Volvo 440 DL 75kW (1992) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 DL 75kW |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Volvo 440 1.7i Automaat
- 180.000 km
Het is zomer 2013; voor de zomer had ik mijn Citroen Xsara verkocht omdat ik haar niet meer vertrouwde.
Situatie; net een baan op niveau gevonden, helaas, nog geen leaseauto. Die zou later komen (zie verdere reviews). En vooral; nog geen cent te makken. Met een budget wat lager en lager wordt de automarkt op. Nu komen we in het schimmige wereldje dat ''auto's onder de 500 euro'' heet. Als autoliefhebber zowel een gruwel als iets fantastisch. Ik wil namelijk met een auto iedere dag 130km gaan forenzen! En dat voor bijna nop geld. Een uitdaging!! Via-via kwam ik bij iemand die z'n 440 te koop aanbood. (zo werkt dat). Voor 300 euro. Een grijze Volvo automaat uit 1992. Aan 't einde van een lang leven.
Wederom, niet moeders' mooiste, maar wel lekker degelijk! Alles voelt groot, spartaans, lomp en solide aan. Zeker in vergelijking met de 1998-er Xsara. Het is vergelijking van een lompe grote Viking tegenover een lief Frans meisje. De Volvo is een hij; de Citroen een zij.
Gassen met die Volvo, mannen onder elkaar. Waarnaartoe? Dagelijks forenzen; 130km, snelweg met file. In korte tijd redelijk veel kilometers draaien. Onder de motorkap een 1.7 met 100pk. Met automaat. (goed voor de file!). En wat doet dat apparaat 't nog goed zeg! Wat is een automaat toch fijn! Gecorrigeerd voor z'n leeftijd weet de 1992-er automaat soepeler en beter zijn verzetten te kiezen dan een post-2000-er Peugeot 307 CC. Tuurlijk is de automaat niet van deze tijd, maar corrigeer voor het feit dat 'ie oud is, EUR 300 kostte, en verbaas je over hoe prima deze functioneert!
100pk op zo'n 1000kg. Dat valt ook niet onder de categorie ''slome jongens''. Genoeg vermogen voor deze auto. De 190km/u is op de teller aangeraakt. En verbazingwekkend stabiel. Verbruik? 1:11. Zuiniger dan dat kom ik niet. 1:9 of 1:10 lukt ook wel. Nee, voor de zuinigheid hoef je 't niet te doen.
Een snelle haarspeldbocht hoef je niet te maken. Zonder stuurbekrachtiging en met z'n smalle bandjes en verouderde ophanging is 't geen held wanneer je een bochtje om wilt. De voorwielen glijden alle kanten op. Wegligging is niet zo heel goed. Maar goed; deze heer is 21 jaar oud.
En dat merk je aan alles. Bouten die lostrillen en een deur die door z'n scharnier zakt. Het is duidelijk. Ik ga de laatste eigenaar worden van deze Zweedse Krijger.
Het is hartje winter 2013. Na een half jaar trouwe dienst ga ik afscheid van hem nemen. De APK gaat hij technisch niet halen. Laswerk aan de deurconstructie. Kortom; na 21 jaar gediend te hebben als brave-papa-auto tot studentenragbak tot forentzenvriend gaat hij eindigen. Op de sloophoop. Onze band had beter verdiend.
Het goede nieuws was dat ik gelijktijdig kon rekenen op een voorloopauto voor m'n toekomstige leasebak! Soms heb je geluk! Zie volgende review. (Toyota Aygo).
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

Klokje rond Volvo 440

Deze premium sedans koop je voor €15.000

Lynk & Co 01 en Volvo XC40: het succes van de ‘Geely-SUV’ in Nederland

Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40

Lezersreacties (0)
Reageren