Volvo 440 GLT 64kW (1991)

autoreview

Volvo 440 GLT 64kW (1991)

Signalement

Uitvoering440 GLT 64kW
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst314.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 314.100 km

Ik heb deze Volvo uit 1991 met 310.000 km op de teller nu alweer vijf jaar in bezit, ik kocht hem voor 1250 euro bij een oudere heer, deze was tweede eigenaar, moest hem wegdoen ivm afkeuring voor zijn rijbewijs. Hij deed de Volvo met pijn in zijn hart weg. Deze Volvo krijgt van mij veel lof toegediend, ik heb er nu alweer bijna 120000 km mee gereden en hij heeft mij tot nu toe (nog) niet in de steek gelaten. Alle denkbare luxe zit erin voor een auto van dit bouwjaar zoals electrisch bedienbare ramen en spiegels,schijfremmen voor en achter, LM Volvo velgen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale vergrendeling met afstandsbediening, binnen- en buiten temperatuurmeter, stuurbekrachtiging enz. Grote pluspunten aan deze auto zijn de goede strakke wegligging, grote binnenruimte, betrouwbaarheid, vlotte acceleratie en je kunt er honderden kilometers in rijden zonder vermoeid te raken. Minpunten zijn het benzineverbruik; gemiddeld 1:10, het bekende krakende en rammelende dashboard en de gevoeligheid voor roest, vooral onder de spatborden achter. Ondanks het feit dat de Volvo nu toch echt tekenen van slijtage vertoond wil ik er toch nog een tijdje in blijven rijden, want ik kan er toch wel moeilijk afstand van doen.


Op 4 april heb ik mijn auto verkocht aan een familielid daar deze hard een auto nodig had, heeft nu dus een nieuwe goede baas! Zelf heb ik nu een Volvo 460 uit 1995 gekocht. De 440 beviel mij zo goed dat ik wel weer in een vergelijkbare auto wilde gaan rijden.


Update september 2008:


Eerder had ik de Volvo overgedragen aan een oom die hem kon gebruiken als vervanging van zijn eigen auto. Nu heb ik de auto echter weer terug overgenomen omdat hij niet meer door de APK kwam vanwege een aantal euvels waaronder behoorlijke roestschade. Mijn oom heeft een mooie grijze Volvo 440 gekocht in een GL uitvoering. Een goede auto maar helaas zonder stuurbekrachtiging.

De Volvo is nu donor geworden voor diverse onderdelen omdat repareren niet meer echt zou lonen aangezien er behoorlijke kosten aan verbonden waren. Na 314.000 kilometer is de auto gewoon op. Een aantal onderdelen gaan naar mijn oom voor zijn Volvo en een aantal houdt ik zelf als reserve voor mijn huidige Volvo 460.


Update 20 septenmer 2008,

De Volvo is inmiddels ontdaan van een groot aantal onderdelen. Volgende week komt een autodemontagebedrijf de Volvo ophalen. Dit is dan een afscheid van een auto waar ik zelf een dikke 120.000 kolometer in gereden heb met de daarbij behorende euvels maar ook vooral veel rijplezier.

PROBLEMEN

  • 314.100 km

Lekkende inlaatspruitstuk pakking, deze heb ik zelf gemaakt en geplaatst, bij de Volvo dealer zou dit 130 euro kosten

Een fors lekkende radiator, zelf nieuwe geplaatst: 260 euro.

Uitlaat was vanaf het spruitsuk tot aan de einddemper rot, dit heeft een vriend van mij vervangen die als automonteur werkt. 300 euro voor de materialen

Een lekkende waterpomp, deze vervangen in combinatie met distributieriem. Is door bovengenoemde vriend gedaan. 120 euro aan materiaal

Een kapotte dynamo, op de sloop mocht ik eens een volvo 440 strippen, dus voldoende materialen, ook dus een dynamo. Kosteloos.

Veel corrosievorming in de contactpunten van de achterlichtunits waardoor vaak slecht contact, dit geld ook voor de contactpunten in de zekering en relaiskast, dus dit vaak met een stukje schuurpapier schoonmaken.

Verder nog het reguliere onderhoud; banden remblokken enz.

Onlangs in maart de verdeelkap plus rotor van de onsteking vervangen (21 Euro) daar mijn Volvo slechter ging starten en soms ’stotterend’ liep. Resultaat ++

Update april 2008:

Er is een probleem met de massa, ergens is een lekstroom waardoor de accu langzaam wordt leeggetrokken. Een nieuwe accu bracht geen solaas. Het probleem was niet te lokaliseren. Een \"hoofdschakelaar\"in de massakabel direct achter de accu bracht een oplossing. Bij dagelijks gebruik is het geen probleem maar als de auto een aantal dagen stil staat wordt deze schakelaar omgezet waardoor hij na een paar dagen gewoon weer start geen kans krijgt om de accu leeg te trekken.

Update september 2008:

De Volvo is op APK geweest en op een aantal punten afgekeurd. Er waren slechte remleidingen, de spiegels van de koplampen zijn niet goed meer,de einddemper is erg slecht, maar het grootste probleem is de roest, volgens de keurende garage is de Volvo te ver doorgeroest en herstel zou erg kostbaar worden. Ook als ik dit zelf zou doen. Na zelf verdere inspectie gedaan te hebben bleek dat naast de spatranden ook een gedeelte van de kokerbalk en de ophangpunten van de achterbumper doorgeroest zijn waardoor deze erg los ging zitten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens