Volvo S80 2.0D Limited Edition (2010)

autoreview

Volvo S80
Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80

Signalement

UitvoeringS80 2.0D Limited Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst54.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aankoop en eerste ervaringen

  • 35.000 km

Aankoop
De Smax stond bijna op 150.000 kilometers en langzamerhand werd het tijd voor vervanging door een jong gebruikte auto. Welke stonden op mijn lijstje:
- een Ford S-max
- een Volvo S80 of V70
- een BMW 520d (vorig model)
- en op verzoek van mijn zoon een Audi A5 SB

Ook nog even gekeken bij een Mazda CX 5 (een nieuwe dan). Tja, zal een goede auto zijn. Maar het design vinden wij niks (dat is natuurlijk persoonlijk).

Dat speelt ook in mindere mate bij de BMW 520d. Mijn vrouw vindt het vorige model wat grof. Persoonlijk vind ik de M-spoilers die er vaak op zitten om het uitloopmodel attractief te maken niet geslaagd.

De Audi A5 SB vinden we prachtig. Ook de afwerking en het materiaalgebruik erg mooi. Maar te klein op de achterbank met een zoon van 1.90 meter. Overigens speelde er ook nog een budgettair probleempje.

Eigenlijk wilde ik dan weer een Smax (faceliftmodel)aanschaffen, maar dat lukte niet voor het budget dat ik er voor beschikbaar had. Vreemd, maar waar. Zie verder mijn review van de Smax.

Wat anders dan: een Volvo S80/V70 2.0d. Bijna dezelfde motor als in de Smax. Zuinig dus.Redelijk ruim en mooie uitvoeringen. En wat bleek, na wat internetonderzoek, passend binnen mijn budget. Ook de automagazines op internet zijn positief over de auto. Zeker de Belgische en Britse. Daarbij viel me op dat er ca. 3500 euro tussen een S80 en een V70 zit qua aanschaf bij een gelijke uitvoering en bouwjaar. Dus een S80. Na een proefrit en een redelijke inruilprijs op de Smax hebben we een Volvo S80 2.0 Limited Edtion aangeschaft in parelgrijs met chroompakket. Hij is 1 1/2 jaar oud en had bij aanschaf 31.000 km gereden. Het betreft een auto van de importeur. En die is zo vriendelijk geweest om de eerste, bepaald niet geringe, afschrijving te dragen.

Eerste rijervaring:
We zijn 1 maand verder, op vakantie geweest en ca. 4.000 km gereden.
Positief:
- comfort (ook achterin)
- luxe en rust in interieur
- dieselverbruik (bijna 1:17 met normaal toeren over de péages)
- stoelen (in de Smax ook perfect)
- voldoende ruim (maar het is geen Smax)

Voor verbetering vatbaar is het navigatiesysteem. Hierdoor zijn er op vakantie wel wat misverstandjes ontstaan. Dusdanig dat ik had besloten om voor de terugreis maar weer op mijn eigen route beschrijving te vertrouwen. Dat kan niet de bedoeling zijn. We krijgen, als het goed is, nog de nieuwste update van de software van de dealer.

Verder is mij opgevallen dat de wegligging en de stuur- en gasreacties van de S80 goed zijn, maar heeft niet de scherpte en zelfverzekerdheid van de Smax. De waarderingen zijn vanzelfsprekend een eerste inschatting.

een voortijdig einde

  • 54.000 km

Met de auto in 1 jaar 21.000 km gereden. In alle comfort, luxe en exclusiviteit. Verbruik is ook prima: 1:16,5. Qua prestaties is de auto niet een snelheidswonder, maar het koppel is voldoende.

De auto heeft 1 onderhoudsbeurt gehad. Daar kwamen geen bijzonderheden naar voren. Het onderhoud bij de Volvo-dealer laten uitvoeren. Het is wat duurder dan bij de Ford.

Echter: zoals de titel al aangeeft. Er is een voortijdig einde gekomen aan de relatie met de S80. Op vakantie reed een Italiaan ´iets´te hard en vloog uit de bocht. Tegen ons aan, waardoor de S80 tegen de rotsen op stuiterde en weer terug. Onze auto is bijna totall loss. Niet zozeer door de blikschade, die valt relatief mee, maar door het feit dat de achteras scheef onder de auto staat. Besloten om hem niet, in opdracht van mij, te laten repareren. We hebben ervaren wat´Volvo for life´ betekent. Mijn vrouw had alleen wat blauwe plekken.

Dus we hebben een andere auto aangeschaft. Nog even gedacht aan een BMW 5-serie. Het is echter een Volvo V70 T4 aut. in Summum-uitvoering geworden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens