Volvo 960 Executive 3.0i 24 Valve (1996)

autoreview

Volvo 960 Executive 3.0i 24 Valve (1996)

Signalement

Uitvoering960 Executive 3.0i 24 Valve
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf194.710 km
KM-stand laatst194.789 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 Woord Fantastisch

Het Volvo 960 virus is bij mij begonnen op 10 jarige leeftijd. Mijn ouders hebben samen met mijn opa en oma een blok van twee gebouwd. Ik weet dan ook niet anders dat mijn grootouders onze buren waren.

Mijn opa was sinds 1979 een fervent Volvo rijder en mijn ouders vanaf 1982. Ik weet nog als jochie dat mijn ouders een mooi bordeaux rode Volvo 940 hadden en mijn opa een speciale uitvoering van de Volvo 740.

Het was op een mooie zomerdag van het jaar 1997 dat ik van school naar huis liep. Ik naderde als eerste mijn opa's huis en weet nog dat ik helemaal onder de indruk was. Daar stond een net door mijn opa aangeschafte 95'er Volvo 960. Een prachtige kleuren combinatie van Midnightblue netallic met zwarten pluchen bekleding.Ik was als 10 jarig ventje helemaal verliefd op de Volvo 960.
Mijn opa nam mij toen op woensdagmiddagen mee uit rijden. Lekker achteraf rijden in twente.

Niet veel later bleek ook mijn vader besmet te zijn met het virus wat resulteerde dat er binnen een jaar mijn ouders ook een Volvo 960 hadden gekocht.
Twee jaar later kwam ik samen met mijn vader bij de Volvo dealer in Enschede en zagen we een prachtig mooi Midnight bleu metallic Volvo 960 Oxford staan. Na mijn moeder opgehaald te hebben en een stevige onderhandeling later hadden mijn ouders de tweede Volvo 960 aanschaft. Deze auto was van 1997 en was toen twee jaar oud. De auto was schitterend en had weinig kilometers gedraaid.

Na een jaar of drie hadden mijn ouders hun zinnen gezet op een Volvo s80. Echt een mooie auto. Nu 9 jaar later rijden mijn ouders nog in de Volvo s80 rond.

Bij mij ging het daarentegen anders. Ik had mijn rijbewijs behaaldt en heb een jaar lang in een Suzuki Alto gereden. Echt een auto van drie keer niks maar ja als student waren de financiele middelen niet direct voor handen. Ondanks dat mijn eerste twee auto's klein en goedkoop waren ging ik altijd op stap om Volvo 960'ers te bekijken.

Een jaar na mijn rijbewijs en twee kleine auto's heb ik mijn eerste Volvo 960 gekocht. Echt een schitterende auto van 1996 met de mooie Bordeaux rode kleur. Echter heb ik er niet lang van mogen genieten omdat mijn auto driemaanden later bij een ongeluk betrokken was. Dit was echter niet mijn schuld maar ontzettend vervelend.

Als auto liefhebber heb ik als tik dat een auto met schade direct weg gedaan moet worden. Na een week intensief speuren kwam ik een Paarse Volvo 960 2.5 van 1996 tegen in de oxford uitvoering. Echt de combinatie van Paars / Beige is zo mooi. Nu 4 jaar later heb ik 100.000 kilometer met deze auto gereden. Echt nog in 1 woord fantastisch.

Aanschaf Volvo 960 Executive 3.0

Na een jaar of drie te rijden in een "gewone" Volvo 960 kwam ik op internet een mooie Volvo 960 Executive Level 1 tegen.

De auto stond in Duitsland en na een dag of twee was de aanschaf een feit. De auto had groot mankement; De motor deed het niet.

3 December 2009 was de overdracht bij autorasthof Magdeburg in Magdeburg. Het was 's avonds half zeven dat de beste man aan kwam zetten met een mooi Volvo 960 Executive. Na een uur of vier kwam ik samen met mijn vader en de auto thuis. Het was 00:30. We hadden de auto alleen in het donker gezien.

De volgende ochtend, nadat de auto afgeladen was, viel de grootte van de auto echt op. De Executive uitvoeringen waren 15 cm langer dan een "gewone Volvo 960. Na goed gekeken te hebben konden mijn vader en ik concluddereb dat de aanschaf een goeie keus was. Natuurlijk was de motor kapot maar daar was de prijs van de auto ook naar.

Motor Volvo 960 Executive

  • 194.710 km

Mijn "gewone" Volvo rijdt ik nog steeds. Ik heb voor mijzelf besloten de Executive alleen met mooi weer te berijden.

Na ruim een half jaar na aanschaf ben ik samen met mijn vader begonnen de motor te bekijken. Het onderzoek hebben wij zelf maar gepleegd.

In eerste instantie werd er gedacht dat er iets mis was in de cilinderkop. Ik meende twee hydraulische klepstoters te horen. Bij een kennis heb ik met inruil van mijn Volvo 164, welke er slecht aan toe was, de kop laten repareren. Er bleke daadwerkelijk twee hydraulische klepstoters stuk te zijn. Ik heb toen besloten alle 24 de klepstoters te vernieuwen. Als je het doet, doe het dan in 1 keer goed.

De dealer vroeg voor het openen van de cilinderkop en inspectie al ruim 1500 euro. Vandaar een kennis van mij welke ook in Volvo's doet. Deze kennis levert keurig werk.

Toen de kop klaar was bleek er een andere ratel naar boven te komen. Na lang tobben bleek deze in het blok zelf te zitten. Na het demonteren van de cilinderkop kregen mijn vader en ik de schrik van ons leven; er zaten vreters in de eerste en de derde cilinder. Een fikse tegenvaller dus!

De motoren zijn van aluminium dus dat betekende dat je het onderblok kon weggooien. Echter de oorzaak hadden we nog niet ontdekt. Na het openen van het carter werdt alles duidelijk.

De pakking welke afdicht bij het carter was anders van kleur dan de orginele Volvo kleur. Na openen bleek dat de oliezeef vol zat met vloeibare pakking.

Conclussie:
Motor heeft niet Voldoende olie gehad. De hoofdlagers evestigden dit aangezien deze kats door midden waren gescheurd. Daarna maar besloten om de cilinderkop op de plank te leggen en het onderblok kaal te maken.

Nu inventariseren naar een ander motorblok.

Motor Volvo 960 Executive deel 2

  • 194.710 km

Na lang zoeken een goeie motor gevonden met net 150.000 kilometers. De kilometers waren bewijsbaar dus met een goed gevoel en zak geld naar Duitsland.

De motor compleet kostte 1000 euro. De motor is netjes thuis gebracht samen met de papieren welke de kilomerstand konden bewijzen.

In Oktober hebben mijn vader en ik besloten om deze motor te gaan inbouwen. Echter kleefde er 1 nadeel aan; in de herfstvakantie had ik niet de hele dag de tijd maar enkel halve dagen.

Onderdelen als de distributieriem, multiriem, olie, oliefilter, luchtfilter, koelvloeistof, nieuwe spanners en thermostaat lagen al klaar. Als eerst zouden we beginnen met de distributie

Na maandags begonnen te zijn was het vrijdag om 20:43 de hoogste tijd om te kijken of de transplantie was gelukt.

Na enige zenuwen draaide ik de sleutel om en sloeg de prachtige zescilinder aan.

Conclussie:

Succesvolle week! Auto loopt weer en mooi ook !

Technische staat controleren.

  • 194.710 km

Nu de auto rijdbaar is hebben wij onze kennis annex Volvo specialist ingeschakeld om de technische staat van de auto een goed onder de loep te nemen.

Doordat de auto al een jaar of vier a vijf stil had gestaan moest er het e.e.a. aan gebeuren. De vervangingen van:

- Schokbrekers achter
- Automaat, stuurhuis en achteras olie
- Remvloeistof
- Remschijven voor
- Remblokken rondom
- Handremkabel inclusief remschoentje
- Automaatbakrubber

En nog veel meer.

Deze waren de investeringen dubbel en dwars waard! Er is echt supper werk geleverd!

Nadat de auto klaar was mocht ik eindelijk mijn eerste ritje maken; 10 kilometer ver naar huis. Ik kan iedereen vertellen dat een Volvo 960 Executive supper rijdt. Eigenlijk nog beter dan een gewone Volvo 960. Wat een verschil!

Wel merkzaam is dat mensen omkijken naar de auto. Bij ons in de buurt had niemand de auto gezien maar iederen vondt de auto erg impossant en sjiek overkomen.

Dat laatste heeft denk ik vooral te maken met de kleuren combin van Zwart met beige leder. Het chroom alles komt mooi tot uiting.

Lakwerk

  • 194.722 km

Vandaag aan het dubben geweest om de auto compleet te laten spuiten. Dit om de auto in topstaat te krijgen.

De Uranus velgen heb ik ook klaar liggen. Deze moeten voor de perfectie gespoten worden nadat de stoeprandschade verwijderd is.

De eerste prijsopgave voor het complete spuiten is een feit.

Interieur

  • 194.722 km

Offerte's aan het opvragen voor de reparatie aan de deurpanelen.

Zijn er mensen met goeie tips voor leer reiniging?

RDW Keuring

  • 194.723 km

Eindelijk is het dan zover. Morgen, 24 februari, gaat de auto op voor haar nederlandse registratie in combinatie met een APK. Beste spannend maar ik heb alle vertrouwen!

Toppie!

  • 194.789 km

Voor de keuring nog net even de mooie Uranus velgen gemonteerd zodat ze goed voor de dag kwam.

Sinds vorige week heeft de auto een Nederlands kenteken.

Nou het mooie weer er aan komt kunnen we met het interieur aan de slag!

Nieuwe Volvo 960 aangeschaft

  • 194.789 km

Zoals bovenstaande tekst aangeeft is mijn liefde voor de Volvo 960 begonnen bij de Volvo 960 van mijn opa.

02-04-2013 is dan ook een bijzondere dag........die dag , 02-04-2013, heb ik de Volvo 960 van mijn opa gekocht. Hij is weer terug in de familie.....

Binnenkort maak ik voor mijn opa's Volvo 960 een nieuwe pagina aan.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens