Volvo S80 2.4D Limited Edition (2009)

autoreview

Volvo S80
Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80

Signalement

UitvoeringS80 2.4D Limited Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf112.974 km
KM-stand laatst199.619 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo S80 2.4D Limited Edition Automaat

  • 162.863 km

Heb deze S80 begin 2014 aangeschaft als vervanging van een Peugeot 607 2.7 V6 HDI. Heb met de Peugeot aardig wat problemen gehad, zie mijn review hier op autoweek, en had besloten om terug over te gaan op Volvo. Heb zitten twijfelen tussen een V70 of een S80. Uiteindelijk voor de S80 gekozen omdat ik de styling mooier vind. Na wat zoekwerk op internet heb ik deze S80 2.4D Limited Edition automaat gekocht.

Het is een modeljaar 2010 met de 175PK sterke variant van de vijf cilinder diesel. Op papier is deze motor iets minder sterk dan de 2.7 V6 HDI die in de Peugeot lag. Wat minder PK's en een iets lager koppel. In de praktijk is dit echter totaal niet merkbaar. Qua acceleratie is ie zeker net zo snel en wat topsnelheid is er ook weinig verschil.

Moest in het begin wel even wennen aan de stoel. De zitting zou naar mijn smaak iets langer mogen zijn. Nu na ruim een jaar in de S80 te rijden ben ik er al geruime tijd aan gewent en kun je het er probleemloos lange ritten op uithouden. Op constante snelheden is de auto behoorlijk stil. Zeker tot een 140 a 150 Km/uur. Daarboven wordt het allemaal wat luider zonder echt storend te worden. Bij stationair draaien voel en hoor je wel dat er een flinke diesel in het vooronder ligt. Verder staat het comfort op hoog niveau. De automatic climate control werkt perfect en kan zomer en winter op dezelfde ingestelde temperatuur blijven staan. De verwarmde voorstoelen zijn natuurlijk ook erg fijn in de winter. Dashboard is overzichtelijk en alles is makkelijk te bedienen. Het ingebouwde navigatiesysteem werkt OK alleen de kaart lay-out is wel een beetje out-dated. Daar heb je tegenwoordig betere van. Het koppelen van de telefoon via Bluetooth ging zonder problemen. Alleen jammer dat je niet echt makkelijk door het telefoonboek kunt bladeren. Je kunt alleen de eerste letter van een naam kiezen. Alternatief is natuurlijk om op de telefoon zelf te gaan kiezen maar dat is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling met handsfree.

Over het rijgedrag ben ik zeer tevreden. Het is geen echt zacht geveerde auto maar geeft zeker een goed comfort. Minder hard in ieder geval als menig Duits alternatief. De auto ligt strak op de weg. Ik rij regelmatig richting het noorden van Duitsland en met snelheden tot 200+ voelt het allemaal nog veilig en vertrouwd aan. Een heel stuk beter dan in de 607. Ook over de automaat ben ik tevreden. Het is een 6-traps Geartronic. Hij zou in sommige situaties misschien een fractie sneller mogen reageren maar door de bank genomen voor mij prima.

De ervaring met een caravan erachter is ook goed. Heeft geen probleem met een caravan van 1500kg. Goede stabiliteit. Gaat vlot de hellingen op. Ook in België waar de Ardennen vaak venijniger zijn dan je denkt.

Wat betreft onderhoud heb ik tot nu toe geen klagen. Rij nu anderhalf jaar en ruim 50000km in deze S80. Hetgeen wat ik tot nog toe heb gehad is;

- 2x een regulieren onderhoudsbeurt
- Resonantieklep vervangen (€35)
- Temperatuursensor in uitlaatspruitstuk vervangen (€85)
- Automaatbak laten flushen bij GS Powerflush in Uden (Preventief maar schakeld nu nog beter dan dat ie al deed)

Al met al zeer tevreden met deze Volvo S80 en voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Smet op het blazoen

  • 166.257 km

Update bij KM-Stand: 166.257

Helaas toch een kleine teleurstelling aan het begin van de zomervakantie. Was met de caravan erachter op weg naar Frankrijk. Na een dikke twintig kilometer kreeg ik in een keer de melding "Motor systeem Service, SPOED" in mijn display te zien. Tegelijkertijd viel ook het vermogen weg. "Gelukkig" was ik nog in Nederland en nadat de ANWB niet in staat was de storing uit te lezen ben ik op een sukkeldrafje naar de dichtstbijzijnde Volvo garage gereden. Na uitlezen bleek de sensor die in de intercooler zit en de turbo druk in de gaten houd stuk te zijn. Nergens op voorraad. Niet origineel en ook niet after-market. Aangezien dit op zaterdag morgen vroeg gebeurde heb ik wel op basis van mijn reis- en creditbrief via de ANWB netjes een vervangende auto gehad.
Tijdens de vakantie heeft mijn eigen garage de sensor vervangen. Voor uiteindelijk €275 en frustratie omdat de start van de vakantie verpest was rijdt de Volvo nu weer als een trein. Ondanks deze smet toch nog steeds tevreden over de S80.

Geen opmerkelijke zaken

  • 173.393 km

net een grote onderhoudsbeurt gehad. Omdat het een 180.000 Km beurt betreft is ook de distributieriem en geleide rollen vervangen. Preventief ook de waterpomp laten vervangen.
Buiten de normale zaken voor zo'n grote beurt zijn de remblokken achter vervangen.
Heb zelf de grille vervangen nadat een loslopende hond plotseling over stak en ik niet meer op tijd kon remmen en daardoor een aanrijding niet meer kon voorkomen. De S80 ook weer op Continental winterbanden gezet.
Voor de rest nog steeds tevreden over de S80.

Kleine onderhoudsbeurt

  • 199.619 km

De S80 heeft net een kleine onderhoudsbeurt gehad. Niets opvallends te melden. Gewoon het onderhoudsschema afgewerkt zonder dat er extra zaken naar voren kwamen. Remblokken aan de voorzijden zullen bij de volgende beurt vervangen gaan worden.

Begin april de auto ook op zomerbanden gezet. Vier maal nieuwe Dunlop's SPORT Maxx RT2 laten monteren. Heeft aardig wat moeite gekost om de balancering goed te krijgen. Uiteindelijk is het nu OK. Ben verder wel tevreden over de Dunlop's. Hebben een goed stuurgedrag, korte remweg en goede grip in de bochten.

De S80 blijft het tot op heden goed volhouden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens