Volvo 960 3.0i 24 Valve Stockholm (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 960 3.0i 24 Valve Stockholm |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 160.310 km |
KM-stand laatst | 216.877 km |
Volvo's best bewaarde geheim
- 190.000 km
In 2012 lang gezocht naar een originele eerste eigenaar Volvo 960 met boekjes en uiteindelijk in 2013 deze zeer fraaie 960/S90 3.0 Stockholm gevonden!
Na drie jaar ben ik zeer tevreden over deze laatste achterwiel aangedreven Volvo. Zeer comfortabel, stil, de 3 liter zescilinder motor maakt de auto snel wanneer dat nodig is en laat zich nauwelijks horen bij normale snelheden. De wegligging is verassend goed voor zo'n tank. Het benzineverbruik is fors, ik hou het niet precies bij, het ligt ergens tussen de 1:7 en 1:9.5 De 80 litertank geeft een mooie actieradius.
Minpuntje is de geringe hoofdruimte onder het schuifdak en het gegeven dat dit dak niet helemaal waterdicht is, misschien zijn de afvoerpijpjes verstopt. Oorzaak nog niet kunnen vinden. Een ander klein ongemak zijn krakende vooras bussen, met name als het koud is.
Reparaties tot nog toe:
De automaat schakelde op een gegeven moment niet meer zoals het hoorde, eerst de selector switch vervangen, toen ging het een tijdje weer goed. Uiteindelijk bleek de kliometertellerunrit defect waardoor de automaatbak niet meer aangestuurd werd en heel beroerd schakelde. De E, S en pijltje lampjes in het dashboard knipperden. Na vervanging van de compete tellerunit was het probleem opgelost. De tellerunit kwam uit een sloopauto ( vervanging tellerunit aangemeld bij de RDW).
Schijven en remblokken rondom vervangen.
Distributie en multiriem uit voorzorg vervangen, tevens waterpomp vernieuwd.
Vier all seasons banden Vredenstein Quatrac 5, bevallen erg goed.
De normale jaarlijkse kleine beurten met oliewissel en oliefilter vervangen.
Kortom, tot nog toe geen overdreven onderhoudskosten.
De Volvo 960 is voortreffelijke auto en wat mij betreft het best bewaarde geheim uit de Volvo modellenreeks. Er is een nadeel, met circa 10.000km per jaar is de auto over 20 jaar nog niet versleten en ikzelf waarschijnlijk wel. Dat is best een rare gedachte.
Jaarlijkse beurt
- 193.262 km
Met de recente aankoop van een hele fraaie XC90V8 (zie mijn andere review), zal de donkerpaarse 960 meer als tweede auto worden gebruikt. Op 17 maart 2017 een jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK bij Ed Cars Center in Koog aan de Zaan laten uitvoeren. Zoals verwacht geen spannende zaken; kleine beurt, airco bijgevuld en de lekkage van het schuifdak is verholpen. De lekkage van het schuifdak werd veroorzaakt door een uitgedroogd kitrand van het glazen gedeelte van het dak, is schoongemaakt en opnieuw gekit. Het is een rustige comfortabele uitgebalanceerde auto, die door de onafhankelijke wielophanging een stuk beter stuurt dan onze voorgaande Volvo's met een starre achteras.
Ongemerkt vliegt de tijd
- 210.400 km
Update 12 februari 2019. Het is al weer bijna twee geleden sinds de laatste review update, dat komt omdat er niet veel meer dan de gebruikelijke jaarlijkse onderhoudsbeurten te melden viel en dan schiet een reviewbijdrage er bij in.
Ondanks haar leeftijd stuurt de 960 bijzonder prettig en relaxt. De drie-liter zescilinder heeft geen enkele moeite met de auto en het zoeft over de weg. Het is een erg fijne auto om in te rijden en het voornemen is dat ze bij ons blijft zolang dat nog kan (of zolang het nog mag van onze jongens en meisjes in Den Haag). De 960 is er één van de laatste bouwjaren en is officieel een Volvo S90, dat staat ook op de badge op de achterklep. Op de dorpels bij de voorportieren staat echter nog gewoon Volvo 960, een beetje alsof ze het er in Zweden nog niet helemaal over eens waren. Het doet niets af aan de auto zelf en wij blijven consequent de aanduiding Volvo 960 gebruiken, om verwarring met de nieuwe modellen te voorkomen.
Na alle lofzang, een vervelend probleempje, niet zozeer met de auto zelf, maar met de afstandsbediening van het Euroalarm en deurvergrendeling. Deze twee zwarte afstandsbedieningen werken meestal wel, maar soms ook niet. Batterijen vervangen bleek geen oplossing van het probleem. Door de startonderbreker start de auto niet en dat maakt het gebruik van de auto tot een wat onzekere bezigheid. Je weet nooit of je zonder gerommel met de afstandsbediening weer weg komt en omdat mijn vrouw er de meeste tijd mee rijdt, gaf dat begrijpelijkerwijs wat gemopper.
De Zweedse schone naar mijn vertrouwde garage Ed Cars in Koog aan de Zaan gebracht met het verzoek om, naast de jaarlijkse APK en onderhoudsbeurt, het alarm en de start onderbreker te demonteren. Deze zaken zijn echter origineel 'af fabriek' ingebouwd en dusdanig geïntegreerd in de elektrische installatie van de auto, dat het verantwoord demonteren vrijwel niet mogelijk is. Het was indertijd een auto van meer dan een ton in Guldens en eigenlijk wel logisch dat je deze beveiligingen niet zo maar kunt demonteren. De oude Nokia carkit zat werkeloos prominent in het zicht, gelijk maar gevraagd om deze te verwijderen. Toeval of niet, maar juist die oude carkit blijkt hoogstwaarschijnlijk de veroorzaker van het probleem met de afstandsbediening te zijn. De box van de carkit zat tegen de de kast van de afstandsbediening aangebouwd en beïnvloede de antenne, tevens zat er een stekkerverbinding half los. Al vanaf dag één viel me op dat de portier ontgrendeling altijd met vertraging reageerde, alsof ze eerst even moest nadenken, en dat is nu direct klik open.
De jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK waren nog goed voor twee nieuwe rem slangen en een nieuwe accu. Die laatste zat er nog niet zo lang in maar is, door de relatief hoge lekstroom als de auto een paar weken niet gebruikt wordt, een paar keer helemaal ontladen geweest en dat vindt een loodaccu niet zo fijn.
Kleine beurt Plus
- 216.877 km
Alweer een jaar verder en de donkerpaarse youngtimer Volvo 960 was weer een jaar probleemloos en het blijft een hele fijne auto om in te rijden. De eerdere problemen met de afstandsbediening en startblokkering hebben zich niet meer voorgedaan.
De jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK bracht naast de gangbare werkzaamheden (kleine beurt) een arbeidsintensief probleem met de handrem. De kabel van de handrem was net boven het achter differentieel gebroken. Garageman Ed van EdCars heeft veel ervaring met dit type Volvo en het lukte hem om binnen een redelijke tijd de handrem te repareren. Een aantal onderdelen moest hij zelf maken omdat deze niet meer leverbaar waren. Knap stukje werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.