Volvo S80 1.6D DRIVe (2010)

autoreview

Volvo S80 1.6D DRIVe (2010)

Signalement

UitvoeringS80 1.6D DRIVe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst63.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 29 km

Na lang wikken en wegen ben ik op deze auto uitgekomen als opvolger van mijn Toyota. Eerst een keer een weekend proef gereden en die 1.6 diesel veel niet tegen. Vandaag is de auto afgeleverd en heb ik de eerste kilometer gemaakt. Ik heb gekozen voor een base uitvoering, maar had helaas niet gezien dat hier geen lichtmetaal onder zit. Doet toch wel een beetje afbreuk aan het uiterlijk. Ik heb gekozen voor de nieuwe kleur Capergreen in combinatie met een beige interieur van stof (leer beviel me niet erg in de vorige auto).
De eerste indruk is positief. Alleen nog op lokale wegen gereden en dat rijdt erg goed. De bak verhouding zijn goed gekozen waardoor de auto in het dagelijks verkeer prima mee komt. Schermpje dat uit het dashboard omhoog komt vinden de kinderen schitterend. Tot zover. Als ik wat meer kilometers heb gemaakt zal ik een vervolg schrijven.

Maandje verder

  • 1.500 km

Inmiddels is de wagen een maand oud. Door vakanties e.d. heb ik nog niet veel gereden. De teller staat inmiddels op ongeveer 1500 kilometer en de eerste tankbeurt is geweest (68 liter op 1198 kilometer, 1 op 17 ofwel 5,7 liter op 100km). Ik moet erbij zeggen dat ik momenteel veel in de binnenstad van Rotterdam moet zijn ongeveer de helft van de gereden kilometers is op de snelweg.
Het navisysteem is misschien niet zo makkelijk te bedienen (is een veel gehoorde klacht), maar het werkt uitstekend. De positie op het dashboard had ik eerst mijn bedenkingen bij, maar blijkt ook goed te werken. Wat ik mis is een mogelijkheid om mijn ipod aan te sluiten zodat deze via de radio bediend kan worden (er is wel een aux aansluiting). Ik ga kijken of ik hiervoor een Dension Gateway kan laten inbouwen.
De reden voor mij om deze auto te kiezen boven de S60 was simpel: Voor de S60 komt een opvolger (waarop ik niet wilde wachten) en de S80 is toch wel wat ruimer van binnen. Dat ik niet gekozen heb voor standaard zwart of grijs is simpel: daarvan rijden er al zo veel.

De eerste 10000 zitter erop

  • 14.000 km

Ik heb de auto inmiddels een goed half jaar en er zit nu bijna 15000 kilometer op de teller. In de eerste maanden heb ik niet veel kilometers gemaakt, echter de laatste paar maanden moet ik regelmatig een kleine 500 kilometer rijden en vliegen de kilometers erbij. Met deze grote weg kilometers kom ik altijd ruim over de 1200 kilometer op een tank, wat betekend dat ik gelukkig niet dagelijks aan de pomp sta. Over het comfort dat de auto biedt op deze afstanden ben ik zeer te spreken; de auto leent zich daar m.i. beter voor dan allerlei "sportieve" sedans. Ik wil graag niet teveel vermoeit aankomen na een paar uur rijden en dat gaat uitstekend.
De prestaties zijn in het alle daagse verkeer voldoende en de komende maximumsnelheid van 130 wordt ook gewoon gehaald zonder bijsteppen :).
Wel een paar kleine probleempjes gehad van elektronische aard: Het rechter knipperlicht voor werkte een paar keer niet. Vervangen van het lampje bracht geen oplossing. Ook een keer een airbag lampje. Garage heeft de contacten nagelopen en gereinigd en sindsdien nergens meer last van gehad. Ik vind dat dit bij een nieuwe auto eigenlijk niet mag voor komen, dus puntje eraf voor betrouwbaarheid.
Het blijft een heel fijne auto, en voor 40k kan ik weinig concurrenten bedenken. Het blijft jammer van die stalen velgen, al moet ik toegeven dat de hogere banden wel merkbaar bijdragen aan het comfort.

Verbruik

  • 16.000 km

Toch maar eens gekeken wat het verbruik nou precies is. Laatste keer tankte ik bijna 64 liter (63,94) en had ik 1229 kilometer afgelegd. Dit komt uit op 1 op 19,2! Ik vind het best zuinig voor een auto van dit formaat. Een dikke 1200 kilometer op één tank haal ik steeds en meeste dat ik tot heden heb getankt is 66 liter (toen gaf de boardcomputer aan dat ik nog 0 kilometer actieradius had).

Ervaring

  • 26.000 km

Het aantal kilometers dat ik met deze auto maakt ligt lager dan verwacht. Dit komt omdat ik veel vanuit huis werk en de auto alleen zakelijk gebruik.
Maar het moet gezegd dat de auto nog steeds zeer goed bevalt en ik aan iedere rit plezier beleef. Het is een zeer comfortabele reisauto. Het verbruik blijft laag: bijna 1400 kilometer op één tank van 70 liter levert rond de 1:20 op en dat is een zeer nette score. Hierbij moet ik wel aangeven dat ik vrijwel altijd buiten de spits rijd, altijd de cruisecontrol gebruik en mij vrijwel altijd aan de maximum snelheid houd (128 op de cruisecontrol).
Het RTI navigatie systeem moet je aan wennen, maar persoonlijk vind ik de hoge positie wel prettig. Ook blijft het, doordat het voorover helt, goed afleesbaar. De jaarlijkse updates zijn ook prettig (mijn vorige auto wist op een zeker moment niet meer precies hoe de weg naar mijn huis was).
Puntje van kritiek is de audio installatie. De geluidskwaliteit is prima, maar de CD speler speelt geen MP3 af. Ook is er alleen een Aux aansluiting en geen USB. Dit betekent dat ik voor mijn ipod en mijn android telefoon aparte laders moet gebruiken.
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden. Er hebben zich geen problemen voor gedaan en het is nog steeds prettig om met deze auto te rijden.

Ruim 3 jaar oud en nog steeds tevreden

  • 63.000 km

De kilometerstand is natuurlijk erg laag voor een diesel van 3 jaar oud, maar ik werk veel vanuit huis en gebruik de auto niet privé.

Mijn verbruik ligt nog steeds op een zeer nette 4,8 liter per 100 kilometer. Het normverbruik van 4,5 liter haal ik niet, maar ben er niet ontevreden over. Tot heden is de auto zeer betrouwbaar en blijft het een heerlijke auto voor lange afstanden. Het gebrek aan vermogen vind ik persoonlijk wel mee vallen.

De leasetermijn is 4 jaar, maar ik denk er over om nog even door te rijden met deze auto zo goed bevalt hij. Iedereen die denkt dat een 1.6 te klein is voor deze auto moet ik toch ongelijk geven; in de dagelijkse praktijk kun je prima mee komen en ook de 130 wordt probleemloos gehaald.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens