet je eigen auto is, toch voorzichtiger en, inderdaad, zowel ikzelf alsook mijn vrouw hebben beide dit niet gemerkt met de testauto (wat mij inderdaad bevreemd). Hebben we toch een testauto gekregen met een ander onderstel? Kan ik me haast niet indenken. Deze motor had wel (maar) 204 pk maar dat was geloof ik het enige verschil. De banden spanning heb ik inmiddels inderdaad wat verhoogd (bedankt hiervoor) en scheelt iets. Waarom ik het alleen over de wegligging heb? Dit was voor mij meteen een opvallend min punt in tegenstelling tot mijn s-60’s. Inderdaad, een s-80 is een prima auto en geeft een erg lux en ruim gevoel om in te rijden. Nog een klein opvallend puntje misschien is dat de veel besproken stoelen (die ook verder prima zijn) toch wat minder hoge wangen hebben in het zitvlak van mijn s-80 als van mijn beide s-60 voorheen. In alle 3 had ik sportstoelen besteld. Het zitvlak is nu wat vlakker waardoor je wat meer schuift. De rug wangen zijn naar mijn idee hetzelfde en geven prima steun. Inmiddels heb ik al 6500km gereden en over 2 weken zal hier weer ongeveer een kleine 3000km bij zijn gekomen in verband met enkele reizen die ik moet maken. Gelukkig zijn er behoorlijk weer wat kilometers van in Duitsland waardoor het wat beter opschiet ( eindelijk geen file veroorzakende matrix borden!!!!). Het woord “comfort” draagt natuurlijk een verwachting in zich welke we allemaal anders kunnen invullen. Het verhaal dat een s-60 namelijk stug zou zijn heb ik nooit ervaren. Ik vond hem strak rijden terwijl je niet stuiterend over kleine hobbels reed. Deze auto gaf mij rijcomfort. Dit alleen ter overweging van sommige woorden in de mooie folders! Tijdens het verkoop gesprek heb ik gevraagd wat de optie met de 3 knopjes betekende (hiermee kon je de vering sportiever afstellen). Het werd mij niet echt geadviseerd als ik hierdoor verwachte een echte “plak” auto te krijgen en gezien de meerprijs heb ikzelf ook redelijk snel ervan afgezien. Later, vorige week, heb ik bij een andere garage welke is gespecialiseerd in veringen en schokdempers dit verhaal deels bevestigd gekregen: de 3 standen lijken toch wel erg veel op elkaar en wijken niet veel van elkaar af. Vroeger, bij de R uitvoeringen van Volvo, was dit anders. Het dynamische onderstel, welke iemand in zijn reactie aanhaalde, is echter niet ter sprake gekomen. Of hij het vergeten is weet ik uiteraard niet. Waarom ik geen nieuw model s-60 heb gekozen? Ik hou niet van eenheidsworst en een nieuwe s-60 lijkt voor mij aan de voorzijde toch wel op een Renault. Ik ben ook in Beesd gaan kijken bij de presentatie en we konden hier niet warm voor lopen. Hij voelde kleiner aan van binnen ondanks dat de cijfers in de folders ons anders lieten lezen. Ik zal binnenkort ook even tijd maken om mijn bevindingen van mijn beide s-60 aan te vullen. Tot zover weer even.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volvo S80 2.0 T 203pk Automaat Momentum / Blond Leder / Navigatie / Airco / 17'' Velgen / Metallic Lak / Regensensor / Mistlampen /
- 2010
- 160.144 km

Volvo S80 2.0 D3 Summum XENON_ADAP-CRUIS_KEYLESS_BLIZ_LIJNASIST_PANO.
- 2011
- 310.511 km

Volvo S80 2.0 T LIMITED ED. Geartronic
- 2010
- 293.679 km